söndag 8 november 2015

Tillsammans

Tillsammans. Ett ord som rymmer så mycket med så mycket innebörd. Vad innebär ordet tillsammans för dig?


Tillsammans med min livskärlek har vi tänkt återbruk. Det började innan vi möttes. Den där tonåringen som ifrågasatte varför kaffefiltren var blekta när det ändå skulle färgas av kaffesumpen. Ställde de där jobbiga frågorna på affären vem som gjort den där mattan när det stod "handgjord". Ju finare knutar desto mer misstänksam blev jag. Den där tonåringen som för trettio år sedan ifrågasatte varför alla handlade nytt. Förstår ni inte att det inte finns hur mycket resurser som helst? Att naturen är begränsad?

Återbrukad porslin - loppisfynd.

Jag tänker att vi kan göra saker tillsammans för en bättre miljö... och en bättre värld i flera bemärkelser. En sak som gör mig glad är den växande trenden av återbruk. Att skapa det personliga med det befintliga. Eller med något som någon annan inte längre vill ha eller har plats för. 

Att tillsammans återbruka.

Jag älskar att försöka återbruka. Känslan av att kunna påverka känns bra. Det finns nya saker hos mig med, men det mesta är återbruk. Ett resultat av trettio års tanke. Jag älskar att ha pågående loppisprojekt. Något jag behöver, men inte vill handla nytt. Glas, porslin, blomkrukor, saker till trädgården... Vi är alla olika och vill prioritera på det egna sättet, men tillsammans kan vi alla bidra till en klimatsmartare värld. Det lilla bidraget blir tillsammans med alla andras det stora som gör skillnad. 

På bloggarna Creating Memories och Mamma med ambitioner hittar du fler bidrag i Vänner emellan.

18 kommentarer:

  1. Det är en större glädje om man kan återanvända. Min mor var fenomenal på att ta hand om och tillverka nytt av gammalt. Jag är uppväxt med detta så det känns numera bara naturligt. Förr i tiden var det mer vanligt, men det berodde klart på den ekonomiska situationen. Ha en fin helg.

    SvaraRadera

  2. Återanvända porslin är båda kul och annorlunda....

    Söndagskram ♥

    SvaraRadera
  3. Visst finns det mycket vi kan göra om man bara tänker till en extra gång.
    Jag återbrukar så mycket jag kan.
    Dessutom gillar jag att ha saker med en historia bakom!
    Svar: tror det beror mycket på hur jag mår psykiskt.
    Märker att det även påverkar min IBS.
    Är jag är glad och psykiskt frisk tål jag mycket mer och blir inte alls sjuk lika ofta. Måste bara hitta ett sätt att undvika mina svackor när dom smyger sig på. Men eftersom det ofta har varit yttre faktorer och personer som påverkat mig negativt är det inte alltid så lätt.Tack för din fina omtanke! ❤
    Stor kram.

    SvaraRadera
  4. Mycket, mycket kloka tankar. Och återbruk är så fantastiskt. Framför allt för miljön så klart, men även för att det utmanar kreativiteten och är mer ekonomiskt. Och Gröna Anna... Åh, så vackert! <3

    SvaraRadera
  5. Bra inlägg, du skriver så bra.
    Skön söndag och kramar/AM

    SvaraRadera
  6. Bra tänkvärt inlägg & ...
    Visst gillas Återbruk

    /Kram

    SvaraRadera
  7. Kloka ord och tankar. Ha en fin kväll. Kram Åse

    SvaraRadera
  8. Allt som man återbrukat får man också mer känsla för tycker jag. Då har man ju fått leta lite längre för att hitta det man söker, och man kanske också lagt ner lite jobb på att fixa till det som man vill ha det.
    Ha en fin kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  9. Återbruk är ett fint sätt att vara rädd om den stackars jord vi våldför oss på så vansinnigt! Om allt som kan hjälpa jorden att orka med oss ett bra tag till kunde bli högsta mode - då skulle vi få det att vända! Så - det är bara att inte ge upp!

    SvaraRadera
  10. Vilket fint inlägg...Tillsammans ja, ett väldigt vackert ord som betyder mycket!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  11. Så fint tillsammans tänk. Håller med att tillsammans kan vi göra mycket. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Smart, fint och klokt inlägg. Underbara färger...... jag älskar Kiwi.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  13. Du har en bra definition på Tillsammans! När jag tittar i vårt hem och trädgård ser jag att det mesta är återbruk, utan att vi ens tänkt på det, det går av bra farten. Kanske för att vi är fostrade att ta till vara det som finns och att det ska hålla. Däremot märker jag att det finns för mycket plast i hemmet så nu försöker jag att plastbanta.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Återbruk kommer säkert bli en nödvändighet på många områden för alla. Vårt sätt att leva är inte hållbart i längden särskilt inte om allt fler ska leva som vi. Förstår inte tanken att allt måste vara nytt och slängas om det finns minsta defekt.
    Tillsammans känns för mig "samman", alltså sammanlänkade, något som håller ihop och blir starkt av varje del.
    Ha en fin vecka!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  15. Klokt och fint!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  16. Återbruk är toppen på alla vis. Jag sparar på lite för mycket bara.
    Men om jag slänger något så behöver jag det dagen efter.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  17. Så klokt - Heja dig! Jag försöker varje dag att bli lite bättre på att hushålla med våra resurser, väljer bort plats och lite annat som blir mitt strå till stacken! Ditt porslin är magiskt! Tror minsann att det blir en tur till loppis i morgon, har länge letat frukostskålar, men nu slog det mig att de säkert finns på loppis.

    FINFINT bidrag - Tatjanis

    SvaraRadera
  18. Det skulle finnas många fler som du!!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥