måndag 16 november 2015

Tacksamhet - ett halsband

Det kan kännas efter den här helgen väldigt materialistiskt att vara tacksam över ett halsband. Ett halsband jag hittade i mitt rensande av barndomshemmet. Det låg i en liten pappersask. I en pappersask bland krimskrams. Först tänkte jag skicka iväg det. Tittade på det lite extra. En vacker känsla infann sig. Tacksamhet. Och jag hängde upp det - först på en glasskål, sedan på änglaljusstakarna och därefter på ett fönstervred. Har en liten förkärlek för att hänga upp små symboler. Eller lägga dem i skålar eller i något annat. Små meddelande till familjen där hjärtat är en favoritsymbol.


I helgen tände jag änglaljusstakarna. Halsbandet som jag hittade i pappasken hängandes mellan dem. Med en önskan om medmänsklighet. 


Idag är det måndag och dags att reflektera över förra veckan i Evas tacksamhetsutmaning. Här är några av ljusglimtarna.
Att jag är född och bor här
Tända ljus
Familjegemenskap
Nära vänner
Mysa med lilla kattungen Sigrid på sex veckor 
Några dagar utan godsaker med vitt socker
Ätit mycket vegetariskt
Sushi
Druckit mer te än kaffe
Beställt ett nytt kameraminne :-)

16 kommentarer:

  1. Att vara född i detta hittills ganska trygga land är verkligen en välsignelse.
    Och jag är såååå avundsjuk på ditt mys med kattungen.
    Det är bland det bästa jag vet! :)
    Hoppas att den här veckan kommer skapa ännu mer fint att vara tacksam över nästa vecka!
    Värme och kärlek till dig!
    Kram

    SvaraRadera

  2. Önskar dig en fin ny vecka med allt gott.

    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Så oerhört vackert ♥ ....
    Tankar,kärlek & kram till dig i denna hårda värld

    SvaraRadera
  4. Så fint du gjort det med ljusstakarna och halsbandet! Vi behöver sprida så mycket ljus och kärlek vi bara kan. Har gjort och skrivit ut ett collage på min syster och ramat in, ställt ljus bredvid som jag tänder varje dag.
    Ååå så mysigt med kattunge! De är ju bara för söta och goa!! Vår Troja fyllde 11 år i lördags.
    Fortsätt kämpa med sockerfria kosten, så bra jobbat!! Jag ska vara stenhård tills på fredag, då ska vi bo på hotell, äta ute och så, kan bli svårt då.
    Stor varm kram till dig!!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina ljusstakar och så vackert du har arrangerat med halsbandet. Det är många tankar man har efter helgens otäcka händelser. Vart är världen på väg ? Varför har det blivit så mycket ondska hos människor ?
    Ha en fin vecka önskar jag dig. Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Nog får vi lite glädje kvar om det ska jämföras med världens tragedier och drunkna i skam. Livet är fullt av glädje och sorg - varje dag. Sorgerna tar mer plats - alltid - därför är det extra viktigt att kunna vara glad, och tacksam, för det som finns att var a glad och tacksam för. Som ett halsband :) Absolut!
    Nickar vid varje rad i din lista :) Fint att komplettera sin egen med alla andras!
    Önskar dig en en fin ny vecka!

    SvaraRadera
  7. Jag tänker att det bra att vara glad över ett halsband, för man måste få skapa sig vackra, lugna platser för att kunna orka med de delar av världen där skräcken slagit till. Kommer det dessutom från ens barndomshem finns det extra mycket känsla i det.

    SvaraRadera
  8. Finns i sanning mycket att vara tacksam för, smått och stort. Älskar katter så gillar myset med lilla Sigrid.
    Väldigt fint halsband du fann och så fint det blev ihop med ljusstakarna

    SvaraRadera
  9. Ett fint barndomsminne fann du i asken!
    Vi har så mycket att vara tacksamma för i vardagen - och det ska vi inte glömma!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Vilka vackra änglaljusstakar! Fint med halsbandet också!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Jag tror på att förgylla livet oavsett vad som händer. Så jag ser det inte som materialistiskt.
    Det är när mörka krafter rör sig som man inte ska besegras. För mig betyder det att fortsätta leva, låta det glittra, glimma och behålla människokärleken.
    Så blir det symboliskt i mina ögon med en rosenkrans som hänger vid ljus, en kraft.
    Vackert!
    Kram en regnig tisdag!

    SvaraRadera
  12. Så fin bild av änglaljusstakarna med halsbandet hängande vid dom. Ja, det finns mycket av fin tacksamhet som du delat med dig av. Håller med Hannis i sin kommentar om att mörka krafter inte får besegra oss. Det måste vara det goda av krafter som vi kämpar för.
    Önskar dig Helena en fortsatt fin vecka !

    SvaraRadera
  13. En mycket vacker bild, som känns lite trösterik nu.

    SvaraRadera
  14. Sv: Jag har fotat hela livet mest på känsla och inte funderat så väldigt mycket på tekniken med bländare, slutare, ISO-tal m.m., så jag kan tyvärr inte svara säkert på din fråga. Däremot har jag lärt mig att ett litet tele, som ditt och mitt 90 mm, är bra till porträtt. Det borde ju inkludera hundar, bara de sitter still ;) Jag vet ju inte vilken bländare du har (min är f 2.8, det står på objektivet), men ju större den är (vilket innebär lägre tal) desto bättre bilder blir det eftersom den då släpper in mer ljus. Bländare brukar gå från f 1 - f 32, och f 1 är den största öppningen. Det finns så väldigt mycket att lära när det gäller foto, men det är väl en av anledningarna till att det är så roligt :) Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  15. Så fint du har gjort det och vad fint att få känna glädje över en skatt i en liten pappersask. Att känna glädje och tacksamhet är sådant som stärker när livet känns svårt.

    Ta hand om dig och hoppas att du får en riktigt fin vecka.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  16. Du har hängt den fina halsbandet på absolut bästa platsen!
    Tända ljus är något man längtar efter när det är mörkt på kvällarna!
    Kramar Karin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥