torsdag 5 november 2015

Dansa

Visst är det fascinerande att sitta där och titta in i lågorna från ett stearinljus! Lågan som dansar efter luftdraget. Titta in i lågan med dess färger. Resultatet av att lågan är olika varm i dess olika delar.


Tänker varje år att jag vill pröva stöpa stearinljus. Det har jag gjort en gång... för länge sedan... Börjar vara dags att pröva igen. Tittar in i lågan som värmer och ser igen dess rörelser. Bakom ljuset formas skuggor som följer med lågans svepande och ett citat gör sig påmind.

Varje skugga talar om att någonstans finns det ett ljus. /Okänd

Det här är min tolkning av temat Dansa i Fröken Fotos utmaning. Här kan du se andras tolkningar. 

17 kommentarer:


  1. Älskar levande ljus och att även sitta och betrakta lågan... :-)

    Godnattkramen ♥

    SvaraRadera
  2. Det är meditativt, att se in i lågan av ett ljus.
    Sådär vackert, fladdrandes.

    Jag har tänkt stöpa ljus till i jul. Skriver tänkt för när jag läser på så blir jag fundersam.
    Har gjort det förut men minns inte att det var så mycket att tänka på=))

    Tack för alla fina ord hos mig!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  3. En jätte fin tolkning som värmer i hjärtat!
    Tack fina du för dina alltid så fina inlägg! ❤
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så fin tolkning. Så rogivande med ljus. Och mysigt den här årstiden. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Stearinljus är fantastiskt vackert, klart du ska stöpa egna ljus! Det är rätt tidskrävande och stökigt, men resultatet är oslagbart!!

    SvaraRadera
  6. Vilken fin tolkning... älskar levande ljus!

    SvaraRadera
  7. Jag gjuter ljus hemma då och då, skulle gärna vilja stöpa också. Hojta om du vill ha sällskap, kanske kan vi hitta någon workshop?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte utan att jag blir sugen. http://www.sthlmljusstoperi.se/Sthlm_ljus/Stopning.html

      Radera
    2. Vet inte varför men jag hade fått för mig att du också är stockholmsbo.

      Radera
  8. Tänder ljus i massor så här års, så fort det blir tillfälle. Det känns så avkopplande, inte bara för att det meditativt, utan för att det infinner sig ett lugn som är så skönt.
    Stöpa ljus vet jag inte om jag har tålamod till, men gjuta går bra... :)

    SvaraRadera
  9. Jaa,det är nå't visst med levande ljus & brasa ♥ ...
    /Kram

    SvaraRadera
  10. Visst är det vackert med levande ljus!
    När jag var liten samlades hela släkten hemma hos min farmor och farfar för att stöpa ljus i deras kök. Det var riktigt roligt om än lite långsamt för ett otåligt barn som tyckte det tog ganska lång tid innan det blev ett färdigt ljus.....
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det är så roligt att stöpa ljus! Det finns ett ljustöperi inte så långt från mig och där får man boka in en kväll och stöpa ljus och det har jag gjort några gånger. Det blir så fina ljus så man vill nästan inte tända dem! Bra julklappar blir det också, vem vill inte ha ett handstöpt grenljus?
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder och levande ljus är den härligaste mysfaktorn.
    Ett år fick jag en helstöpt adventsljusstake i present, jag fyller år i slutet av i november... Den var helt underbar!
    Ha en fin kväll.
    Kram kram
    Jessica

    SvaraRadera
  13. Vilsamt att se in i en ljuslåga. På samma sätt som att titta på vågor som rullar in på en strand, tycker jag.

    Trevlig helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  14. Vilket vackert foto! Och visst kan man titta på lågorna i timmar utan att sluta fascineras...
    Väldigt fint citat också. Det tål att tänkas en extra gång på.

    SvaraRadera
  15. Åh så vackert! Stämningsfullt!

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥