tisdag 20 oktober 2015

Höst i trädgården

För ca en vecka sedan fotograferade jag i trädgården. En sån där vacker dag när solen sken och hösten målade naturen i en sagolikt vacker färgprakt. Den där tiden på året då både sommaren och hösten visar sig samtidigt.

Stäppsalvian

Stäppsalvian i sin prakt lyfte fortfarande fram sin vackra lila färg. Tror jag nämnt det tidigare... att stäppsalvia länge varit en favorit precis som lavendel. Båda växterna tillhör växtfamiljen kransblommiga växter/plisterväxter (Lamiaceae). I somras liggande på gräsmattan, med ansikten nära gräset började jag fundera över brunörten som växte där i gräsmattan. Dess blommor liknade mycket både stäppsalvia och lavendel. När jag undersökte saken närmare visade det sig att de mycket riktigt tillhör samma familj. Precis som många av våra kryddväxter som salvia, basilika, timjan och mejram. 


Andra växter hade blommat ut och visade istället både fröställningar och höstens färger. En förberedelse för vintern och nästa års blommor. Vackert... och samtidigt lite vemodigt.

Återbrukad stol och bord.

I en hörnet av trädgården står bordet och stolen som togs tillvara. Deras framtid var soptippen, men fick en andra chans i min trädgård. Än har de inte fått den omsorg som var tänkt. Flagnad i färgen och kanske borde någon planka bytas ut. Gillar ändå det där slitna. Då finns det en historia. En berättelse. 

Sedan måste jag i dagens inlägg också nämna utmaningen Hållbar livsstil. Känns fantastiskt med responsen från er. Två till har hakat på den här veckan. Rekommenderar att gå in och läsa bidragen av Choices by Annie och Gems of my life.

14 kommentarer:

  1. Härliga dagar när solen lyser. Visst är hösten vacker också. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Jag är en höstälskare och gillar verkligen de här soliga dagarna med hög klar luft.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hösten är verkligen vacker. Det är underbart med blommor som fortfarande vill vara med och med blommor som "förvandlas" till vackra frökapslar. Tänk så fina de är sedan när frosten smyckar dem :D

    Hoppas att det blir ett nytt växthus!

    Solsken
    Linda

    SvaraRadera
  4. Wow,sååå otroligt vackert ♡ ...
    Sätter mig en stund på den slitna härliga solen & mjuter hihi

    /KKram fina du!

    SvaraRadera

  5. Så fina foton en fröjd att titta på.... :-)
    Hösten är otroligt vacker.

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  6. Vilka fantastiska bilder, som sagt jag älskar verkligen hösten speciellt om den visar sig på sin bästa sida som den onekligen har gjort i år.

    En härlig tisdag önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  7. Salvian är en favorit! Den får gärna sprida sig för mig=))
    Sol, lugn men höstluft, då är det gott att vara!

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  8. Jag älskar salvia. Tycker att blommorna är så fina.

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder. Vi har nästan inget blommande kvar i vår trädgård. Men går man på upptäcktsfärd kan man hitta annat som är vackert. Måste nog ta mig en tur.
    /P

    SvaraRadera
  10. Fina bilder och vad kunnig du är. Att fler o fler hakar på din utmaning visar bara hur viktig den är. Rekommenderade den just för en annan bloggare :)

    SvaraRadera
  11. Vilket fint bord och stolarna med! Härligt med lite patina!
    Ha det fint!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  12. Jag gillar möbler som är lite slitna som som det är lite chabby chic över =) Det här året har hösten varit helt ok. Mestadels har det varit fint och soligt och inte så kallt som det brukar vara ute när hösten är kommen ...Kram

    SvaraRadera
  13. Visst är det så, höst och sommar möts just nu. Det är precis som om växterna vill sega sig kvar så länge det går. Och det tackar man för. Just nu pågår här avplockning av tomater , borttagning av visset o.s.v. Lite vemodigt , men ändå tacksamt att det har varit en generös trädgårdssäsong. Vilotid väntar.
    Ha en skön helg. Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Vilken fin höst det har varit! Gillar stäppsalvia men den har tyvärr försvunnit hos mig. Undrar om sniglarna äter den?! Vi har också en del trädgårdsmöbler som väntar på renovering.
    Så bra utmaning, jag har just läst på de två blogglänkarna!
    Köket blir jättefint. Jag har också målat om våra gamla luckor och behållit skåpstommarna.

    Kram Agneta

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥