måndag 23 november 2015

Tacksamhet - en vintervit helg

Vilken helg det blev! Höstens grå kappa byttes ut mot en vintervit kappa med fluffiga detaljer. Magiskt och vackert. Som jag har längtat efter snön. Kvällarna blev genast ljusare och byavägen fick vitmark. Betydligt lättare att köra bil än med det becksvarta mörker som varit. Känsla av stor tacksamhet över varje snöflinga. Extra stor tacksamhet när det inte finns några gatlyktor.

Mobilfoto från byavägen i lördags då det snöade hela tiden.

Mobilfoto från byavägen i söndags då solen tittade fram en liten stund.

Under lördagen snöade det hela tiden. Naturen kändes alldeles vit. Jag hade hoppats på en stjärnklar kväll för att kunna fotografera stjärnhimmel och norrsken. Äntligen har jag kommit på hur jag ska göra för att fånga stjärnorna på bild. Gårdagen bjöd istället på någon timmes sol och några minusgrader. I morse på första hundpromenaden bjöd naturen på femton minusgrader med snö som knarrade under skorna.


Idag är det måndag och dags att blicka tillbaka på förra veckan. Reflektera över tacksamhetsglimtar i Eva Trillians utmaning. Några av ljusglimtarna förra veckan var;

Snö som föll
Rådjuren som hälsade på i lördags 
Långpromenad i vintervit natur
Hemmagjord hallonkräm - mums
Nästan inget vitt tillsatt socker förutom i hallonkräm och i lite saftglögg
Tid med familjen
Trevlig kväll med en vän
Ett varmt bad efter en frusen dag
Min livskärlek 
Mina fina barn - dessa underbara hjärtan 

18 kommentarer:

  1. Waooo så Vintervackert ❤ ....
    /Kram fina du & ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  2. Här nere föll det lite snö som redan är borta. Njuter av dina vackra bilder en stund till!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det finns mycket att känna tacksamhet över, men det är inget jag känner över all snön som kom i helgen. Jag är ingen vintermänniska, men det hjälper inte att jag bor i södra Sverige....snön kommer hit ändå någon gång. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
  4. Härliga vinterbilder! Vi har lite frost bara, men gnistrande -8 grader. Vackert det med!
    Ha de fint i veckan!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Åh, så vackert! Älskar skoknarr! Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Vilken vinter ni har fått. Jag längtar nog efter lite snö här också. Vi har bara minusgrader och lite vit frost.
    Och ja, mössen gnagde sig hela vägen in till vinet, både genom kartongen och "påsen". Törstiga typer!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. Oj vilken vinter ni har! Så jättevackert!! Bra kämpat med sockret!! Åt en dessert och en bit chokladkaka i helgen när vi var iväg så nu är det hårda tag igen :) Långpromenad i den vackra miljön låter inte fel. Och sen ett bad efteråt. Och familjen är ju bara bäst!!! Ha det fint!

    SvaraRadera
  8. Eftersom jag inte gillar vinter som du vet fastnar jag gladeligen på det varma badet. Utan mina nästan dagliga "simturer" i badkaret skulle jag nog frysa ihjäl under vintern;-)

    SvaraRadera
  9. Det är skönt när det äntligen blir vitt på backen - speciellt på landet. Nu har man ju en chans att se djuren som rör sig i vid vägkanten i skumrasket!
    Vackert vitt i dina bilder och många fina rader i din lista!

    SvaraRadera
  10. Vackra bilder. Jag är ingen vintermänniska så
    jag tycker mest om snö på bild. Härligt att du
    kan glädjas åt det vita.
    Och har ingen aning om min ljusstake kallas så, det
    enda namn jag hört är knuten...
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  11. Så vackra bilder och trots att jag inte är ngt fan av kyla tycker jag det är så vackert !!!
    Hemmagjord hallonkräm gott !!
    Finns så mycket att vsra tacksam för !!
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  12. Visst är det magiskt med all denna snö! Och oj, så vackert du lyckas fånga det på bild!

    Jag tjuvstartade lite med mitt bidrag till din utmaning Hållbar livsstil redan idag. Hoppas det är okej, för eftersom det är en adventskalender, så ville jag inte lägga upp den precis innan december börjar, för då hinner man kanske inte göra en egen om man skulle bli sugen på det. Jag länkade till din kategori Hållbar livsstil så länge, så får jag ändra länken när du lagt ut ditt inlägg. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går jättebra! Så roligt att du är med!/Kram

      Radera
  13. Vackra vinterbilder! Här har det snöat blötsnö, och skrapats och saltats, så gångbanorna är mycket hala!
    Din tacksamhetslista andas så mycket kärlek! Härligt!
    Ha en fortsatt mysig vecka!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  14. Fast jag är äkta norrlänning så tycker jag inte om snön. Här uppe har vi också fått snön några centimeter. Nä fy, längtar redan till vår och sommar. Men fina bilder.

    SvaraRadera
  15. Jag är ingen som riktigt gillar vinter. Men när det väl är vintermånaderna, då vill jag ha snö. Det blir så mycket vackrare, så mycket ljusare!
    Runt noll med isiga gator och regn kan jag däremot vara utan!
    Jag bor ju efter kusten i Västerbotten och här ska visst snön regna bort nu snart. Trist!

    Där vi bor har vi gatlyktor efter en av vägarna. Det var tydligen min sambos pappa som såg till att byn fick det när sambon var barn.
    Men en av vägarna är utan lampor och det var den jag som oftast valde när jag gick ut med hunden vi tidigare hade. Det fick bli pannlampa då.
    Något som jag fascinerandes av är hur pass ljust det kunde bli en vinternatt med fullmåne! Otroligt vilken lampa det är! :-)
    Nu när jag inte har någon hund att rasta blir det däremot inte så många mörka promenader.

    Du bjuder på så vackra bilder!
    Hoppas ni får behålla den vackra snö där ni bor!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  16. Ni har då verkligen fått ett vackert landskap nu! :)
    Och som vanligt lyckas du fånga det med sin kamera på ett helt magiskt sätt! :)
    Och den kärleken till man och barn är ju underbar! ❤
    Ibland är den så stark att det gör ont i kroppen!
    Och vet du va... Jag har full förståelse för att du inte lät bli den där hallonkrämen! ;)
    Ha ni en riktigt fin dag! ❤
    Stor kram.

    SvaraRadera
  17. Hej på dig
    Lustigt, Varje kväll skriver jag in dagens guldkorn, alltså saker att vara tacksam för. Det är bra att bli påmind om att inte ta det lilla i vardagen för givet. Känner lite intuitivt att vi har en del gemensamt.
    Kram på dig.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥