onsdag 7 oktober 2015

Chokladbrownies utan ägg i långpanna

Förra veckan lovade jag i ett svagt ögonblick ;-) att ta med fika på jobbet. Baka mjuk kaka utan ägg var en ny erfarenhet för mig. Grundreceptet som var en enkel sats till en sockerkaksform hittade jag på Kladdig Kladdkaka. Jag gjorde satsen x 4 för att kunna grädda i ugnens långpanna. 


Ingredienser till en smord och bröad långpanna:
10 dl strösocker
200 g rumstempererat smör (jag valde närproducerat)
6 dl mjölk (jag valde närproducerat)
2,5 dl kakao (jag valde fairtrade och ekologiskt)
10 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2 tsk salt

Ej reklam utan jag vill visa på ekologiska alternativ

Jag rörde ihop det rumsvarma smöret med sockret och 0,5 dl mjölk. Blandade sedan ihop alla de torra ingredienserna - vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt. Mjölblandningen tillsattes växelvis med mjölken i det hoprörda sockersmörsmeten och rördes till jämn smet. Därefter hälldes allt i den smorda och bröade formen. Det gräddades sedan i 150 grader i 40 minuter.


När den gräddats skar jag kakan i bitar. Den här kakan blev godare efter ett dygn. Smaken satte sig mer och den fick en mustigare konsistens. En mustighet som höll sig i flera dagar. Jag serverade kakan som den var utan grädde eller glass. God och mäktig. 

10 kommentarer:

  1. Skulle tro att dina arbetskamrater blev glada...kakan ser mycket smarrig ut.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera

  2. Jösses så god den ser ut.......

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  3. Ser mumsigt ut! Mmmm...
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Ser supergott ut. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Mmmmm! Var jobbar du? Kan man få anställning där? För du bjuder på fika ofta, va? ;)
    Skämt å sido; Det där ser verkligen gott ut! Tack för receptet!

    SvaraRadera
  6. Mums ser onekligen väldigt god ut.
    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  7. Vad fin den blev! Och smakar säkert minst lika god som den ser ut:)! Jag sparar receptet.

    SvaraRadera
  8. Ja det lät och ser väldigt gott ut! Försöker att inte äta så mycket onyttigt men just choklad är jag svag för...

    SvaraRadera
  9. Kladdkaka passar vid alla tillfällen. Synd att den är så odryg.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥