onsdag 18 november 2015

Det här med att cykla

Såg du dokumentären på Svt i måndags? Bikes vs Cars. Mycket intressant. Samtidigt skrämmande om vems talan som förs och hur den förs när det gäller cyklar och bilar med avseende på global uppvärmning. Se gärna filmen på 58 minuter om du inte såg den. På Svt-play kan du se den fram till den 13 maj. Det finns mycket i filmen, även ett strå av humor. Filmen är gjord av den svenske dokumentärfilmaren Fredrik Gertten. Han som gjort den omtalade dokumentären Bananas vilket ledde till att en av våra stora matvarukedjor slutade köpa in bananer från en av de stora bananjättarna. Dokumnetären Banans bidrog verkligen till att vi i Sverige idag köper så mycket krav-märkta bananer.


I delar av Västerbotten är det snö på marken. Kanske inte riktigt något bra cykelväder. I och för sig går det montera dubbdäck på cykeln. Och jag längtar till snön. Längtar till det där vita täcket på marken och gör dagarna lite ljusare. Om en månad är det inte mer än ett par timmar med dagsljus här hos mig. Då är snön extra efterlängtad.

12 kommentarer:


  1. Läste att det skall snöa i hela landet till helgen, tänkte vara smart och tvätta fönster i morgon. :)
    Kramen ❤️

    SvaraRadera
  2. Snön är på väg verkar det som...åtminstone hos oss ;))....fast här vid kusten tinar den säkert bort...men man vet ju aldrig förstås ;))
    Snart tid för pyntning...jag smyger på med lite ljusslingor, hihi....
    Kramis bia

    SvaraRadera
  3. Woooo så härlig gammal cykel du visar ❤️ ....
    Mmmm...Snö är vackert/Kram & ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  4. Ja. Ni har ju inte många timmars ljus där uppe.
    Så jag förstår att du vill ha snö.
    För vilken skillnad det gör! Då slipper jag ha ficklampa när jag går igenom skogen från bussen.
    Nu är det bäcksvart och man ser inte ens en meter framför sig.
    Nu jobbar ju jag på en konkurrerande kedja än den du pratar om...
    Men det var riktigt bra gjort att gå över helt till att bara köpa in och sälja KRAV bananer! Det ska dom ha all heder för.
    Kram fina du! ❤

    SvaraRadera
  5. Lite snö till advent vill jag också ha! Här är så grått nu och solen är inte framme särskilt mycket. Tur att det snart är dags för stakar och stjärnor som lyser upp lite.
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  6. Åhhh jag vill också ha snö, men det dröjer nog. Eller snö kommer det säkert men snöblandat regn som nästan aldrig ligger kvar. Jag vill se dokumentären, min son hade sett den med skolan och han sa att den var väldigt bra och tänkvärd.
    Själv kämpar jag på med min jogging. Hua mig vad svårt jag har för att få till det till en skön rutin. Längtar efter känslan alla pratar om.
    Stor kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Bananas, ja... Efter den filmen kom det inte några giftbananer innanför min tröskel. Fantastiskt när filmer kan påverka på det sättet.
    Vilket himla fint foto du tagit på din cykel! Förr cyklade jag precis överallt, men nu känns 10 mils cykling om dagen liiiiite väl mastigt för att ta sig till och från jobbet varje dag. Men cykel är frihet för mig och snabbt går det! =)

    SvaraRadera
  8. Förstår du vill ha snö med så lite soltimmar. Håller tummarna. Här bara regnar det. Ingen höjdare alls. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Jag som jobbar som transportledare har ett gäng snöröjare som längtar efter snön nu.
    Själv är jag lite mera skeptisk=)) Men när jag bodde i norr så längtade jag efter snön. För ljuset.

    Den dokumentären har jag missat! Ska kolla in den.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  10. Tack för påminnelsen av dokumentären skulle se den men glömde bort det
    Ha det gott

    SvaraRadera
  11. Lääängtar efter snö och mina längdskidor nu... och att kunna ta en tur med sparken på sjön! Dessutom finns det mer att göra för både barn & vuxna när det är snö!
    Dokumentären ska jag kika på nu när jag är ledig, men först en lååång skogstur med lilla Herr Larsson denna frostiga morgon!
    Fredagskram från Kate på 34:an
    PS. Måste fortfarande vara anonym annars försvinner mina hälsningar hos Dig... Jättekonstigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så otrolig konstigt. Undra om det är någon som vet vad sådant beror på. Så glad jag är ändå att du lämnar ett meddelande som anonym. ❤

      Radera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥