torsdag 1 oktober 2015

Vad har du i din ljusstake?

För ett par år sedan skrev jag ett inlägg på min gamla blogg om ljus. Nu när det är höst och vi börjar mysa med levande ljus tänkte jag återigen göra ett inlägg runt temat. I Sverige förbrukas 300 miljoner värmeljus per år och jag känner att det är viktig att lyfta problematiken med ljus. Jag myser också med tända ljus under hösten och vintern. Älskar att sitta och titta in i lågorna och känna värmen. Den senaste adventsljusstaken köpte jag på Myrorna. Personlig, stor och dekorativ står den under vintern i fönstret.


Det jag tycker är svårt är att hitta kravmärkta eller ekologiskt märkta stearinljus. Numera finns det miljömärkta värmeljus att köpa. Men inte överallt. Förr i juletid stöptes stearinljus. Det gjordes för att det var den tiden på året då grisar och andra djur slaktades. Talg, fett som finns i läderhuden, var en restprodukt som togs tillvara och användes bland annat till att stöpa ljus. Idag innehåller många gånger stearinljus fortfarande restprodukter från animaliskt fett, men också vegetabiliskt fett. Exempelvis palmolja - ett omdiskuterat ämne då ursprunget är regnskog. 


Hittar jag inte miljömärkta ljus funderar jag vilket material ljusen är gjorda av. Stearinljus köper jag men inte paraffinljus. Varför det kanske du funderar? Om det inte står att ett värmeljus innehåller hundra procent stearin är det ofta paraffin i produkten. Paraffin i sin tur är en råoljeprodukt precis som plast  Det gör också att det är sämre för vår kropp att andas in förbränningsprodukterna från paraffinljus. Jag känner att ljus är en djungel och försöker hela tiden hitta bättre alternativ. Ibland lyckas jag bra, ibland inte. 

10 kommentarer:

  1. Så tänkvärt! Jag tänker oftast inte på att tända ljus inomhus och när jag tänker på det så låter jag ofta bli eftersom vi har en långhårig katt och två fåglar. Men utomhus i trädgården tänder jag gärna ljus :D

    Solsken
    Linda

    SvaraRadera
  2. Detta var tänkvärt,tack ♡ ...
    Ljus,Kärlek & Kram pårej!

    SvaraRadera

  3. Jag köper Liljeholmens kronljus och när jag köper värmeljus så är jag noga med att det är 100 stearin.
    Jag älskar tända ljus och nu när det börjar bli lite kylig inomhus så tänder jag mycket ljus.....


    Kramen ♥

    SvaraRadera
  4. Ett tag köpte jag bara ljus på partylite.
    Dom är helt utan gifter vet jag. Och tillverkas av rent vax. Och så blev vaxet inte lika varmt som stearinljus. Kändes mer barnsäkert.
    Numera slarvar jag dock och köper annat också.

    Ha en skön kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilket bra inlägg! Jag använder mycket ljus under de mörka månaderna, men bara stearin!

    SvaraRadera
  6. Ljus används ju mycket under denna årstiden. Jag försöker att enbart använda sterinljus och tycker att jag lyckas riktigt bra med det.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Mycket att tänka på. Får kolla över mina ljus. Det går ju åt en del den här årstiden. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Beställ ljusen hos baraanna.se
    Jättefina ljus som innehåller 100% sterarin.
    /P

    SvaraRadera
  9. Stearinljus och sojvavaxljus med eteriska oljor ska inte avger några farliga ämnen som paraffinljus med syntetiska doftämnen avger. Vill du vara på den säkra sidan så är sojavaxljus faktiskt ännu bättre än stearinljus. Kram ♥

    SvaraRadera
  10. Hejja stearinljus. Paraffin är en styggelse. Konstigt nog så finns paraffin ljus fortfarande på marknaden. Vilket är galet egentligen. Att tända ett paraffin ljus ger lika mycket utsläpp som när du startar din bil.
    Fint inlägg, viktigt inlägg.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥