tisdag 10 november 2015

Ett knippe torkade lavendelblommor

På hösten får lavendelblommorna stå ute tills de är ganska torra. Klipper in dem och låter de ligga på papper och torka till ännu mer.

Foto från lavendeltorkningen ifjol höst

Jag vet att många inte tycker om doften av lavendel, medan andra älskar denna blomma. Lavendel precis som stäppsalvia (de tillhör samma familj) tycker jag mycket om. Stäppsalvia har alltid varit en favorit, medan känslan för lavendel har växt fram och sedan många år en stor favorit. 


Förr torkades lavendel och lades i tygpåsar för att hålla borta skadeinsekter från kläder. Och användes redan på 1300-talet som ingrediens i de tidiga parfymerna. Här hos mig fylls små kannor och krus från loppis med den torkade blomman. Tycker så mycket om doften. I år prövade jag för första gången att göra lavendelsocker på färsk lavendel, men har inte prövat använda det. Jag har även klippt in knippen och satt i vas. Vad kan man mer använda lavendel till? Har du tips?

17 kommentarer:

  1. Åh,lavendel är en favorit. Doftar såå gott! Jag bakade lavendelskorpor för första gången i år och tyckte de blev riktigt goda, men det är som med det mesta, antingen gillar man dem, eller inte...
    Skickar med en länk till receptet. Fortsatt fin vecka! / Birgitta
    http://minlillakokvra.blogspot.se/2015/08/recept-pa-lavendelskorpor-med-torkad.html

    SvaraRadera
  2. Älskar lavendeldoften! Mina blommar fortfarande :) Blev nyfiken och googlade, hittade flera användbara råd. Bla kan man koka te och dricka mot migrän, ska jag testa nästa gång. http://www.lavendelmedi.se/getpage.asp?do=4&lang=sv
    http://www.ortguiden.se/%C3%B6rter/lavendel-2225583
    https://husmorsnyckelknippa.wordpress.com/2012/08/06/alskade-lavendel/
    Tack för svaret om spökena :) Hade jag ingen aning om :)

    SvaraRadera
  3. Jag är tyvärr en av dom som gärna avstår doften av just lavendel! Men har faktiskt en gammal påse som ligger i linneskåpet som doftar "lagom" mycket! :)
    Men lavendelsocker? Det måste jag googla på!
    Ha en fantastisk ny dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har lite svårt för lavendel men i små doser funkar det!
    Tack för din kloka kommentar på mitt inlägg igår. Jag ska verkligen jobba på att varva ner och försöka hitta någon sorts balans!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det underbart med lavendel. Roligt att ha egen att skörda. Om du gör lavendelpåsar kan du fylla lådor, garderob o linneskåp med doften. http://sygladjeoreslust.blogspot.se/2015/09/gulbeta-och-knuthjarta.html?m=1
    /LenaJ

    SvaraRadera
  6. Åh,jag håller med Lavendeldoften är ljuvlig & blomman vacker....
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  7. Jag älskar lavendel. Själv har jag gjort både sockerskrubbs bars och lavendelte av min torkade lavendel. Du kan läsa mer här.http://choicesbyannie.com/?s=lavendel
    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  8. Jag gillar lavendel. Doften är härlig. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Åh, jag kan tänka mig att det luktar helt magiskt hemma hos dig nu! =)
    Några tips på hur man kan använda lavendel är att ha det i badsalt: http://tillvaron.se/stina/gor-ditt-eget-badsalt-med-lavendel-honung
    Såg också att någon dekorerat ett ljus med lavendel: https://www.pinterest.com/pin/530791506059649312/
    Eller i drink https://www.pinterest.com/pin/352758583282756512/
    Det är också gott att ha i recept med choklad. Jag provade att göra en kaka med choklad, lavendel och earl grey-te och det blev en spännande smak (minska dock ned mängden lavendel). Här är receptet: https://www.pinterest.com/pin/352758583283145725/

    SvaraRadera
  10. Förresten, jag såg din kommentar om äpplen hos Fröken Foto. Det finns faktiskt en jättebra app som hjälper en att artbestämma äpplen. Appen är gratis och finns både till Apple och Android och heter kort och gott "Äppelappen".

    SvaraRadera
  11. Lavendel är fin att se på och doftar gott i lagom dos. Det doftar lite gammaldags fler mig eftersom farmor hade det i byrån bland kläderna.
    Längtar till lavendelfälten i Provence, de är fantastiska!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  12. Roligt att du säger det. Jag köper alltid en lavendel inför sommaren och låta den dofta på balkongbordet. Älskar den fräscha doften. Min mamma hade också för vana att lägga lavendelpåsar i alla garderober. Det gillade jag däremot inte. Tycker doften av torkad lavendel är liksom annorlunda.

    SvaraRadera
  13. Har ingen tur med lavendelodlingen men tycker det är trevligt att fläta lavendelklubbor till prydnad och väldoft.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  14. Har ingen tur med lavendelodlingen men tycker det är trevligt att fläta lavendelklubbor till prydnad och väldoft.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  15. Jag älskar lavendel och har faktiskt gjort både badsalt och små påsar att ha bland kläder. Mindre pyssliga år köper jag gärna påsar.

    SvaraRadera
  16. Lavendel är underbart gillar verkligen den doften påminner mig om Provence och lavendelfälten :)
    Och deras lavendelhonung mums
    Sen kan du baka skorpor med lavendel det har kag ätit och det var gott får fråga svärmor om recept ❤️
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  17. Har just lagt torkade blomfrön i en glasburk kallpressad olivolja. Ska få dra i några dagar. Silas. Värmas med bivaxplatta. Röras. = Hudkräm ! 🍀 Önska mig lycka till....

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥