onsdag 4 november 2015

En rosa paradrätt

I oktobermånad hittade jag på Ica en liten receptbroschyr Tips och recept för en rosa månad. Ett av recepten, En rosa paradrätt, prövade jag i helgen. Jag har försökt hitta receptet på nätet, men har inte kunnat hitta denna enkla och goda rätt. I ursprungliga receptet skulle man servera rätten med strimlad stekt kycklingfilé. Jag bytte ut kycklingfilén mot tunna skivor stekt halloumiost för att få rätten vegetarisk. Sedan kompletterade jag också med sparris. Till största möjliga mån valde jag närproducerade och/eller ekologiska produkter. 


Receptet är beräknat till 4 personer. Värm upp ugnen till 225 grader och sätt in plåten. 
ca 900 g ekologisk potatis, delade i halvor på längden
2 msk ekologisk olivolja
salt
svartpeppar

Blanda potatishalvorna med olivolja. Salta och peppra. Lägg den oljade potatisen på den förvärmda plåten. Sätt in mitt i ugnen i ca 20 minuter.


500 g brysselkål, ansad och delad på hälften
Ett knippe sparris
3 msk tomatpesto
200 g snacksmorötter eller morötter skurna till stavar 
salt
peppar

Vänd halvorna av brysselkål, sparris och morötterna i tomatpeston. Salta och peppra. Lägg blandningen på plåten med potatis. Sätt in mitt i ugnen ytterligare ca 10 minuter. 


Till rätten serverades stekt halloumi och en dressing på basilika och limeyoghurt.

1 kruka ekologisk basilika
1/2 lime, både finrivet skal och 2 tsk saft
2 dl turkisk yoghurt
salt
peppar

Basilikan plockades och hackades. Limen diskades då jag inte hittade någon ekologisk lime. Det för att få bort besprutningen. Särskilt viktigt när skalet ska rivas och användas som smaksättning. Det yttersta skalet på limen revs fint. Limeskal, limesaft, basilika och yoghurt blandades och smaksattes med salt och peppar.


Lätt att byta ut grönsakerna mot andra om man så vill. Potatisröra, yoghurtdressing, stek halloumi och en grönsallad till. Gott och mättande. 

11 kommentarer:

  1. Mums vad gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Låter supergott, blir nog en av helgens rätter!
    Kram Eva

    SvaraRadera

  3. Det ser väldigt gott gott ut, skall prova ditt recept....

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut. Jag älskar grönsaker. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Gottit & riktigt läskande,vackra Foton ♥ ...
    /Kram pårej!

    SvaraRadera
  6. Det där såg ju riktigt gott ut!
    Halloumi är super gott! :)
    Hoppas din torsdag varit super!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Det där både såg och lät gott ut du är ju så duktig att fotografera .. mat är inte lätt att få det se gott ut ;) Önskar dig en mysig torsdagskväll
    Kramisar Sanna

    SvaraRadera
  8. Halloumi är gott på alla de vis :)
    Det där ser ut som en fräsch och god rätt. Verkligen! :) Tänk vad man kan hitta i en liten broschyr!

    SvaraRadera
  9. Oj, nu blir jag hungrig! Ser och låter mumsigt!
    Ha en fin helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Åh men GUD vad gott det verkar! Fräscht och härligt med alla grönsaker och den friska såsen och så halloumi på det... Mums!

    SvaraRadera
  11. Det låter faktiskt jättegott både med kyckling och halloumi! Fast särskilt rosa var det ju inte:)?!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥