måndag 12 oktober 2015

Tacksamhet - vacker keramik

Det här med att använda mer naturliga råvaror och skippa saker med plast är inte lätt. Funderar ibland vad som skulle vara svårast att vara utan om inte råolja fanns. Tandborsten? Vet inte riktigt. Sedan ungdomen har jag varit förtjust i hantverk och material från naturen. Som den här muggen jag fick för många år sedan. Handdrejad av en bekant till min barndomsfamilj. Tänk vad man kan göra med torkad och bränd lera!


Den tillsammans med sin dubblett har länge stått i ett skåp och nu fått komma fram. Går ej att diska i maskinen. Å andra sidan så kan man spola ur den och på så sätt minska lite på miljöbelastningen.


Kaffet blir så gott i muggen. Håller sig varmt länge med en form behaglig att dricka ur. Förra veckan blev det en hel del godsaker. Länge sedan jag ätit så mycket fikabröd som i förra veckan. I och för sig en naturlig förklaring med födelsedagar bland nära och gofika på jobbet. 


Idag är det måndag och dags att reflektera över förra veckan. Tack Eva Trillian för den här trevliga måndagsutmaningen! Några av förra veckan ljusglimtar är;

En härligt ungdomskonsert - vilka duktiga och begåvade musikungdomar vi har i vårt land
En fantastisk arbetskamrat som ser till att fika står på bordet varje fredag
Höstkylan som biter lite i kinderna 
Norrsken
Trevliga middagar
Att det gick hyfsat när olyckan var framme i tisdags. Märklig känsla det där med att känna hur något plötsligt händer när man är i en aktivitet. Man inser att nu kommer det att göra ont och en stund senare kommer smärtan.
Att det finns smärtstillande när man behöver det.
Att Blåöga mår ganska bra med ny diet.
Att rensa och få sortera kläder samtidigt som det kommer till en flyktingkvinna som behöver kläderna.
Att det är flera som verkar peppade att haka på utmaningen Hållbar livsstil söndag den här veckan. 

13 kommentarer:

  1. Vilken fin kaffekopp, verkligen vacker och som du skriver har man bara haft kaffe i den så är det ju enkelt att bara skölja ur när man druckit upp.

    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  2. Det bästa i din lista är ju att Blåöga mår bättre! Tur också att din olycka inte blev alltför allvarlig.
    Fina muggar!
    Ha en fin måndag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Stor varm kram till dig fina Helena, Hoppas smärtan lagt sig ngt nu och som sagt ibland är det tur att det finns smärtstillande !!!
    Vacker kopp och förstår att den blir god att dricka kaffe ur
    jag hoppas kunna hoppa på din utmaning som jag bara älskade …
    precis som Evas en tankeställare
    KRAM och ha en underbar start på nya veckan
    Sanna

    SvaraRadera

  4. Hoppas du får bort den dumma smärtan som plågar dig med en smärtstillande, det är inte alltid de hjälper men när de gör det så är det en otrolig lättnad...

    Stor solig kram ♥

    SvaraRadera
  5. Så vacker mugg. jag har ett par sådana favoritmuggar som är handdrejade. Te och kaffe smakar gudomligt i dem. men ömtåliga.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Vilken fin kopp och visst är det intressant det där med hur man tycks få en favoritkopp. En som det smakar allra bäst ur och som känns bra i handen. Som blir en självklarhet i vardagen på något vis.

    Tack snälla du för dina fina ord hos mig. Vad glad jag blev.♥

    Ta hand om dig och så hoppas jag att smärtan ger med sig snart så att du slipper ta till smärtstillande.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Fin lista !...det där med smärta ja, vet inte vad jag har gjort, men har en så jädrans smärta i ryggslutet...antingen är det min artros som spökar eller så har jag gjort något som jag inte borde (kanske sit ups)...värktabletter och värkgelé hjälper inte....jag hoppas det försvinner snabbt...för så här kan man inte gå en längre tid ;((
    Hur som helst...ha en fin kväll nu !!!
    Kram från mej ;))

    SvaraRadera
  8. En fin mugg förmedlar värme mer än på ett sätt!
    Skada och smärta ... hoppas du känner dig bättre. Smärtstillande är verkligen något att vara tacksam över!
    Sv: Angus är min tre år gamla Opel Astra :) Första besiktningen - han börjar bli "stor" ;)

    SvaraRadera
  9. Vilken ljuvlig mugg, och säkerligen god att dricka ur...
    Ja, det finns mycket att vara tacksam för här i livet. Gäller att ta till vara på det mesta!
    Stora måndagskram från Kate

    SvaraRadera
  10. Fint gjort att rensa kläder och ge till bättre behövande.
    Speciellt nu när kylan kommer.
    Och jag gillar inte alls att du gjorde illa dig.
    Hoppas det försvinner snart! ❤
    Och blir jätte glad när jag läser att blåöga mår bättre av sin nya diet! :)
    Jag har också en favorit kopp. Eller fyra likadana! ;)
    Inget speciellt egentligen utom att dom är gjorda i keramik. Sköna att hålla i och goda att dricka ur.
    Ha en riktigt skön kväll! ❤
    Kram.

    SvaraRadera
  11. Så härligt att Blåöga mår bättre.
    Vi har nog alla någon favoritmugg. En sån som är extra fin eller särskilt god att dricka ur.
    /P

    SvaraRadera
  12. Väldigt vackra färger i keramiken! Att undvika plast känns nästan omöjligt. Är ju plast överallt...
    Hade missat din olycka, skönt att du verkar må någorlunda bra. Smärtstillande är bra när man behöver det, även om man önskar att man inte behöver det... Kyla och norrsken, så härligt! Och även jag är tacksam att du startat din nya utmaning! Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  13. Höstkylan är härlig när det är så där lagom kallt och man får ta på sig mysiga tjocka tröjor. Norrsken har jag aldrig sett men det måste vara ganska magiskt! Ha en bra vecka!
    Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥