tisdag 17 november 2015

Rostad mandel till kaffe

Igår lade jag upp ett foto på gårdagens andra kopp kaffe. Så där strax innan middagen. Både kaffesugen och lite hungrig. Kaffe i en gammal kaffekopp med fat. Kopparna ger mig två associationer från barndomen. Från generationen före mina föräldrar. Den ena där man håller fingrarna fint runt koppens öra. Gärna med lillfingret pekades ut. Den andra associationen är när kaffet dricks från fatet med ett litet sörplande och en sockerbit i munnen. I mitt inlägg Att hålla balansen berättar jag att min nya utmaning är att under ett par veckor vara fri från vitt socker. Kakan till kaffet är nu utbytt mot några rostade mandlar. Tack för många fina kommentarer och peppning jag fått av er läsare. En kommentar fick mig att fundera mer på det här med vitt socker och välfärdssjukdomar. Tack Annette för din påminnelse!

Mobilfoto från mitt instagramflöde

Jag är frisk och har inga problem med vikten, utan syftet för mig med att plocka bort vitt tillsatt socker är att minska sötsuget och reflektera över var i maten raffinerat socker är tillsatt. Sockrets påverkan på kroppens mående är stort. Minskar man sockermängden slipper man huvudvärk när blodsockerbalansen studsar upp och ner. Också minskad risk för typ-2-diabetes. Dessutom minskar man risken för inflammationer och vissa cancerformer. Socker har förmåga att göda både cancerceller och inflammationer i kroppen.

Ju mer jag börjat titta efter tillsatt socker i produkter desto mer upptäcker jag hur mycket det finns i allt man köper. Jag tycker mycket om krossade tomater som är smaksatt med basilika. Lätt att göra själv, men när det är bråttom köper jag ibland färdigt. Och gissa vad? Även där fanns tillsatt socker. Nu börjar jag att fundera på att sockersanera här hemma. Gå igenom skafferiet och se vad jag hittar.

13 kommentarer:

  1. Hm...låter spännande ju!
    /Kram & all lycka fina du ♥

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt. Som jag ser det finns det bara fördelar med att dra ner på sockret!
    Och jag kan ärligt säga att det inte är något större problem för mig. Jag har ju aldrig varit en "sockertorsk". Mer tagit till sötsaker när jag slarvat med att äta och behöver snabb energi.
    Och det vet man ju är korkat eftersom blodsockret sjunker lika snabbt igen efteråt.
    Men det är hopplöst med alla halvfabrikat som man är van vid. Som du säger... t.o.m smaksatta krossade tomater. Och jag har varken ork, tid eller lust att stå och göra allt från grunden för att komma ifrån alla fällor.
    Men jag gör mitt bästa just nu för att istället välja maträtter där det INTE innehåller något socker.
    Fortsatt lycka till! :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det godaste kaffet dricks ur en gammal, tunn kaffekopp anser jag. Jag avskyr att dricka ur en tjock mugg! Har lyckts omvända min svärdotter och hennes mamma till tunna kaffekoppar, känns bra eftersom vi fikar ihop då och då.
    Här sockersanerar jag för fullt - och plastsanerar!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera

  4. Jag är så glad att jag aldrig varit någon sockermänniska..... :-)
    Kramen ❤

    SvaraRadera
  5. Kan inte låta bli att skratta åt dina fina minnen om hur man drack kaffet förr. Jag minns samma sak - just själva fikat var ju så "andäktig" på något sätt. Å alltid dukat "på riktigt" som du visar. Det kanske var bättre förr ändå;-)

    Grejen är den i vårt hushåll att maken är typ 1 diabetiker och jag ogillar allt som är sött med få undantag. En idealisk kombo tycker jag. Vi har nog funnit varandra;-)

    Inte ens sötningsmedel har vi använt någonsin. Vissa tycker kanske att vi är skittråkiga, men vad gäller mat så har vi alltid på ett naturligt sätt liksom levt "hälsosamt" utan att vara hälsofreaks alltså.

    SvaraRadera
  6. Hej, och tack för kommentaren i min blogg! Ja du ,socker finns visst i mycket, tyvärr är jag väl ganska dålig på att kolla efter? Men något som är bra är ju faktiskt Linas matkasse, där vi får bra råvaror och får göra mycket från grunden i stället för halvfabrikat! Men desserter har aldrig varit min grej, så bullar,kakor och glass finns aldrig här hemma. Men med undantag förstås, älskar ju lussekatter t.ex! Min man däremot är en sockerråtta, så han ser till att det alltid finns choklad här hemma...och visst kan jag då oxå smaka marabous frukt och mandel...hm....

    SvaraRadera
  7. Tror det är så att sockret ökar risken för sjukdomar. Peppar peppar är jag inte lika ofta sjuk nu när jag inte äter socker. Ligger något i det. Heja dig. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Så duktig du är. Mina päron är ingefärspäron och receptet googlade jag fram.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  9. Socker finns ju i det mesta tyvärr. En rejäl rensning i skafferi och kyl borde man nog göra. Kämpa på, du klarar det!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Bra jobbat!! Och visst finns det socker i nästan allt, det är ju skrämmande. Igår var jag borta på fika och fuskade. Samtidigt känner jag att jag inte behöver vara utan till 100% utan mer att jag vill bli medveten. Har inte heller problem med vikt eller sjukdomar, men just att socker påverkar cancer skrämmer mig mycket. Sen kan jag unna mig nån liten godsak ibland. Men jag behöver ju inte äta en halv chokladkaka om dagen... Så glad att du fick mig att ta steget, tack för det!! Du inspirerar!!

    SvaraRadera
  11. Ja, att läsa innehållsförteckningar kan verkligen få en att rysa (och hålla på att läsa i trekvart på grund av allt skräp som proppats i vår mat). Socker tillsätts ju ofta för att få till mer smak där det snålats på dyrare ingredienser.
    Vi ändrade rejält på våra kostvanor efter att vi läst "Den hemlige kocken" och lagar i princip all mat från grunden, förutom buljong. När man inte får i sig socker konstant i "vardagsmaten" genom färdigköpt bröd, halvfabrikat, ketchup och allt vad det nu är, så tror jag definitivt att man kan äta kakor och tårtor utan att det påverkar ens hälsa.

    SvaraRadera
  12. Säkert nyttigt att kolla upp det här med det vita sockret.
    Minns också hur man drack kaffe då för länge sedan... minns farmors lillfinger när hon drack kaffe med damerna... och morfars sörplande med kaffe på fat... många minnen :)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Tycker du är jätteduktig !
    Jag är nöjd med att ha slutat med pärlsocker varje dag ;)
    Nu äter jag bara allt dolt socker som i bullar kakor godis men inget socker direkt det är framsteg för mig 😘
    Kram till dig finaste !
    Sanna

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥