söndag 29 november 2015

Loppis - Hållbar livsstil v.48

Första advent idag och i fredags Black Friday. Den ena med julkänsla och den andra med jul- och köphysteri. Stillhet kontra konsumtion. I år hoppas jag inte att julhandeln slår alla rekord. Jag hoppas att julen blir en tid då vi återbrukar och umgås mer. Att använda loppis och återbruksaffärer är en bra tanke så här i jultider. Det känns bättre i plånboken också.


För några somrar sedan hittade jag en fyrarmad ljusstake på Myrorna. Trettio kronor. Jag köpte den och till advent plockades den fram. I norra köksfönstret har jag inga gardiner och ljusstaken som med stearinljus blir mer än femtio centimeter hög fick en plats där.


Så här i adventstider letar jag också efter att hitta stearinljus. Jag tycker att det är svårt att hitta blockljus i stearin. Lättare med vanliga ljus. Varför stearinljus? Jo, paraffinljus är en råoljeprodukt och avger ämnen som är mindre hälsosamma att andas in. I oktober skrev jag om detta i inlägget Vad har du i din ljusstake? Här tänker att vi konsumenter kan ställa mer krav. Och också kravet att de vegetabiliska ingredienserna i stearinljus inte kommer från palmolja. Det är svårt att vara konsument i dag. Tanken är ändå att genom medvetenhet kan vi också göra val som stämmer med oss själva och de egna förutsättningarna.


Hur har det gått med min utmaning från förra Hållbar livsstil? I två veckor lyckades jag plocka bort mycket av det tillsatta vita sockret. Inte i allt. Socker finns ju överallt blev kontentan. Ketchup och en del halvfabrikat innehåller socker. Det där att laga allt från grunden är svårt när jag jobbar hela dagarna. Tanken var också att rensa bort alla produkter som innehåller socker. Det blev hela skafferiet. Så istället bestämde jag mig för att de produkter jag har förbrukas och de som köps in ska till mångt och mycket vara utan tillsatt socker.


Saftglögg har jag inte avstått i från den sista veckan då det är en av höjdpunkterna med adventstider. Sitta med en kopp på kvällskvisten. Istället för kakor har jag tagit mandlar till kaffe. Gott! De sista dagarna har det dock blivit någon lussebulle och annat smågott. Tack till er som hakade på min sockerfria utmaning! ♥ Min utmaning för de kommande två veckorna blir att fortsätta med att reducera mängden vitt tillsatt socker. 


Vill du bidra med ett inlägg i utmaningen Hållbar livsstil - något klimatsmart eller hälsosmart? Länka ditt bidrag genom att klicka på den blå rutan nedan och följ instruktionerna. Länka gärna ditt bidrag till det här inlägget så att dina läsare kan hitta de andra deltagarnas bidrag. Nästa tillfälle för utmaningen Hållbar livsstil blir den 13 december. Därefter blir det ett juluppehåll med start söndag vecka 2. Välkommen att vara med!







20 kommentarer:

  1. Vilken fin ljusstake... jag gillar också att köpa saker på second hand, ofta kommer man långt med bara lite ny färg.
    Jag tänkte länka en sida på nätet där jag köper jättefina ljus av stearin, men hittar den inte. Det kan ju vara ett tips annars, nätet. :-)
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  2. I dag skall jag försöka hinna skriva ett inlägg i bloggen om hur vi gör för en hållbar livsstil. En sak är just återvinning, som du skrev om. Jag har visserligen köpt varsitt stort badlakan i hög kvalitet till våra föräldrar, men det känns inte helt fel ändå. Bra kvalitet gör att man inte behöver köpa nytt lika ofta. Men mest nöjd är jag med en julklapp till mina svärföräldrar som köpt husbil. Jag hittade en bok på Bokbörsen (begagnade böcker) om att åka husbil i Europa. När jag var yngre hade jag tyckt att det vore pinsamt att ge begagnade saker i julklapp, nu känns det tvärtom riktigt, riktigt bra :) Ha en fin första advent!

    SvaraRadera
  3. Så fin din ljusstake är. Kul att inte ha som alla andra. Ha en fin advent. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Är inte direkt sugen på att köpa julklappar... Det får bli några få.
    Älskar loppisar, ofta finner man vackraste inredningsdetaljerna och möblerna där!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Loppis är min grej. Dels för att jag tycker att det är kul med det egna men också för att jag har galet svårt för konsumtionshysteri. Och reklamen man använder för att få människor att handla.
    "Du blir lycklig om du använder just våra kuddar"

    Det där med socker är inte helt enkelt...
    Som du skriver, det finns i så mycket.
    Bra jobbat av dig!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  6. Fiiint inlägg & håller med dig ♡ ...
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  7. Låter klokt att unna sig lite glögg och saffransbröd nu i juletider! Man kan ju ändå avstå vissa saker men man måste ju få leva och njuta lite av alla julens smaker också.
    Fin ljusstake! Att du hittat den på loppis gör den ju ännu mer speciell i mina ögon. Mycket roligare än en ny!
    Ha en skön adventssöndag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  8. Jag köper en hel del på loppis, för jag tycker det är roligare att återanvända saker. Allt måste inte var nytillverkat. Att göra slut på gammalt innan man fyller på med nytt och nyttigare tycker jag var en bra idé. Trevlig advent.

    SvaraRadera
  9. Cool ljusstake du hittat på loppis....det är min grej också, hihi....har ju en egen liten loppis på gården också....såg på en loppis här i stan att det fanns mycket fina julgrejer nu...tyvärr har jag så det räcker här hemma, haha....men annars skulle jag köpt både stakar o tomtar ;))...ha en fin söndag nu...
    Kram bia

    SvaraRadera
  10. Vilken fin ljusstake :) Jag var på Bra Begagnat som är en loppis butik igår. Jag lämnade in en påse med grejer och kom hem med fina vinglas och en soppskål och en present till ett julklappsbyte :)
    Har precis skrivit mitt inlägg till din utmaning
    Ha det gott

    SvaraRadera
  11. Fin ljusstake du fyndade, roligt och ha bra
    loppisställen.
    Önskar dig en fin adventssöndag
    Kramar/AM

    SvaraRadera

  12. Jättefin ljusstake, jag köper också bara ljus med 100% stearin.
    Trevlig första advent till dig.

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  13. Vilken fin ljusstake! Och så stämningsfullt och mysigt du fått till det!
    Den här utmaningen som du håller i är riktigt, riktigt bra. Jag lär mig en massa varje gång och man sporras att försöka bli miljövänligare ett steg i taget. Superbra initiativ!
    Adventskramar till dig!

    SvaraRadera
  14. Verkligen en fin ljusstake och som du säger det kan vara lite trixigt att hitta blockljus i 100% stearin men det går ;)
    Duktig du har varit med sockret, det är bara att kämpa på. Själv tänkte jag testa det här med en sockerfri glögg i år, en som jag gör själv och sedan tänkte jag baka en saffranskaka som Saras Eviga tipsade om för ett tag sedan. Får se hur det går ;)

    Fin första advent till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  15. Ja loppisälskare det är jag det. Din ljusstake var jättefin. Fint när ljusen kommer upp lite på höjden. Ja dina kloka tankar om återvinning och hållbart leverne är så viktigt och något jag börjat fundera mer och mer runt. Sockret har jag också minskat på. Gjorde "nutellabollar" utan nutella i helgen som var mycket goda. Bara dadlar, hasselnötsmjöl, kakao och lite vaniljsocker, så det finns goda alternativ.
    Ha en härlig adventsvecka!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  16. Jättefin ljusstake! Maken jobbar på en second handbutik så jag får ibland hålla i mig för att inte köpa allt fint jag ser! Det skulle ju inte vara särskilt hållbart...

    SvaraRadera
  17. Jättefin ljusstake och som alltid så många kloka ord hos dig!! Jag och min man köper sånt som vi ändå behöver till varandra i julklapp.
    Ja visst är det svårt att hitta blockljus i stearin. Som tur är har vi en liten ljusbod här med bara äkta stearinljus.
    Det där med sockret, jag har tid att laga mat från grunden så där tycker jag inte det är svårt alls. Men har unnat mig lite glass/dessert ett par gånger.
    Ha en jättefin vecka! Kram

    SvaraRadera
  18. Verkligen ytterligheter som möts med Black Friday, julskyltning och mässor. Black Friday är ju inte bara på fredagen, här pågår den hela helgen och i vissa fall hela veckan. Jag har inte köpt nånting. Lycka till med din sockerutmaning. Här avsockrade vi hushållet för ett antal år sen. Mannen som är en riktig sötgris äter fortfarande bröd, kakor och godis när han får tillfälle, men vitt socker används inte i matlagningen. Trodde det skulle bli en lätt match att avsockra, men socker ingår ju i inläggningar och ketchup som du säger. Jag har kompromissat, tagit bort sylt, saft och marmelad men använder egna inlagda gurkor ibland. Ketchup kokar vi också själva och då väljer man ju också sockret själv. Vi lagar all mat från grunden. Knepet är att laga stora satser och frysa ner när man är ledig för att kunna plocka upp när man är mer jäktad. Faktum är att omgivningen, vänner och bekanta nog tyckte vår sockeravgiftning var mest jobbig, ja rent av provocerande.
    Intressant ljusinfo. Där har jag förbättringar att göra. Var hittar du de riktiga stearinljusen?
    Angående fågelmatarna, svarvar mannen delarna själv eftersom han jobbar med sånt.
    Ha det så gott och kram
    Anette

    SvaraRadera
  19. Absolut älskar återvinningstäket här hos dig. Å ljusstaken är jättefin! Vi är inte å förtjusta i julpynt och har aldrig haft levande ljus i ljusstakar heller. Brandrisk med massvis med böcker du vet;-) Men vi har satsat helt och hållet på LED-belysning som drar nästan ingen ström alls. Det är bara det att vi inte hittar LED-ljusstaken som vi köpte för ett antal år sedan...

    SvaraRadera
  20. Återvinning! Så viktigt och så roligt :) Gillar att använda ting som har varit med ett tag - som om jag kan ana deras historia!
    Läser ditt inlägg och vill vara med - ska försöka hinna idag :) Advent. Nu är det full rulle!
    Stearinljus är inte helt lätt att få tag i - men jag vet att Claes ... ja, butikskedjan, du vet, har! ;)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥