måndag 26 oktober 2015

Tacksamhet - lång frukost

Det är så fantastiskt med alla inlägg som ni bidrar med i utmaningen Hållbar livsstil. I går länkade Millans hälsoblogg sitt bidrag Vad är producentansvar och städa med bikarbonat. Jag rekommenderar att gå in och läsa den undersökning som Milla gjort och de svar hon fått från ansvariga vad som gäller för värmeljushållare. Den enda hon inte fått svar av än är EU-parlamentet.


I lördags blev det en sån där lång sovmorgon. Jag tror det blev årets längsta. Till och med hundarna sov som stockar. Och inte var de heller särskilt intresserade att gå ut utan ville fortsätta sin sovmorgon.




De fick bli en sån där långfrukost. Duka upp och tända ljus. Rönnbär är just nu favoritdekorationen. Längtar efter lite färg. Fram med orangea och röda toner. Gärna lite brunt och murrigt. Tända ljus. Bort med rosa och lila, det ljusa och sommarblommiga. Bara för ett par månader. Sedan i januari då kommer jag att längta efter alla ljusa färger igen och att ljuset utomhus ska komma tillbaka.  


Idag är det måndag och dags att reflektera över förra veckan i Evas tacksamhetsutmaning. Här kommer några av ljusglimtarna;
Lång sovmorgon
Tid att läsa böcker
En trevlig fotograferingsutflykt
Gått igenom fotografier i kameran
Bilbesiktningen gick galant
Målning av lister i köket
Kreativitet
Årets glögg - ursnygg flaska (ja, jag har smakat i förväg och blev besviken över smaken)
Boken Av egen kraft
Tända ljus och god mat

17 kommentarer:

  1. Underbart vackra bilder du delar.
    Härligt att du kommit ut och fotograferat. Du år ju grymt bra på det! ❤
    Och sovmorgon....mmmm va härligt.
    Glögg längtar jag också efter. Men jag tycker bäst om den vanliga starkvinsglöggen.
    Hoppas du får en fantastisk ny vecka gumman och att du blivit helt frisk nu.
    Jag känner mig mycket bättre nu och har äntligen fått ork att läsa alla underbara bloggar och skriva själv igen.
    Stor varm kram i höstmörkret.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också rönnbär. Det är så fint. Ska gå in och kolla inlägget om värmeljus. Känns jobbigt nu var man ska kasta dem henne. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder! Håller med dig om färgerna - just nu är det de lite djupare, murrigare färgerna som lockar :)
    Besiktningar utan överraskningar, läsa, sovmorgon ... många nickningar nära jg läste din lista :)
    Önskar dig en fin start på nya veckan!

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder och härligt med långfrukost, Det har vi haft idag också på vår första dag på höstlovet. Fler långa frukostar med härliga samtal är nog att vänta under den här vecka,
    Fin dag till dig
    KRam
    Annie

    SvaraRadera
  5. Wooooo,ljuvliga Foton ♡ ...
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  6. Långfrukost och avkoppling...
    Längtar tillbaka till det redan jag!

    Härligt med tacksamhet. Jag startade min dag med det, känns fint att ha med den känslan.
    Kram Hannis

    SvaraRadera

  7. Fina varma foton som alltid hos dig, fin tacksamhetslista.

    Soliga kramen ♥

    SvaraRadera
  8. Underbara varma och fina foton :) lång frukost gör ens liv lite lugnare och harmoniskare, då man faktiskt har ett stanna upp ögonblick
    Jag önskar dig en underbar start på nya veckan
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  9. Ska kolla igenom Millas blogg senare. Gillar också hösten med det murriga och tända ljus. Gillar alla årstider nu för tiden. Jättefina bilder. Och många fina punkter på listan. Sovmorgon är ju jätteskönt om man bara kan sova. Vad skönt att bilen gick igenom besiktningen. Ha en riktigt skön vecka! Kram

    SvaraRadera
  10. Visst är det lite mustigare färger man vill ha nu! Men precis som du så längtar jag efter det lite ljusare igen i januari. Kul att växla lite!
    Ha en fin måndag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Härligt med lite varma färger nu så här års och omväxling är trevligt när vi tagit oss förbi nyåret. Då längtar man till våren och ljuset.
    Fina foton du har lagt till. Snyggt !
    Önskar dig en fin ny vecka !

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder :) Tack för länken

    SvaraRadera
  13. Intressant att läsa svaren Millan fått! Och även jag använder oftast bikarbonat vid städningen, dock inte till golven där jag använder såpa men ska prova med bikarbonat. Till trägolven använder jag linoljesåpa.
    Härliga höstbilder du visar!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Fantastiska bilder som vanligt! :)

    Grattis, Helena! Du blev "Veckans Storlänkare" inne hos mig och har fått din länk i ett inlägg som jag nyss publicerade. :)

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  15. Härligt med sovmorgon, det har jag haft idag. Kram Anette

    SvaraRadera
  16. Rönnbär är så himla vackra, och det går ju inte att misslyckas att dekorera med dem! :-) Vi har ett rönnbärsträd - utan bär..? Så här blir det inge dekorerande iaf.. ;-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  17. Vackra bilder! Visst längtar man efter färg sa här ars när mörkret börjar lägga sig! Härligt med sovmorgon och ännu härligare med lang frukost! Ha en skön vecka!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥