lördag 21 november 2015

När första snön faller

Mörkt som på natten fastän klockan inte är mer än fem på eftermiddagen. Igår på hundpromenaden möter jag en bekant som också rastar sin hund. Vi tittar på varandra och säger nästan samtidigt: Äntligen!  Den där första snön som faller. Känslan som infinner sig av ljuset som blir när marken täcks av snökristaller.  Som min hundbekant sa: Det är nästan som när solen skiner. Om en månad, vid vintersolståndet, är det knappt två timmar dagsljus per dag. Jag älskar verkligen den här delen av landet med riktiga vintrar. Snön är ett måste den här mörka årstiden då kroppen nästan vill gå i ide och ladda batterierna till vårljuset visar sig.

Winter is a season of recovery and preparation. /Paul Theroux
Fler lördagscitat hittar du hos Marie.


Känslan av advent infann sig också direkt med snön. Tända ljus och mys. Snö och fredagskväll är en oslagbar kombination. I morse en slags overklig känsla titta ut genom köksfönstret och se hur snön faller i mängder utanför fönstren. Allt är vitt... vitt... vitt.   Plötsligt ser jag något som rör sig i vänstra ögonvrån.


Jag vänder på huvudet och tittar ut. Min blick möter två stora bruna ögon som tittar tillbaka. Så står vi en liten stund . Sedan rör jag mig försiktigt bakåt och tänker; Var är kameran? Vi har fått besök i trädgården. Ett rådjur som under tidiga morgonen gått ner från skogen. Det visade sig sedan att det var två rådjur som tillsammans äter av äppelträdens fallfrukt. Vilken känsla! Advent och jul på en gång. 


Det här ögonblicket ska jag ta med mig till minnesbanken. Snön som faller, tända ljus och ögonkontakten med rådjuret. En vacker lördagsmorgon. Och en dag då jag bara ska göra det andan faller på. Adventspynta, läsa en bok, låta hundarna njuta av nysnön och plocka fram mina powerboots för promenad i skogen. 

Rådjur fotograferat genom köksfönstrets glas denna morgon med snö som faller.

Jag hoppas att du får en riktigt fin lördag med tid till det du tycker är viktigt. 

19 kommentarer:

  1. Ljuvligt med några cm snö och lika ljuvligt med sådant finbesök i trädgården!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar beskrivning du gjorde med snö, ljus och fina mötet med rådjur. Det spred sig en värme när jag läste de du upplevde. Tack för din fina bekskrivning för ditt trevliga citat.
    Önskar dig en fin helg !
    Kram

    SvaraRadera

  3. Men åh, den första bilden på rådjuret är helt FANTASTISK :-)

    Solig lördagskram ♥

    SvaraRadera
  4. Det är så skönt när det kommer snö som får ligga och lysa upp tillvaron under de här mörka månaderna! :)
    Så tänder vi ljus och njuter av en återhämtningens tid :) Jag gillar det!

    SvaraRadera
  5. Jättefina foto, trots att de är tagna genom fönster!
    Nu är det återhämtning, men för vem? Naturen stressar inte, det är vi människor som i SKA så mycket, VILL så mycket som behöver varva ner! Att bara tända ett ljus som du gjort, kan få pulsen att sakta in lite.
    Kram och en fin myshelg!
    Karin

    SvaraRadera
  6. Fint citat och så vackra stämningsfulla bilder. Vilken fantastisk känsla att titta ut genom fönstret och se ett vackert rådjur ! Här, där jag är, på en liten ö i medelhavet, syns varken snö eller rådjur och ute är det som en svensk sommar. Men ett och annat ljus tänder vi ändå när mörket faller framåt kvällen, för stämningens skull :-)

    SvaraRadera
  7. Vackra bilder och så fint du fångat rået. Jag vet hur svåra de är att få på bild. Just så för det anser även jag att vintern är till för rekreation och återhämtning. Jag vilar mer än vanligt om vintern. Skönt efter en uppfriskande promenad.

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder på rådjuret i snö :)
    Här bara regnar det fast idag är det isande kallt :(
    Men ingen snö ...
    Jag önskar dig en härlig lördag
    Kramis Sanna

    SvaraRadera
  9. Ja, här kan jag tyvärr inte hålla med dig. Jag absolut hatar vinter, snö, halka och kyla. Å i en storstad som Stockholm gör snön ingen större skillnad heller, då den snabbt blir till en brun sörja.

    Du verkar bo i norr då du bara har två timmars dagsljus under vintern. Som tur är har vi lite fler timmar, men klockan 15:30 är det mörkt här också.

    Idag var det strålande solsken och två minusgrader här. Å vårt hörn av Sverige verkar vara det enda som klarat sig från snön den här helgen.

    Suveräna bilder förresten - trots det vita:-)

    SvaraRadera
  10. Sååå mysigt & fantastiskt med Bambi ♥ ,,,,
    /Kram

    SvaraRadera
  11. Men å va mysigt med snö.
    Här har vi bara kallt och frost.
    Men det är vackert det med! :)
    Och vilka fantastiska bilder du fick på rådjuret!
    Tyckte speciellt mycket det andra och tredje när ljuset reflekterade i fönstret.
    Önskar dig en fortsatt mysig lördag! ❤
    Kram fina du.

    SvaraRadera
  12. Åhhh snacka om stämning !!....gillar det du skriver " snö och fredagskväll är en oslagbar kombination "
    Åh jag älskar snön på vintern....snö och några minusgrader, yes !...tyvärr har vi inte fått någon ännu, men jag väntar på den ;))...ha en fin kväll nu...och njut av ljus och snö ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  13. Ett fint citat och fantastiska bilder! Har mer hjort än rådjur här, men härom dagen stod tre stycken under äppelträdet och smaskade fallfrukt :)
    Om vintern tycker jag inte... lite snö runt jul och nyår, det räcker för mig.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så vackert inlägg, både text och bilder.
    Visst är det en underbar tid vi har framför oss nu :)
    Stor kram till dig.
    Jessica

    SvaraRadera
  15. Vilken vacker morgon ho dig och jag hoppas dagen fortsatt som du önskade!
    Här har vi inte snö men frostigt är det. Jag vill inte ha snö än för det blåser alltid så det blir trafikproblem och jag är fullkomligt skäckslagen för halkiga vägar. Är så orolig när mina kära måste ut på vägarna i tidiga morgonen. Nej, snön kan vänta till lite längre fram.
    Men jag har plockat fram ljusslingor och förbereder för advent, det är fint.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  16. Vilka underbara bilder. Så häftigt med ett rådjur så nära. Förstår ni vill ha snö. Här har det snöat hela dagen. Fast det kommer inte ligga kvar. Det är rätt slaskigt. Tråkigt. Men ni behöver snön mer än oss. Ni som har så lite dagsljus. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  17. Ingen snö här ännu men en massa rådjur!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  18. Kloka tankar och fantastiska, stämningsfulla bilder... Särskilt sista bilden på det snöiga rådjuret är ju helt magiskt. Jag förstår inte hur du kunde knäppa så bra bilder genom fönsterglaset!
    Och ett jättestort TACK till dig för att du lämnar så fina kommentarer hos mig. Jag blir SÅ glad skall du veta! Kram

    SvaraRadera
  19. Första snön är svårslagen, precis som magin kring advent och jul! Tack för kloka ord och fina bilder, du lyckas alltid förmedla en så härlig känsla i dina inlägg!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥