söndag 4 oktober 2015

Sömn och stress - Hållbar livsstil v. 40

Nu startar jag min bloggutmaning Hållbar livsstil. Hoppas du vill vara med. Tanken är att varannan söndag jämn vecka lyfta något runt ett hållbart förhållningssätt; mat, miljö, träning, hälsa, ekologiskt, återbruk eller något annat som du vill delge. Reflektioner, tips eller något annat. Ett sätt att tillsammans bidra med minskad resursanvändning och ökad hälsa.

Älskade mysfarbrorn

Efter att ha jobbat oerhört mycket de sista tre veckorna tänkte jag utmana mig själv att sova minst 7-8 timmar per dygn under de två kommande veckorna. Sömn är viktigt för att kroppen ska återhämta sig. Väl medveten om att lite sömn i kombination med mycket arbete ökar risken för stress. Ett tydligt tecken på sömnbrist är ökat behov av sött då sömnbrist påverkar blodsockerbalansen. 


I ett tidigare inlägg Att tänka stressfritt sammanfattar jag olika strategier utifrån en artikel i Expressens hälsobilaga att minska stress. Ett blogginlägg som fått uppskattning. Tipsen är:
  • Skriv en prioriteringslista om vad du upplever att du måste hinna, gör det viktigaste först och stryk det som kan plockas bort - då blir det mindre ont om tid.
  • Välj inte bort aktiviteter du mår bra av - de ger ett mervärde och extra energi.
  • Oroa dig inte för framtiden - träna på mindfullness - Carpe momentum (mitt favorituttryck som betyder fånga stunden).
  • Lär dig säga nej och fundera vad som är viktigt i ditt liv.
  • Sätt upp små mål för det som är viktigt istället för att skjuta upp det på framtiden och tänka sen.
  • Sluta jämföra ditt liv med andras.
  • Oroa dig inte för sådant du inte kan påverka utan lägg energi på det du faktiskt kan påverka och göra.
  • Släpp kontrollbehovet - tänk att det kommer ordna sig.

Vill du vara med i bloggutmaningen Hållbar livsstil - klicka här! Jag blir så glad om du hakar på. Nästa tillfälle för den här utmaningen blir söndag vecka 42 (18 oktober).

28 kommentarer:

  1. Precis det där behövde jag läsa...
    Har också jobbat lite för mycket sista tiden, vilket märks på min sömnrutin.

    Kul med en utmaning som känns som att den kan göra skillnad,
    Att folk hoppar på den och delar med sig av det man kan göra för en hållbar livsstil.

    Kram och fin söndag // Hannis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det varmaste tack för att du är med. Jag tror på att alla små saker vi gör tillsammans påverkar mycket. En fin söndag till dig med./Kram

      Radera
  2. Naw,sötaste Mysfarbrorn .........
    /Nospuss & Kram

    Pst... Hihi Det var inte meningen att mina Testbloggar skulle vara "öppna" men...Ja jag har ju trassel i min design & försöker fixa en egen fast inte den du hälsade på i ;)

    SvaraRadera
  3. Det ska bli intressant att läsa om alla förslag som ges. Vi borde absolut vara lite mer måna om oss själva. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Jättebra utmaning. Det känns väldigt aktuellt
    allt du skriver, tror vi är många som stressar
    på alldeles för mycket.
    Fin söndag och kramar/AM

    SvaraRadera
  5. Vilken superbra utmaning, har ju själv haft enorma sömnproblem, men börjar äntligen få bukt med dem. Det här med hälsa och ta hand om sin kropp ligger mig varmt om hjärtat så jag tar åt mig av dina tips och kommer kika in för att läsa mer om hållbar livsstil . Kramisar Tina

    SvaraRadera

  6. Vilken fin sötnos där på bilden.

    Den bästa söndagen till dig.

    Stor kram ♥

    SvaraRadera
  7. Åtta timmars sömn per natt är perfekt för mig och jag förstår inte hur en del kan sova så lite som de faktiskt gör. Jag mår som bäst när jag sköter min sömn så det är bara att vara duktig och gå och lägga sig i tid för min del. Bra utmaning du hittat på, jag hoppar dock över eftersom jag inte vill känna något måste med mitt bloggande.Det blir som ett stressmoment för mig och det vill jag undvika. Det ska ändå bli kul att läsa det som ni andra skriver om.
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  8. Jag skulle verkligen behöva vara med.....jag som har dunkande huvudvärk varje helg. Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt välkommen att vara med Anettan! Det skulle vara så trevligt om du vill. Kram

      Radera
  9. Jag är absolut med :) Sova 7-8 timmar passar mig perfekt som utmaning. En annan utmaning som jag har tagit tag i som jag uppmanar andra i landet att kolla upp är. Att kolla med sopstationerna hur man nu tänker återanvända värmeljusbehållarna eftersom man inte längre får kasta dem i metall.Kan vara så att man gör olika i olika kommuner.
    Ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så roligt att du är med. Länka gärna ditt inlägg som du vill ha med här: http://sciencehelena.blogspot.se/2015/10/en-ny-utmaning-hallbar-livsstil-ar-du.html
      Kram och tack att du hakar på ♥

      Radera
    2. Jag fixar ett inlägg under kommande vecka :) Ska försöka få ett svar först vad som gäller hemma hos mig om värmeljusen bara.
      Ha det gott

      Radera
  10. Så spännande! Det här ska jag reflektera över :) Nyss hemkommen från läger (och annat denna helg) ska jag inte lova för mycket - men jag kommer följa temat med intresse - minst!

    SvaraRadera
  11. Jag har mycket att jobba på ser jag när jag läser din lista! Skärpning får det bli. Det var ju varenda punkt som passade in på mitt liv!
    Jätte fin bloggutmaning.
    Stor kram och tack för att du finns! ❤

    SvaraRadera
  12. Vilket fint inlägg! Och så bra av dig att starta detta. Jag tror faktiskt att jag följer de där punkterna ganska bra. Men man kan alltid bli bättre. Innan jag gick in i väggen följde jag nog inte en enda av punkterna...
    Sömn är jätteviktigt och jag slutade sova totalt när jag var som mest dålig. Så fort något inte är som det ska sover jag sämre. Har kanske sovit 10-15 hela nätter de senaste 25 åren. Nu är jag nöjd om jag kan somna om igen alla gånger jag vaknar på en natt.
    Lycka till med ditt sovande och ha en fin vecka!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort varmt tack att du är med i utmaningen. Det gör mig så glad! Kram

      Radera
  13. Så mycket kloka saker att bli påmind om. Enkelt och konkret och ändå så svårt att riktigt få till i praktiken. Tack för att du påminner oss.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  14. Fint inlägg och så bra tips! Jag hoppar inte på utmaningen än, vet att jag känner stress av att jag inte får till något inlägg men man vet aldrig ... jag kanske hakar på lite senare.
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen när du känner att du vill haka på! Kram

      Radera
  15. Tar till mig av alla dina tips och råd som verkar superbra.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  16. Jag är så imponerad av dig. Det är så mitt i prick på något sätt.Tipsen ovan,behöver jag tänka på varje dag. och det där med sömnen....
    Vågar inte lova att anta utmaningen,men ska hänga med vid sidan om,och kanske sedan.
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  17. Jag är lite dålig på det där med utmaningar på begäran. Kommer liksom inte ihåg att skriva och då är det ju meningslöst att haka på. Det enda jag kommer att göra är att bryta det.
    Men jag medger att jag ändå är sugen. Jag har varit utbränd, ändrat mitt liv och chiftat. Jag vet och jag förstår. Jobbar ständigt med mig själv för att inte ramla tillbaka. 7 timmars sömn är ett måste för mej, gärna mer.
    /P

    SvaraRadera
  18. Hmm, sa just till maken att det känns som om det är 1000 saker som ska fixas, och att man skulle vilja komma ifatt... Man jobbar ju alltid lika länge varje dag, varje vecka, så man kan ju inte skjuta upp allting heller. Någon gång måste man ju ta itu med det som ska göras.. Brukar skriva att-göra-lista. Tycker det är en befrielse att stryka vartefter... Bloggandet har jag också kan vara stressandet, ibland. Men ändå tycker jag att det är fantastiskt kul. Så efter sommaren bestämde jag mig för att bara blogga när jag verkligen vill, inte för att skriva för andra...
    Tvekar om jag ska "boka upp mig" för att vara med på utmaningen, men samtidigt älskar jag ju just det ämnet.
    Men om jag länkar nere i den blå rutan, så har jag ju inget inlägg för igår, eller idag...?
    Måndagskram från Kate

    SvaraRadera
  19. Vilket bra tips, det där är ju så viktigt. Jag har förändrat min sömn rejält de senaste veckorna och det har gjort så mycket för mitt humör.

    Bra tips och än en gång hejja dig och din utmaning.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  20. Hej vännen
    Kan man hoppa på när som helst under veckorna ?? Eller vill du ha allt samlat på söndagen ??
    Vill gärna vara med :)
    Kram Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du vill vara med! I fyra dagar till går det att länka ditt inlägg. Kram

      Radera
  21. En bra idé :-) "en sak i taget" hänger uppskrivet i köket, jag måste bli bättre på det och sömnen prioriterar jag med, är mer morgonmänniska än kvällsmänniska

    Kram Sandra

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥