måndag 2 november 2015

Tacksamhet - Allhelgonahelgen

Allhelgonahelgen - tid till minnen och reflektion. Dagar att hedra dem som inte längre finns med oss. I år valde jag att skippa Halloween då dagen sammanföll med Alla helgons dag. Använde helgen till att tända ljus i minne av mina bortgångna föräldrar.


Så fort tiden går. Snart är det 10 månader sedan min mor somnade in. Och åtta år sedan min far dog. Ändå känns det alldeles nyss samtidigt med känslan att har passerat oändligt med tid.

Blåöga och Mysfarbrorn

 I fredags hade jag ledigt från jobbet. En liten sovmorgon och vid halv nio en promenad med hundarna. Dimman låg riktigt tät över åkrarna samtidigt som solen började visa sig ovan talltopparna. Det skapade ett märkligt ljus där luften färgades gul. 


Nu när åkrarna slagna för sista gången passar jag på att låta hundarna få springa lösa över fälten. Frihet för hundarna. Jag vet att det är okej att vi går där efter åkerkanten. 


Idag är det måndag och dags för Evas tacksamhetsutmaning. Här kommer några av förra veckans ljusglimtar.
Några lediga dagar
Tid med familjen
Tid i naturen
Pizzakväll med vänner
En ny god vegetarisk rätt
Tända ljus till minne av saknade familjemedlemmar
Magisk dimma
Fotografirunda i ett fantastiskt höstväder
Naturupplevelser
Tjuvstartat med att fixa i köket inför advent

17 kommentarer:

  1. Skönt med stunder för eftertanke och ibland hela dagar, som Alla Helgons dag!
    Fina tankar och ord till vackra bilder :) precis som vi är bortskämda med hos dig!
    Önskar dig en fin ny vecka!

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder på hundarna. Dimma är magiskt tycker jag. Ska ha en liten Cavalier på trim idag. Matte orkar inte med Tofflorna den här tiden på året så vi fuskar lite och snyggar till honom samtidigt. Lite plock på öronen och skallen.
    /P

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder och härlig lista! Dimma ger ofta ett sånt magiskt ljus. Skönt med lediga dagar och tid att umgås med familj och vänner! Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  4. Underbara foton & ....
    /Kramar om samt Nospussas lite - Ta hand om er!

    SvaraRadera
  5. Bilden med dimma är fantastiskt fin! Jag gör som du, skippar Halloween när den sammanfaller med Alla helgons dag. Jag besökte Skogskyrkogården och tände ljus för dem jag minns och saknar.

    SvaraRadera
  6. Så vackra bilder ♥
    Jag har tyvärr inte kunnat åka till min pappas grav i helgen pga min dumma dumma mage men han har såklart funnits i mina tankar ♥

    SvaraRadera
  7. Dom ser verkligen ut att trivas där ute på åkern när dom får springa fritt! ❤
    Härligt att du fick några lediga dagar och kom ut i naturen som du älskar! :)
    Sånt mår man bra av och en massa energi läggs på sparkontot!
    Ha en jätte skön kväll gumman.
    Stor kram

    SvaraRadera
  8. Härlig lista...jag fastnade särskilt vid naturupplevelser ;)....bland det bästa som finns är att vistas i naturen enligt mej ;))....ha en fin ny vecka !
    Kramis bia

    SvaraRadera
  9. Vackra Bilder och härlig lista fastnade för TID med familjen och TID för att kunna göra det du tycker om och att Tända ljus för dom vi saknar !!!!
    Tack för att du delar din fina lista
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  10. Tänk att du som jag tjuvstartat lite inför advent. Här har några stjärnor i trä åkt fram och så några ljusslingor förstås.
    Jag firade inte heller halloween men istället tände jag ljus för mina kära som gått bort.
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Det är fint med dom där stunderna med sina egna tankar.
    Man behöver det.
    Och härligt för de fyrbenta att få springa fritt och bara njuta lite.
    Dom är fina dina grabbar, blåöga är så söt med sin granskande blick=))

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  12. Fina vovvar och en fin lista. Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  13. Vi tände endast ljus för dem vi saknar, min mamma dog för sju månader sedan och jag saknar hennes så förtvivlat. Jag tycker det är fint med Alla Helgons Dag, däremot förstår jag inte Halloween.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Jag är tacksam att jag har min familj m.m.

    SvaraRadera
  15. Vilket fint inlägg i både ord och bild! Förstår att du saknar dina föräldrar otroligt mycket och din mamma var ju inte så länge sen. Du är fortfarande inne på det första smärtsamma året... Åh vad jobbigt det är ibland...

    SvaraRadera
  16. Mycket natur på din lista! Det gillar jag!
    För mig var också valet lätt mellan Halloween och All Hellgona helgen.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  17. Fint och vackert inlägg och med fina bilder. Jag föredrar All Helgona helgen framför Halloween.
    Ett fint tillfälle att minnas sina kära föräldrar och andra nära och kära som gått bort och som vi saknar mycket.
    Dina vovvar är sååå fina ! Gillar verkligen den rasen. Jag har en blenheim på 3 1/2 år och som snart ska valpa :)

    Önskar dig en fin onsdag !

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥