söndag 15 november 2015

Run for your life - Hållbar livsstil v.46

Run for your life - Riksteaterns klimatstafett började den 9 november i Kiruna och avslutas efter ca 400 mil i Paris. Målgången räknas ske i Paris i samband med starten den 30 november av FN:s stora klimattoppmöte Cop21. I två veckor (till 11 december) samlas världens länder för att enas om ett nytt klimatavtal som ska gälla fram till år 2020. Syftet med Run for your life är att uppmana FN:s klimattoppmöte till klimaträttvisa och en hållbar framtid.


Deltagarna i klimatstafetten springer, går eller åker rullskidor olika långa sträckor utifrån sina förutsättningar där alla har ett syfte med varför de deltar. Under hela stafetten sker en livesändning där man kan följa loppet. Åsa RomsonSveriges klimat- och miljöminister, kommer att driva frågan om minskade utsläpp av växthusgaser exempelvis koldioxid. I går tändes änglaljusen hos mig med en önskan som mer kärlek, medmänsklighet och respekt för allt levande som finns på vår planet. 


Den utmaningen som jag gav mig själv förra gången var att minska på vattenförbrukningen. Att vara än mer noggrann med val av tvättprogram, även om sköljmedel nästan aldrig används så funderade jag en extra gång, körde färre tvättar och vädrade en del kläder istället för att tvätta i onödan. Det vatten som funnits kvar i tillbringaren efter maten hamnade i vattenkannan istället för att hällas bort. Det här är några av de alla saker jag försökt göra för att minska vattenförbrukningen. Min nya utmaning, som startades redan i onsdags, är att under två veckor sortera bort allt vitt socker ur kosten. Det har gått bra. Härom kvällen blev jag bjuden på saftglögg. Kan hända att det blir en liten kopp ikväll med. Jag är så förtjust i glögg. Men kakan till kaffet är utbytt till rostade mandlar. 

Vill du vara med i den här utmaningen hållbar livsstil? Skriv ett inlägg om något kopplat till hållbar livsstil som du vill ta upp. Något klimatsmart eller något för en bättre hälsa. Länka ditt bidrag genom att klicka på den blå rutan nedan och följ instruktionerna. I ditt bidrag - länka gärna ditt bidrag till det här inlägget så att dina läsare kan hitta de andra deltagarnas inlägg. Nästa tillfälle för utmaningen Hållbar livsstil blir den 29 november, dagen före FN:s stora klimatmöte. Hoppas att du får en bra söndag och ett extra leende. 






10 kommentarer:

  1. Run for your life såg vi häromdagen på nära håll då en tjej sprang utanför oss med en bil som körde sakta framför henne och en som körde bakom henne. Båda bilarna hade dekaler där det stod "Run for your life på".
    Jag var tvungen att genast googla och läsa mer om det och såg då att det var för miljön de gjorde det.
    Men nog blir det väl helt fel då två bilar som släpper ut en massa avgaser också kör hela den sträckan!
    Bara för att det ska filmas.Men tanken är god i alla fall!

    Jag brukar också ha svårt att bara hälla ut överblivet vatten i slasken. Det känns slösigt.
    Det hamnar i stället i nån blomkruka.
    På sommaren vattnar vi med vatten från sjön.

    Det vita sockret kommer jag nog att fortsätta med men det blir inte dagligen och framförallt väljer jag ekologiskt då.
    Till vardags tar jag däremot nog så gärna en smörgås till kaffet i stället för något sött.
    Nu när det kommer en jul så blir det egentillverkade godsaker och där kommer det att vara socker!
    Jag vet att man kan göra mycket på nyttigare ingredienser men jag har inte hittat någon riktig favorit så jag tar hellre få av de som är lite onyttigare! :-)

    En sak som vi däremot blivit bättre på är att dra ner kraftigt på charkprodukter och kött. Den maxima gränsen de rekommenderar kommer vi långt långt under och det känns i alla fall bra!

    Bra initiativ att få fler att bli mera miljömedvetna!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  2. Har ju hakat på sockerutmaningen, men den hade jag redan startat självmant i måndags, utan utmaning. Inte så svårt. Men igår la jag en smal sträng av min hemgjorda rabarbermarmelad på brieosten.... Det kändes både lyxigt och gav lite dåligt samvete!
    Lite som du, svårt att hälla bort vatten och spar det gärna till blommorna istället...
    Söndagskram från Kate på No 34.

    SvaraRadera
  3. Du är duktig som håller det med sockret. Lovar det känns bra när man gjort det ett tag. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Undrar jag hur det blir i Paris nu.
    Det är så vidrigt det som har skett...Men miljötänk är bra!
    Och bra tankar och handlingar ska vi hålla fast vid=))

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  5. Det här är ett så himla bra initiativ, Helena! Jag lär mig något nytt av dig varje gång och det är så smart med de där små knepen som kan göra stor skillnad.
    Jag skulle så gärna vilja vara med på utmaningen, men tiden är så knapp just nu, att jag inte hinner göra ett nytt inlägg just nu om detta. Känns lite knasigt att länka till ett gammalt bidrag som handlar om medmänsklighet och respekt, när det inte ens finns en länk till denna utmaningen. Men jag vill ändå markera på något vis att jag vill delta i det här, så jag kanske kan slänga upp det där gamla inlägget, så lovar jag att göra ett ordentligt inlägg till nästa tillfälle för Hållbar livsstil och där jag länkar hit, så att fler kan få upp ögonen för ditt kanon-initiativ. Kram

    SvaraRadera
  6. Alla bidrag till en hållbar livstid är guld värda :) Inget bidrag är för litet! Det är bara i det lilla vi kan börja!
    Hurra för din kloka utmaning! Vi behöver alla tänka till!

    SvaraRadera
  7. Håller helt med Eva Trillian.
    Har läst hos fler bloggare om utmaningen att vara sockerfri i två veckor. Det konstiga med mig är att jag inte gillar sötsaker (undantag pannacotta och cheesecake kanske två gånger per år). Äter hellre nå't matigt. Å glögg gillar jag inte heller, alldeles för sliskigt och sött för min smak.

    Men lycka till med utmaningen!

    SvaraRadera
  8. Bra gjort med sockret, det klarar vi oss utan.
    Men såklart du kan ta lite glögg, glögg ska ju
    vara lite söt. Och det där med vattnet ska jag
    tänka på.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  9. Hoppas verkligen att de kan enas om vettiga åtgärder för vår gemensamma miljö på mötet. Mötet kommer säkerligen präglas av det hemska som hände i helgen...
    Bra gjort av dig att tänka på vattenförbrukningen. Brukar också vattna blommorna med överblivet vatten från tillbringaren :) Och har oftast is i frysen för annars måste vi spola vattnet så länge för att det ska bli kallt.
    Blev sugen på att haka på din sockerutmaning så tre dagar har jag varit utan nu :)

    SvaraRadera
  10. Nu har fått ihop ett litet inlägg :)
    Bra ide om att vattna blommorna med överblivet vatten:)
    Ha det gott

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥