söndag 18 oktober 2015

Städa klimatsmart - Hållbar livsstil v.42

Jag måste erkänna att jag tycker det är tråkigt att städa. Ett måste, men inte roligt. För att inte tala om det här med alla kemikalier när man städar!!! Men det går att städa mer miljövänligt. Genom valet av städprodukter gör du stor skillnad. Jag använder till största delen såpa när jag städar. En sprayflaska med 1/3-del grönsåpa och 2/3-delar vatten på ytor som blir mer smutsiga som i badrummet, köket och går utmärkt att rengöra spisen med. För andra ytor som ska dammtorkas så använder jag en svagare såplösning. På Naturskyddsföreningens hemsida ger de några tips om hur du kan rengöra med såpa de delar i köket som är svårare att få rent.

Såpa - ett klimatsmart alternativ vid städning

Vad är då såpa för någonting? Som biprodukt vid pappersmasseframställning utvinns tallolja. Oljan renas och lut (basiskt ämne) tillsätts och såpa är framställt. Såpa har förutom rengörande effekt också en viss bakteriedödande effekt. Exempelvis vid nagelbandsinfektioner och liknande kan man gnugga såpa på infektionen.

Sprayflaska med såpvattenblandning

Sedan gör inte damm något. Professor Agnes Wold, mikrobiolog i Göteborg, säger att torra material som damm inte innehåller bakterier (läs Forskning och framstegs artikel Mot bacillskräck och gubbvälde). Och damm gör oss inte allergiska. Studier visar att människor som bor mer trångbott och på bondgårdar har mindre allergier än de som bor välstädat och på stora ytor. (Därmed inte sagt att man inte kan ha välstädat om man bor trångt eller på bondgård eller vice versa). Orsaken är att när vi har för rent omkring oss triggas inte vårt immunförsvar tillräckligt mycket. Allergier har tredubblats de senaste tjugo åren. Sedan finns naturligtvis ärftliga faktorer med i bilden när det gäller allergier. Professor Wold menar att förbättrad hygien idag är hopkopplat med fyra sjukdomar som ökar i västvärlden: typ-1 diabetes, Crohns sjukdom (kronisk inflammation i mage-tarm), akut lymfatisk leukemi (ALL) och allergi. Med andra ord, ibland kan man med gott samvete lägga energin eller prioriteringen på annat än städning. Bra att komma ihåg i den vardagliga samhällsstressen.

Såpa - naturlig produkt från tall

Den utmaning jag hade under de två senaste veckorna var att sova 7-8 timmar per natt. Det har gått bra. Min nya utmaning de två kommande veckorna är att gå igenom vilka städkemikalier som finns här hemma, och göra en lista på mer klimatsmarta alternativ. Då vet jag vilka städmaterial jag ska handla när det behövs. Nästa utmaningstillfälle för Hållbar livsstil blir söndag den 1 november. Välkommen att vara med i utmaningen för ökad hälsa och minskad klimatpåverkan!






28 kommentarer:

  1. Jag använder också såpa som enda rengöringsmedel. Fast jag väljer gul såpa eftersom den inte innehåller färgämne som den gröna gör.
    Bakpulver använder jag också ibland. Det är tex perfekt att rensa avloppet med!
    Men såpan är perfekt att städa med! Doftar gott gör det också!
    Fungerar jättebra på kläder som fläckborttagare och har något brännt fast i pannan så blir den lättdiskad om den får stå med lite såpvatten ett tag!
    Kaffekannan blir också snabbt skinande ren med såpvatten som får stå en stund!
    Diskmedel, ekologiskt skona eller Änglamark använder jag att diska i. Och någon droppe i vattnet blir perfekt fönsterputs!
    Jag håller med dig om att städa är tråkigt! Men att ha det ostädat är ännu tråkigare så därför blir det gjort även hemma hos oss! Däremot är jag ingen som ska ha det perfekt här hemma! Så där "lagomt" rent räcker! :-)
    Bra gjort att sova de timmarna du vill unna dig! Själv sover jag sällan mera än 6 timmar. Ska fundera över det...
    Ha en riktigt fin söndag!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  2. Visste inte man kunde ha såpa till så mycket. Tack för tipset. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller...
      Tack Helena för tips!

      /Kram på Er här :)

      Radera
  3. Min mormors favorit, såpa. Till allt!

    Jag avskyr att städa...verkligen avskyr.
    Så när jag läste om immunförsvaret och för rent så tänkte jag:
    Ha, det var väl det jag visste! Nu har jag en anledning att hoppa över det ibland=))
    Men när jag städar så tänker jag miljö, ättika, bakpulver eller såpa.
    Som när jag tvättar. Nästan all tvätt, tvättas utan sköljmedel.
    Det finns så mycket bra saker att göra för miljön!

    Kram och fin söndag // Hannis

    SvaraRadera
  4. Tack för att du frågar om pälsbollen!
    Han är inte helt okej men ändå så mycket bättre.
    Håller på med nytt färskfoder för att se om det blir bättre för magen.
    Dom tror att hans mage är extra skör med tanke på hans uppväxt, för lite foder och framför allt fel foder. Men du vet hur det är, man börjar kika efter tecken hela tiden. Mår han bra? Hur mycket har han ätit? Ser han annorlunda ut? Det är nästan oron som blir värst.

    Kram igen till dig!

    SvaraRadera
  5. Jag använder också såpa sen många år tillbaka, eftersom jag fick allergiska utslag av i stort sett vilka andra rengöringsmedel jag använde. Såpa är mycket mildare. Det blir precis lika rent med såpa som något annat kemiskt medel som luktar så starkt att man måste vädra hela huset när man städat klart. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  6. Intressanta fakta om såpa. Jag använder gärna såpa till det mesta och det fungerar ju utmärkt. Ibland tar jag till något starkare medel men man borde nog låta bli och ta såpan istället och bara göra den mer koncentrerad som du tipsar om. Ska testa det! Snygg bild på såpan i glaset!
    Ha en fin söndag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Såpa är en bra grej! Vi använder även linoljesåpa till de grövre jobben - nåja, det funkar på det mesta - men det är starkare än grönsåpa, så det gäller att dosera rätt!
    Tack för ett roligt tema-initiativ!
    Önskar dig en skön söndag!

    SvaraRadera
  8. Jag är inte heller överförtjust i att städa. :) Men Såpa är väldigt bra, på alla sätt.
    Och vilka vackra bilder på såpan!

    Det där med sömn har jag tack och lov inga problem med. Jag sover gott hela natten.

    Önskar dig en suverän söndag!

    You Rock!!!

    SvaraRadera


  9. Damm brukar jag dammsuga upp och annars använder jag grönsåpa, älskar doften av grönsåpa....

    Solig söndagskram ♥

    SvaraRadera
  10. Jag tycker det är ok att städa, hihi....men inte att storstäda....vad nu det menas med det...är noga olika hos oss människor. Men tänk att få gå på ny skurade golv med såpa ;))....nä nu ska jag ta en kopp kaffe och njuta av solen ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  11. Med såpa kommer man långt och där det inte räcker till funkar oftast bikarbonat eller ättika. Här skrotade vi de gängse städkemikalierna för cirka 15 år sen och det går hur bra som helst. Däremot tror jag inte riktigt på att allergierna ökar för vi städar för mycket. Övertygad om att vi snarare städar mindre än mamma och mormor, men att vi över lag använder starkare kemikalier. Skulle vara intressant om nån gjorde en studie på det.
    Intressant att få veta lite om såpan ursprung.
    Bra jobbat att lyckas med sovtimmarna. Nu är det bara att hålla i.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  12. Städa är inte det roligaste, jag har bytt med maken
    så han städar och jag klipper gräs och sånt.
    Såpa använder vi också till det mesta, jättebra
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  13. Ja städning är inte så kul. Jag är allergisk mot såpa, så jag använder bikarbonat. Gör ett inlägg om detta under nästa vecka plus att jag återkopplar lite om värmeljushållarna.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  14. Såpa luktar rent och fräscht......nä städa vill jag inte heller men jag vill gärna ha städat hmmmm. Kram Anette

    SvaraRadera
  15. Såpa är verkligen toppen! Doftar dessutom helt underbart. Använder mest såpa, men även bakpulver och bikarbonat. Men till damning, fönsterputsning mm använder jag bara vanligt vatten, inget medel alls. När jag skurar golvet däremot vill jag ha lite såpa i.
    Sen vet jag att jag har silverputs och andra hemska saker i skåpet... Dags för mig också att rensa. Och jag städar absolut inte för ofta. Finns så mycket roligare saker att göra!!

    SvaraRadera
  16. Såpa är bra, och det kan man använda till mycket.
    Ha det gott och en jättefin ny vecka önskar jag dig.

    Hejsvejs!

    SvaraRadera
  17. Såpa är ett jättebra rengöringsmedel och jag använder även linoljesåpa till trägolven. Och jag måste nog erkänna att jag gillar att städa, ändå har jag det inte så välstädat alltid.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  18. Så bra att du påminner mej att tänka mer miljövänligt. När jag bodde i hus så var såpa det jag alltid använde för golvrengöring helst.
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  19. Heisann! Rengjøring av rommene gjøres alltid med grønnsåpe eller sitrussåpe her i huset. Lukter godt, men kanskje ikke så ofte som det bør. Rengjøring er ikke hva jeg gleder meg til å bruke fritida mi på!
    Ha ei flott hæstuke ;:OD)

    SvaraRadera
  20. Nä städa är inte det roligaste jag vet. Försöker använda såpa till mycket, finns mer för mig att göra, går att förbättra och bli ännu mer miljövänlig så det är bara att kämpa på.
    Ha en bra vecka!
    Kram AK

    SvaraRadera
  21. Så bra att du påminner. Vi provar ju gärna och går på reklam om otroliga produkter. Eller hur?
    Det finns ett medel som det påstås "Banga" bort smutsen. Det hade vi hemma och vi hade precis köpt en begagnad trehjuling som vi ville fixa till. Vi sprayade på rengöringsmedlet och lät det verka i två minuter. Kan berätta att vi fick lacka om cykeln. Det medlet bet, kan man säga.
    /P

    SvaraRadera
  22. Såpa är fantastisk bra. Och än en gång missade jag din hållbara utmaning. Jag har nämligen datorförbud på helgerna, har lovat barnen det ;) Efter att många gånger fått höra "mamma du sitter ju bara framför datorn hela tiden" Fast nu ser jag att jag kan ladda upp mitt bidrag idag. Hm kanske jag redigerar mitt bidrag om hudvård lite och lägger upp. För jag måste erkänna att jag verkligen älskar ditt initiativ.

    När det kommer till damm så tror jag som du att vi kanske har det för rent men jag anser också att just damm och småbarn är en dålig kombination. För damm binder nämligen massvis av gifter som lämnar bla plastleksaker. Gifter som andas in av små barn och sedan hamnar i deras kroppar. Så när det kommer till småbarn så tror jag att det kan vara viktigt att damma av golvet och vädra för att minimera gifterna i vår vardag. Tack för ännu ett bra inlägg. Kram Annie

    SvaraRadera
  23. Hej Helena! Vill tipsa om Hemfrids nya städprodukter som alla har märkts med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Förutom såpa innefattar serien också allrent, diskmedel, handtvål, skurkräm och wc-/badrumsrent. Här kan du läsa mer om produkterna :) http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/hemfrids-stadmedel-marks-med-bra-miljoval Mvh//Karin, Hemfrid

    SvaraRadera
  24. Jag är mångsysslande och kreativ människa!


    Jag är en mångsysslande krativmänniska. Kattälskande, hundälskande, djurälskande småtokig 50+tant som inte kan låta bli att inspireras av allt som verkar roligt, intressant och utmanande. Jag gillar att pyssla och göra smycken, skriva, läsa, måla, teckna, sy, virka, klappa katterna, hålla på med datorn och en massa annat - tiden räcker inte till för allt. Min sämsta gren är ordning och reda, städa på freda' - men kaosforskning ägnar jag många timmar åt.
    pyssel, läsa, skriva, måla, teckna, sy, skapa, dator, psykologi, antropologi, kvantmekanik, astrologi, djur, en massa annat. Jag har diagnoser: Asperger, Autism, Utvecklingstörning m.m. Att vara annorlunda liv med diagnoser! Jag bloggar för att jag vill öka kunskapen och förståelsen om Psykisk Ohälsa i samhället. Om du bloggar helt eller delvis om Psykisk Ohälsa, följ mig så följer jag tillbaks! Har Autismspektrumtillstånd, Autism, kronisk depression. Jag och vill skriva lite om mina tankar i den stora världen och och leva ett annorlunda liv och vara annorlunda! Har varit mobba hela min barn, ungdom, halva vuxna liv. Hoppas på många läsare som vill följs och följa mig i både vått och torrt! Hoppas att ni dela och sprida min blogg vidare m.m. I både glädje och sorg, jag är en lipsill för det minsta lilla egentligen så får vi ser hur det går att blogga här. För samarbete kontakta mig på min E-mail: mia2@home.se Blogg: annorlundakvinna.blogg.se

    SvaraRadera
  25. Tycker om grönsåpa luktar gott :)
    Jag använder det på våra trägolv genom att det "smörjer" golvet och trät
    Tror också att för mycket renlighet och bakteriedödande visst hade yes ett diskmedel med antibakteriellt som är borttaget nu ??
    Tack för alla bra grönsåpa tips
    Stor kram till dig finaste
    Sanna

    SvaraRadera
  26. Nu har jag läst om utmaningen. Jag kommer följa den och läsa alla era härliga tips och råd för att lära mig mer och så får vi se vad jag så småningom kan bidra med.

    Önskar dig en underbar dag!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  27. Hej
    Här kommer mitt inlägg http://millashalsoblogg.blogspot.se/2015/10/vad-ar-producentansvar-och-stada-med.html
    Ha det gott

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥