torsdag 22 oktober 2015

Gåva - Av egen kraft

Gåva - det där man får. En sak, en händelse eller förmågan att ta tillvara på något. Utan att det krävs något tillbaka. Att kunna inspirera andra är också en gåva.


För ett par veckor sedan ramlade jag över boken Av egen kraft skriven av Agneta Sjödin. En kvinna som jag förknippar med olika nöjesprogram på tv. När jag står där på affären och öppnar boken blir jag stående. Boken fängslar direkt. En annan sida än tv-programledarens visar sig. Hon imponerar.


Att kunna följa sitt hjärta, att vara sann mot sig själv oavsett vad det gäller är en gåva. I det lilla eller i det stora. Hitta balansen och lära av erfarenheterna. Fronesis - livserfarenheten och visheten. Ångra ingenting utan se det som en livserfarenhet har varit mitt mantra hela livet. Våga pröva.

Bokmärke

Bokmärket jag lagt i boken är en annan typ av gåva som jag fått av min mor för många, många år sedan. Ett hantverk hon köpte av en kvinna i ett land där kvinnans röst inte har lika stor tyngd som här. Ett hantverk där kvinnor arbetar för att ta makten över sina egna liv och förverkliga sina drömmar. Läderkorset är slitet, remmen har gått av. Jag har knutit ihop det. Gått av igen och jag har åter gjort en knut.  Agneta Sjödins gåva är att dela med sig sina erfarenheter i en inspirerande bok. Kvinnan i sitt hantverk, du i ditt liv och jag i mitt. Alla har vi en berättelse och en erfarenhet. Om man ser livet som något man kan lära sig av blir livets erfarenhet en gåva. Livets fronesis är en gåva jag tacksam för.


När du förändra ditt sätt att betrakta saker förändras de saker du betraktar. /Max Planck

Det här var min tolkning av Fröken Fotos utmaning Gåva. Här kan du läsa andras tolkningar.

16 kommentarer:

  1. Max Plank har så rätt! :)

    Jättefina bilder som andas lugn och trygghet.
    Godnattkramen ❤

    SvaraRadera
  2. Max Plank har så rätt! :)

    Jättefina bilder som andas lugn och trygghet.
    Godnattkramen ❤

    SvaraRadera
  3. Så fint och klokt skrivet. Det ligger helt i betraktarens ögon hur man väljer att tolka det man ser, och valet grundas helt på erfarenheter från livet.
    Jag läser själv Agnetas bok just nu och kan inte annat säga än att jag tycker hon är en mycket klok kvinna.
    Allt gott! / Birgitta

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det är en nödvändighet. Att se sina erfarenheter som lärdomar, inte något man ångrar.
    Det ger en styrka och mod att fortsätta även om man möter det svåra.
    Väldigt vacker tolkning! På flera sätt.

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  5. Så fint du skriver om Gåva. Den boken har jag inte läst. Tack för inspirationen. Tack för dina fina ord hos mig. Min tå är mycket bättre i dag. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker tolkning. Den boken har jag sneglat ett tag på men inte öppnat än. Kanske det är dags nu.
    Fin helg till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  7. Så bra inlägg & boken ska köpas ♥ ...
    /Kram fina du & ha en alldeles fantastisk dag!

    SvaraRadera
  8. Ser ut att vara en fin bok med fina budskap...jag ska kolla den! I dag strålar solen, känns nästan lite konstigt efter en grådaskig vecka.
    Ha en skön helg nu, sköt om dig!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  9. Visst är livet självt en gåva och vilka tänkvärda ord! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Så sant det är det där citatet av Max Planck. Hänger lite ihop med att skönheten ligger i betraktarens ögon också.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Den boken känner jag att jag vill köpa direkt, den verkar vara helt i min smak.
    Adlibris nästa :)
    Hoppas allt är bra med dig och att du har en fin kväll.
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  12. Tack för boktipset!
    En fin helg till dig! Kram Jenny

    SvaraRadera
  13. Det blir nog att jag köper denna bok :)

    SvaraRadera
  14. Så vackert du skriver! Och fortsätt vara rädd om ditt fina bokmärke!

    SvaraRadera
  15. Jag delade din bild av Agneta innan jag ramlade över en annan av hennes böcker. Jag köpte en bok på loppis för att jag gillade titeln, hann läsa nästan halva innan jag insåg vem som hade skrivit den. Tur det för hade jag sett det på loppisen så hade jag kanske mina förutfattade meningar låtit boken bli liggandes oköpt. "En kvinnas hjärta" heter boken, rekommenderas!

    SvaraRadera
  16. Så roligt att du visar upp just den boken. Jag har tänkt ett tag att jag skall köpa den... nu sätter jag upp den på julklapps önskelistan. Fint inlägg.

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥