onsdag 14 oktober 2015

Ett glas gott

Ett glas älgörtsdricka. Lätt fermenterad och utspädd med lite vatten. Verkligen läskande god. Fermentering är en form av jäsning och gör att drycken får en svagt kolsyrad karaktär.

Fermenterad älgörtsdricka i återbrukat vinglas

Den här drycken har stått förvarad i matkällare i ca ett år och har hållit sig bra. Både sockret och den lilla mängd tillsatt citronsyra är konserverande och då håller sig drycken sig länge när den står svalt. Älgörtsdrycken är i mitt tycke godare då den fått fermentera. 


Känns bra att jag gjorde så mycket av drycken förra året då jag i år inte gjorde någon dryck alls. Bara för att kunna njuta lite av den till måltid eller bara som den är. Inte blev det gjord någon hallonlikör heller. Märkligt att vissa somrar hinner man mycket och andra blir ingenting av det man brukar göra. Här kan du hitta receptet på älgörtsdricka och här på hallonlikör om du nästa år vill göra eget.

21 kommentarer:

  1. Sparar på alla dina recept- och mat/dryck-inlägg som bokmärken :) en dag ... en dag ska jag lyxa mig med att faktiskt hinna göra något av dem. Den vegetariska lasagnen ligger bra till för helgen :)
    Önskar dig en fin onsdag!

    SvaraRadera
  2. Det där har jag aldrig testat. Kanske borde jag göra det;) Men visst är det konstigt hur mycket man hinner vissa år och andra hinner man inget. Men det är väl en del av livet förmodar jag.
    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Spännande recept & vilket vackert glas <3
    /Kram fina du & ha en alldeles underbar dag!

    SvaraRadera
  4. Älgstudsare låter spännande, det har jag aldrig smakat. Hallonlikören gjord på ditt recept står i en garderob och gottar till sig! Och den som väntar på något gott har inga problem att vänta sådär en 10-11 månader till:)!

    SvaraRadera
  5. Uops! Älgörtsdricka blev alltså omstavat till älgstudsare av min telefon! Kanske fiffigt ibland, men just här helt fel:)!

    SvaraRadera
  6. Älgörtsdricka har jag aldrig smakat, aldrig hört talas om heller men den ser god ut tycker jag!
    Jag vill hinna så mycket men en sak i taget gäller här

    Kram och fin onsdag till dig
    Sandra

    SvaraRadera
  7. Älgörtsdricka har jag aldrig testat men den ser god och läskande ut. Fint glas också!
    Ha en fin dag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera

  8. Har aldrig smakat Älgörtsdricka, vad är det för något? Den ser dock god ut där i glaset. =)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  9. Älgörtsdricka gjorde jag en gång, det var riktigt gott, vet inte varför jag inte gjort det igen. Men har lagt in receptet i min kalender för nästa år så då kanske det blir.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Håller med att ibland blir det inte lika mycket gjort. I år fick vi knappt några plommon. Tur för jag hade inte hunnit med dem i år. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Det låter gott och hallonlikör likaså. Just nu är det fokus på äpplen här. Vilken skörd i år. Ska nog försöka få till lite äpplemos åtminstone några , men nu blir det konkurrens med älgkött i frysen .
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Ser uppfriskande gott ut. Tror aldrig jag smakat det. Passar ju bra i dessa älgjaktstider ha ha...
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  13. Ser läskande och gott ut, har aldrig testat älgört. Dricker mest vatten men idag körde jag äpplen i råsaftcentrifugen. Så härligt när man kan ta vara på det som finns i naturen!

    SvaraRadera
  14. Har aldrig hört talas om älgörtsdricka...men det kan nog smaka gott ;))...
    Så fint glas du hade drickan i ;))
    Ha det gott !
    Kramis bia

    SvaraRadera
  15. Serverad i ett fint glas ut´r en sån mysig flaska är förväntningarna stora. Det skulle vara kul att testa någon gång, men jag vet inte riktigt var jag hittar älgört.

    SvaraRadera
  16. Oj vilken spännande dryck ser riktigt god ut! Kram

    SvaraRadera
  17. Hei, ja sånn er det!Noen år rekker man masse, andre ingenting. Godt det går an å nyte fjorårets... jeg lurer fælt på hva Älgört er for en plante... sjekker ut straks. Ha en fin kveld ;:OD)

    SvaraRadera
  18. Det ser verkligen läskande och gott ut.
    Trodde först när jag såg bilden att du lyxat till med bubbel så där mitt i veckan! ;)
    Men det här är ju också lyx. Egengjord, lagrad och allt! :)
    Ha en jätte fin helg! ❤
    Kram.

    SvaraRadera
  19. Spännande med kolsyrningen! Har letat efter receptet! Nu ska jag se till att spara det. Jag har en jättefin jordkällare, det vore roligt att kunna ha lite vardagsbubbel!

    SvaraRadera
  20. Ser läskande och gott ut!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥