måndag 19 oktober 2015

Tacksamhet och en smygvisning

Nu är det ny färg på köksluckor och kökslådor. På lördagskväll var alla luckor och lådor på plats. Känslan av att njuta av det nya samtidigt med känslan av att det alltid varit vita luckor var och är fortfarande speciell. Tänk så fort man vänjer sig.

Lördagskväll efter att alla luckor är på plats igen.

Och tänk att det tog så många månader att bestämma nyansen av vitt. Tillslut efter många om och men så blev det nyansen socker. Den nyansen fungerar ihop mot skåpstommarnas tidigare gråa nyans, väggarnas vita, färgen runt fönstren och vitvaror.

Återbrukad taklampa i glas och zink.

En extra gång fick vi tänka då det både är norr och söderfönster i köket och det ger helt olika typer av ljus. Samt belysningen från olika armaturer. Jag tänkte nu ge dig en liten smygtitt av hur det blev. En del målningsarbete av lister är kvar. Hur det såg ut innan kan du se i inlägget Farväl köksluckor.

Skåpluckor i nyansen socker. Bord och stolar - ett återbruksfynd.

Med vita luckor kom plötsligt både bänkskivor och kakel till sin rätt. Och tanken att måste de verkligen bytas ut? Slipa bänkskivorna och behandla dem kan man också göra.


Istället har knoppar på skåp och luckor bytts från de röda i glas till en grå i zinkmetall. De röda knopparna är kvar - tänker att de kanske blir användbara i växthuset.


Idag är det måndag och dags för Eva Trillians fina tacksamhetutmaning. Några av förra veckans ljusglimtar var:
Tack Eva och Marina för att ni hakade på utmaningen Hållbar livsstil. Det värmde. Tack Hannis, Mia och Milla för att ni är med den veckan också. Millas inlägg kommer under veckan så håll utkik.
Till er som läser utmaningen Hållbar livsstil och bidrar med tankar i era kommentarer.
De nya köksluckorna 
En trevlig och intressant disputation med fest till. 
Efter att ha prövat olika allergifoder har vi nu hittat ett som gör att Blåöga mår ovanligt bra. 
Att Blåöga hade så mycket energi i skogen igår söndag.
Byte av gardiner i några rum.
Rensat ordentligt i ett rum.
Trevliga kvällar med familjen
Dammade av ett gammalt recept - så gott Flygande Jakob kan vara.
Fina ord från en kollega.

21 kommentarer:

  1. Det ser jättefint ut!
    En mild, vit nyans. Kan tänka mig att det blir ett annat ljus i köket.

    Härligt att läsa att Blåöga hade energi! Vi håller tummarna här för att det håller i sig.

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev i ditt kök. Härligt att Blåöga fått mer energi igen. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Blir inspirerad att måla om luckorna i mitt kök. 80-talsmörka luckor som fortfarande ser bra ut ... förvisso , men är mörka. Ju äldre jag blir desto mer drar mörker ned mitt humör - mörker i alla former - så lite färg är nog melodin :)
    Tack själv, för att du startade upp en utmaning med tänkvärt tema!
    Stort tack för att du berikar min egen tacksamhet med din!
    Önskar dig en bra start på nya veckan!

    SvaraRadera
  4. Ser härligt ut. Så roligt att äntligen få gjort något man väntat på länge.
    Fin start på den nya veckan önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  5. Wow,så snyggt ....
    /Måndagskramen!

    SvaraRadera
  6. Så snyggt det blev! Vi har också furufärg på våra köksskåp, och nu är jag lite sugen på att ändra dem. Efter 40 år så har de gjort sitt, tycker jag. Ha det gott.

    SvaraRadera
  7. Wow vilken skillnad lite färg kan göra! Jättesnyggt! Såklart du kan slipa bänkskivorna om du vill. Och läste någonstans häromdagen att man kan måla kakelplattor om man vill ha ny färg på dem. Knopparna blev en snygg detalj.
    Tack för länk och tack för att du startat den nya utmaningen!
    Fin lista där jag blir gladast över att Blåöga mår bättre :)
    Och Flygande Jakob är supergott, brukar göra det lite då och då men nu får jag nog vänta lite för mannen tycker vi har ätit det för ofta :) Man kan även göra simmande jakob med fisk :)

    SvaraRadera
  8. Det blev så fint och ni har likadana knoppar som vi har i köket. Kul att ni blev nöjda också!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera


  9. Så himla fint det blev, ljust och fint...

    Hoppas du fått en fin början på ny vecka.
    Kramen ♥

    SvaraRadera
  10. Så fint det blev, och nyansen socker har jag aldrig hört. Och Flygande Jakob är bra att ta till ibland!
    Nostalgi även det!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Det blev såå fint! Förstår att det känns skönt att vara klar... snygga zinkknoppar... vill ha :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Jättefina bilder. Får jag också vara med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du vill vara med i tacksamhetsutmaningen så gå in på Eva Trillians blogg (länk ovan) och länka det bidrag om tacksamhet som du vill dela med dig av.

      Radera
  13. Jag är mångsysslande och kreativ människa!


    Jag är en mångsysslande krativmänniska. Kattälskande, hundälskande, djurälskande småtokig 50+tant som inte kan låta bli att inspireras av allt som verkar roligt, intressant och utmanande. Jag gillar att pyssla och göra smycken, skriva, läsa, måla, teckna, sy, virka, klappa katterna, hålla på med datorn och en massa annat - tiden räcker inte till för allt. Min sämsta gren är ordning och reda, städa på freda' - men kaosforskning ägnar jag många timmar åt.
    pyssel, läsa, skriva, måla, teckna, sy, skapa, dator, psykologi, antropologi, kvantmekanik, astrologi, djur, en massa annat. Jag har diagnoser: Asperger, Autism, Utvecklingstörning m.m. Att vara annorlunda liv med diagnoser! Jag bloggar för att jag vill öka kunskapen och förståelsen om Psykisk Ohälsa i samhället. Om du bloggar helt eller delvis om Psykisk Ohälsa, följ mig så följer jag tillbaks! Har Autismspektrumtillstånd, Autism, kronisk depression. Jag och vill skriva lite om mina tankar i den stora världen och och leva ett annorlunda liv och vara annorlunda! Har varit mobba hela min barn, ungdom, halva vuxna liv. Hoppas på många läsare som vill följs och följa mig i både vått och torrt! Hoppas att ni dela och sprida min blogg vidare m.m. I både glädje och sorg, jag är en lipsill för det minsta lilla egentligen så får vi ser hur det går att blogga här. För samarbete kontakta mig på min E-mail: mia2@home.se Blogg: annorlundakvinna.blogg.se

    SvaraRadera
  14. Tack själv, det är bra att hitta nya hållbara saker i sitt liv. Det kommer att bli lärorikt att vara med.
    Vad fint det blev.

    SvaraRadera
  15. Så himla fint !!!
    Och jag hoppar på din utmaning också idag, men gör det efter mat och allt ..ver inte om det är det du menar ;) men det är ialla fall hållbar livsstil för mig 😘
    Härlig lista och blev väldigt sugen på flygande Jakob visst är det kyckling nötter banan chilifräddsås ??
    Kramisar till dig finaste

    SvaraRadera
  16. Det blev fint och fräscht även om vi inte ser så mycket av köket!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  17. Det ser jätte fint ut och det ljusare u upp en hel del. Kram Anette

    SvaraRadera
  18. Det blev så fint! Och känslan när förvandlingen är gjord är så härlig och man blir så glad :) Vi gjorde nyligen om vår trapp, och jag känner mig så nöjd och glad över hur den är nu varje gång jag går i den! Så småningom är köket ett projekt här hemma, mina köksluckor vill jag inte återbruka alls, de är inte i sånt skick utan jag vill ha en mer rejäl lucka. Så det är till att samsas om utseende och färg, en utmaning i sig... :)
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  19. Vilken skillnad det blev! Och så himla fint! Vi har också träluckor och jag vill måla dem vita. Funderar på någon "gammaldags" vit då vårt hus är från 1869.
    Ska läsa in mig om den där utmaningen för det verkar roligt att hänga på där. :)

    Önskar dig en suverän kväll!

    /Cecilia

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  20. Sååå fint det blev. Det är alltid kul att fixa till ....och förnya lite hemma.
    Tack för din titt i min blogg och ha en fin fortsatt vecka.
    Kramiz.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥