fredag 2 oktober 2015

Rosa

Jag läste att färgen rosa på 1700-talet ansågs som en mycket maskulin färg. Ett par nyanser ljusare en rött, krigets färg och därmed också manlig. Idag förknippar jag rosa mycket med bröstcancer och cancerfonden. På Cancerfondens hemsida ger de tips hur man kan minska risken för cancer genom val av livsstil.


Idag är rosa temat hos Fröken foto. Rosa blomsterljus med några stenar på ett porslinsfat har jag som badrumsdekoration. Återbrukat fat. Här tillsammans med en ny plåtkanna. Kannan fungerar som blomvas. Använder den eller en liten kopparvas i badrummet. Bara för att vara säker på att slippa glas- och porslinsskärvor på badrumsgolvet om de ramlar i backen. 


De här vackra ljusen har jag fått i present. Tycker att de är så fina att jag bara har dem som prydnad. Jag tror att de föreställer lotusblomman. Kanske för att jag förknippar blomman med yoga där lotusblomman är en viktig symbol. Lotusställningen där benen är korsade likt lotusblommans kronblad. Lotusblomman symboliserar det kvinnliga, liv, enkelhet och renhet.


Tänker att det är dags att börja om med yoga. Det var länge sedan. Yoga är en behaglig träningsform, enkel och ger känslan av välbefinnande. Där balansen, andningstekniken och kroppsövningarna står i centrum. I vårt land har vi istället näckrosen. Både lotusblomman och näckrosen är vattenväxter och tillhör samma familj. Under näckrosens stora blad kunde näcken, en sagoväsen, gömma sig. Näcken var förknippad med den risk vattnet i strida forsar och älvar kunde medföra. Två växter i samma familj med motsatt symbolik.

23 kommentarer:

  1. Vilken vacker tolkning och verkligen ett sött ljus.
    Ja yoga är underbart, hade inte kunnat tänka mig ett liv utan den.

    Fin fredag och härlig helg önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  2. Fin tolkning!
    Lotusblomman är en vacker symbol (tycker det ser ut som lotus jag också), på flera plan.

    Fin helg till dig!

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag också sugen på att ta upp yogan igen. Och på att tända ljus och mysa här hemma. Eller ska vi ge oss ut och jaga fatt i Näcken? :-)

    SvaraRadera
  4. God morgon!
    Vacker och fin blogg jag har hittat till :) Försökt att hitta en blogg som innehåller hållbar livsstil, träning, "naturens skafferi", recept och upplevelser i skog och mark och gärna med vandringar... Hoppas jag hittat lite av det jag sökt.
    Stora fredagskramen från Kate

    SvaraRadera
  5. Otroligt vackert ♡ ...
    /Kram du fina & ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  6. Så vacker tolkning av Rosa en favoritfärg jag har :)
    Tack finaste Helena för all din omtanke du ger hela tiden♡ all kärlek till dig
    Stor kram och ha en mysig fredag
    Sanna

    SvaraRadera
  7. Yogan ja, varför är det så svårt att hålla fast vid något som ger ett så stort välbefinnande. Måste ta upp yogan igen, har blivit en allt för lång paus.
    Verkligen vackra bilder! / Birgitta

    SvaraRadera

  8. Otrolig vacker tolkning. Din blogg andas stillhet och frihet, är tacksam att jag hittade hit, allt har en mening. :-)

    En solig fredagskram ♥

    SvaraRadera
  9. Rosa= fint och mjukt ;))...........gillar rosa, helst den lite "smutsiga" varianten....tänkte ha min loppis öppen idag, men det är mulet ute så jag tror jag yogar och städar i stället....dock inte samtidigt, hehe...
    Men i morgon gör jag ett nytt försök, för då kommer solen ;))...........
    Ha en fin helg !
    Kram bia

    SvaraRadera
  10. Vilket fint bidrag!! Lotusblomman, den är så vacker, och så är även dina ljus. Maskulin säger du, intressant då den förknippas med feminint idag, alltid lär man sig nåt ;)
    Fin helg till dig!
    Kram
    Pia

    SvaraRadera
  11. så fint där på brickan!
    Fin helg till dej!

    SvaraRadera
  12. Jätte vacker tolkning av rosa.
    Jag älskar verkligen den färgen! :)
    Yoga är nått jag aldrig har provat!
    Men är en jätte bra träningsform säger många.
    Kanske dags att prova!
    Hoppas du får en lugn och harmonisk helg med familj och vovvar!
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  13. Åhhhh så fint du skriver, vilket bra blogginlägg!
    Tack för det.
    Önskar en fin helg till dig
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  14. Den kannan känner jag igen! Har tittat på den massor av gånger men inte köpt någon än då skåpen hos mig börjar bli lite överfyllda. Smart att ha den i badrummet, kanske en anledning för mig att få köpa en ändå? Hihi!
    Trevlig helg! Kramar, Ann

    SvaraRadera
  15. Vackra ljus och jag förstår att du bara vill ha dem som prydnad. Dels för färgen rosa, som är viktig, dels för lotusblomman. Min tanke är också att fortsätta med yoga, förhoppningsvis nu i höst. Har provat på det, senast under sommaren på utomhusyoga. Känner att jag trivs med et.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  16. Härlig tolkning. Skulle också vilja göra yoga. Låter härligt. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  17. När du skriver om Yoga tänker jag på Yoga Girl. Yoga blev en livsstil för henne som hon håller på med och blev ju känd för... Lotusblomman är vacker och samtidigt symboliserar den b.l.a renhet, lugnet, Och det gillar jag =)
    Ha en trevlig helg! Kram ♥

    SvaraRadera
  18. Vackra ljus....jag tror också det är lotusblomma...

    SvaraRadera
  19. Att rosa en gång i tiden, ansågs vara en maskulin färg...det visste jag inte.
    Kändes väldigt märkligt faktiskt, som om jag liksom fick försöka vända på det hela
    utan att lyckas så bra :)

    Yoga, är säkert givande.
    Jag funderar på att prova på någonting i den stilen så småningom också
    men det får inte omfatta några kroppsliga krumbukter, för det tyar jag inte.

    Förknippar också rosa ganska så mycket med Rosa Bandet.
    Undrar om man verkligen kan mota ut en analkande (bröst)cancer genom en viss livsstil...?

    Allt gott.
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cancer kan till viss del påverkas av livsstil, därmed inte alla cancersorter. Ärftliga faktorer och miljön påverkar också. Exempelvis vet man att rökning enskilt den största orsaken till cancer. Ha en fin dag! :-)

      Radera
  20. Fina bilder och intressant skrivit. Har också tankar på att börja med yoga och hoppas vi båda kommer till skott med det.
    Trevlig Helg!
    Kram Martina

    SvaraRadera
  21. Vilket vackert inlägg, både ord och bilder! Jättefina ljus-blommor! Bra att cancern uppmärksammas från flera håll. Tack för dina kommentarer och omtanke! Känns som om jag sakta sakta börjar återgå till det normala igen...
    Vilken bra idé med hållbarhetsutmaning! Det är ju så viktigt. Jag brukar köra både helgbilden och skyltsöndag på söndagar så får se om jag hakar på. Men gillar idén skarpt.
    Ha en skön lördagskväll!

    SvaraRadera
  22. Vilka vackra ljus! och så spännande att få veta hur färgen gått från maskulin till extremt flickig :) Kul! Tack för att du delar.

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥