fredag 16 oktober 2015

Ätbart kladdkaka deluxe

Jag tror bestämt att det här blev receptens vecka på bloggen. Den här fredagens utmaning hos Fröken Foto är ätbart och då passar det bra att visa söndagens efterrätt. En kladdkaka av det mer lyxiga slaget som jag bakat i många år. Perfekt då kakan bara behöver gräddas 15 minuter i ugnen. Som pricken över i:et serverar jag hemmagjord hallonglass till den här kladdkakan deluxe. Jag försöker i största möjliga mån hitta produkter som är ekologiskt odlade, exempelvis vetemjölet, fair-trade eller närproducerat.


Du behöver:
100 g smör
100 g mörk blockchoklad
2 ägg
1,5 dl strösocker
1,75 dl vetemjöl

Till garnering:
200 g vit blockchoklad
5 g mörk blockchoklad


Smält mörk blockchoklad och smör i kastrull på vattenbad. Vispa ägg och socker tills det är vitt och poröst. Tillsätt blandningen av choklad och smör växelvis med vetemjöl i det vispade äggsockret. Rör försiktigt tills du fått en jämn smet.  Grädda kakan i 200 graders ugn i 15 min. Låt sedan svalna.


Smält den vita blockchokladen och bred över kladdkakan. Riv sedan lite mörk blockchoklad över som garnering medan den vita chokladen fortfarande är varm. Därefter låter jag kakan svalna i kylskåpet. Kladdkaka deluxe serveras sedan med vispad grädde eller hemmagjord hallonglass. God och mäktig. 

20 kommentarer:

  1. Mums så fantastiskt gott det ser ut. Läskar i munnen ;)
    Fin fredag och fin helg till dig
    KRam
    Annie

    SvaraRadera
  2. Smaskigt. Här hemma är det det enklaste receptet som är de godaste, allt rörs ihop i samma gryta. Har du testat att lägga på halvmosade bär innan kakan åker in i ugnen? Supergott tycke rjag.

    SvaraRadera
  3. Mums känner jag och känner hur det börjar suga i godsaketarmen=))
    Gjorde din lasagne igår när jag hade tjejmiddag, det blev succé! Alltså himmel så god.
    Den ska göras flera gånger.

    Kram och fin helg, "ses" på söndag // Hannis

    SvaraRadera
  4. Oj oj så gott det ser ut. Jag som älskar allt sött och sliskigt. Den här måste jag prova att göra.

    SvaraRadera
  5. Åh, med vit choklad på! Jag älskar allt med vit choklad! Den ser riktigt god ut! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. låter hur gått som helst... ha en finfin fredag!

    SvaraRadera
  7. Wooo...så gottit :)
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  8. Ojojoj. Där fick vi något att drömma om till helgen. Verkar gottigott.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Kladdkaka är nog det bästa fikat, passar till alla tillfällen och är syndigt gott. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Du får gärna dela med dig av hur många recept du vill! :)
    Det där såg ju galet gott ut!
    Ha en riktigt skön helg med mycket tid i naturen som du älskar! ❤
    Stor kram!

    SvaraRadera
  11. Oj, vad snålvattnet rinner till... Tror jag får ta och stilla begäret med en bit Marabou :)
    Ha det bäst! / Birgitta

    SvaraRadera
  12. Gillar när det är lättgjort och ändå så gott! Blir perfekt godsak till helgfikat.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Men du vilket recept!
    Jag är den absolut största chokladälskaren och detta ska provas, kanske redan imorrn :)
    Stort tack o lika stor kram
    Ha en fin kväll.
    Jessica

    SvaraRadera
  14. Så mumsigt! Blir sugen på att testa!
    Ha en fin helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  15. Verkligen ätbart. Ser så mumsigt ut. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  16. :) Mmmm! Frestande! *undrar genast om alla ingredienserna finns hemma*
    Önskar dig en god helg!

    SvaraRadera
  17. Mums för kladdkaka ;))
    Hoppas du får en härlig och fin helg !!!
    Kram från bia

    SvaraRadera
  18. Helt underbar kaka verkligen tack för recept jag blir uberglad för dessa :)
    Hoppas att du får en fantastisk lördag finaste !!
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera

  19. Detta receptet kommer jag absolut att prova. :-)

    Hoppas du har en fin fortsättning på lördagen.

    Kram ♥

    SvaraRadera
  20. Men åååh, vad gott det ser ut! Tack för att du delar.

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥