onsdag 11 november 2015

Den där balansen

Tack snälla rara ni för alla tips och länkar om vad man kan använda lavendel till som jag fick i mitt förra inlägg . Det uppskattas mycket. Alla era rara kommentarer som jag också fått om mina bilder jag har här på bloggen värmer också mycket. Speciellt nu när jag är lite frustrerad. Hårddisken har inte riktigt mått bra. Vilket resulterat till att många av mina foton jag använt i en fotoutmaning och publicerat på min fotoblogg har försvunnit. Jag har kvar originalen på minneskort. Men frustrationen ligger i att redigeringar försvunnit. Så många timmars jobb åt pipsvängen. Känslan är just nu att stänga ner den bloggen. Gnistan försvann. Däremot har en annan gnista infunnit sig. Jag har bestämt mig för att under några veckor plocka bort allt vitt socker.


Det gäller att hitta den där balansen mellan sött eller inte. Ja, det där klassiska. Ju mer socker till kroppen desto större sockersug. Jag tror att det kan bli en riktig utmaning. Tycker det är gott med en kaka till kaffet. En strategi är att minska på kaffedrickandet och dricka mer te. Det är också ett mer klimatsmart sätt då det går åt mycket mindre virtuellt vatten till att framställa te än kaffe. Undantaget från sött blir om jag går bort på middag och blir bjuden på något efter maten. Är det någon som hakar på och försöker vara fri från vitt socker ett par veckor?

18 kommentarer:

  1. När det krånglar blir man less :( men jag älskar dina underbara talande bilder ..bara så du vet ❤️❤️❤️ Socker blir svårt jag är en riktig gottegris äter massa kakor godis men har slutat med att äta pärlsocker rakt av i alla fall haha ...
    Stor kram till dig finaste ❤️
    Sanna

    SvaraRadera
  2. Jag kan nog hänga på där!
    Åtminstone göra mitt bästa och plocka bort allt jag VET innehåller vitt socker.
    För jag vet att jag kommer må mycket bättre av det.
    Men alltså. Socker som socker..
    Nu har jag läst på här mitt i min kommentar! :)
    Och även råsocker är lika illa.
    Men du kanske menade allt TILLSATT socker.
    Vi kör!!!
    Jag börjar imorgon. Eller nu. För jag ska ändå sova!
    Kommer bli mycket lusläsning på innehållsförteckningar! ;)
    Hör gärna av dig om jag har missuppfattat utmaningen...
    Vore ju synd om jag missade nått gott! ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du hakar på :-) Du har inte missuppfattat. Det var ungefär så jag tänkte. Kram

      Radera
    2. Fy va jobbigt det här kommer bli. Jag körde LCHF ett tag förut och det är en faslig abstinens i början. Socker är ju värsta drogen!
      Natti, natti! :)

      Radera
  3. Det är så trist när tekniken strular. Fantastiskt när det fungerar men ack så frustrerande när det inte gör det. Jag hoppas att det löser sig.

    Heja dig! Lycka till med din utmaning! Jag tror på dig. :)

    Sköt om dig.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Skaffa en extern hårddisk! Det är nästan ett måste och en väldigt bra investering eller skaffa dropbox.
    På det sättet finna alltid det du gjort kvar. Jag vet hur frustrerande det är när allt försvinner...
    Dropbox kostar ingenting och en extern hårddisk kan du få för 700:-,
    Du fixar det! Både bilderna och sockret=))
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  5. Åh, nej! Hata teknikstrul!! =( Tycker precis som Hannis att det är en bra idé med backup. För du får inte sluta blogga! =)

    SvaraRadera
  6. Tekniken får inte vinna - ge inte upp. :) Vi tycker inte bara om bilderna i din blogg, ska du veta!

    SvaraRadera
  7. Ja usch när tekniken strular - så jobbigt! Appropå det så måste jag ta och lägga över alla mina bilder på en exterhårddisk INNAN min dator chraschar!

    SvaraRadera
  8. Trist när det krånglar,men...Bilderna finns någonstanns gäller bara att få kunnig hjälp!
    /Kram

    SvaraRadera
  9. Hejja dig. Å du kommer klara det galant. Här har jag varit utan raffinerat socker ett bra tag nu och jag kan säga att 70% choklad är räddaren i nöden när det där sockersuget sätter till. Frukt är också en höjdare. Hejja dig och jag ser fram emot att följa din resa.
    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  10. Tekniskt krångel är inte kul!!! Jag blir tokig när det krånglar, allt sånt ska bara fungera felfritt, då är ju tekniken toppen.
    Lycka till sockeravvänjningen, ingen bra tid för mig nu med många födelsedagar och andra trevligheter, men kanske efter helgerna i januari att jag vågar planera in en sockerfri period.
    Du klarar det säkert galant!
    Ha en fin helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Vad flitiga ni är med socker......stark gjort. Kram Anette

    SvaraRadera
  12. Tråkigt när tekniken krånglar !!
    nä inget socker borttagning här hos mej ;))....säger som Ann, det är ingen bra tid just nu ;))...i morgon åker vi till Stockholm och sen kommer advent osv.......men senare kanske...
    Ha en fin helg nu!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. NEJ du får inte lägga ner bloggen! Så trist med dina foton. Teknik och apparater är guld värda när de fungerar och hemska när det strular.
    Det första jag tänkte när du undrar om någon vill haka på sockerutmaningen är att jag klarar mig inte utan min choklad. Så ser jag att Annie skriver att det är ok med 70%ig choklad. Så då skulle jag nog nästan kunna testa. Kanske... Godis och kakor är inga problem att vara utan. Mina laster är just mörk choklad och varje kväll äter jag knäckebröd och lite kex med mjukost. Och typ digestivekex och så innehåller ju en del socker... Men om jag bakar en stor sats hemmagjort knäcke så klarar jag mig utan kex också. Du har nästan övertalat mig :) Stort lycka till till dig!!

    SvaraRadera
  14. OSIS att tappa bilder - tro mig, jag vet. Det gör ont och svider.Men du har ju k-)opior som tur är. Vilket påminner mig att jag borde backuppa mina 2091 bilder - ooooops. Jag vet....

    Stäng inte ner bloggen - det är ju inte bloggens fel, "bara" teknikens. Å tekniken är jag kass på å har råkat ut för några smällar under åren. Men programmen är vi bra på, eller hur!!!!

    Såg sockerutmaningen hos Kolonilotta som hänger på. Ja, du kan ju läsa min kommentar hos henne om duu känner för det. Är ingen sötis alls....

    SvaraRadera
  15. Så tråkigt med dina bilder. Ge inte upp. Håller med Hannis köp en extern hårddisk. Det har jag gjort. Känns som en trygghet. Det där med socker har jag gjort i snart två år. Innan var jag värsta sockerråttan åt choklad varje kväll. Jag slutade med allt godis och var benhård med sockret. Nu kan jag ta något lite som en kaka eller lite glass ibland. Utan att bli så beroende igen. Ha en fin fredag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  16. Jag läste en blogg av en då cancersjuk ung kvinna (malinedman.se) som bestämt sig för att motarbeta sin sjukdom genom att skippa socker. På hennes hemsida finns en hel del om vad socker ställer till med, bland annat är det cancerframkallande och skapar inflammationer i blodkärl. En stor orsak till hjärtinfarkt är inte kolesterolet tydligen, utan socker som inflammerar ådrorna och gör att kolesterolet fastnar, vilket det inte skulle göra om ådrorna inte var inflammerade.

    Jag har alltid lagat det mesta från grunden, antagligen något jag fick med mig från min uppväxt, och jag är inte så förtjust i godis, chips och läsk, men det finns mer att göra ändå. Jag kan inte vara med på utmaningen om noll socker, jag är inte så förtjust i bullar och kakor, men till jul vill jag äta några lussekatter, men jag har till exempel redan infört att vi äter fruktsallad istället för chips och ostbågar på fredagarna, och barnen accepterar och till och med gillar det.

    Det vi i vår familj skall satsa mer på är att äta ännu mer grönsaker och rotfrukter och mindre av kött. Förutom vilt, som vi får från mina föräldrar. De djuren har haft ett bra och naturligt liv och är dessutom näringsmässigt bra mat. Jag är galen i kaffe, men har dragit ned ordentligt på kaffedrickandet och dricker istället varmt vatten med pressad citron och/eller ört-téer. Jag har inte tänkt på att det är miljövänligare att dricka te än kaffe, tack för att du skrev om det, nu blir det litet enklare att hålla mig motiverad :)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥