tisdag 3 november 2015

Tjuvstart på advent

Ja... jag vet... Det är för tidigt att börja adventspyssla... Men kunde helt enkelt inte låta bli. :-) För några veckor sedan när jag gick igenom dukar och tyger från barndomshemmet hittade jag rödrutiga stolöverdrag med kant.


Det fanns sex stycken överdrag. Precis ett överdrag till vardera stol i köket. Grovt bomullstyg med klassiskt mönster. Valet är alltid när man rensar vad som ska få finnas kvar och vad som ska skänkas till någon form av återvinning. Velade ett tag. Är det något jag kommer att använda?


Mot de nymålade köksluckorna blev plötsligt det rutiga tyget mer framträdande. Och jag kunde inte låta bli... Fram med vintergardiner och klädde stolarna med överdragen. En varm och fin känsla av advent. Några veckor för tidigt. 


Så nu står en sommartavla och julrutiga stolar tillsammans där i köket. Rosa mot rött. Blommigt mot rutigt. Väldigt mysigt med lite tjuvstart av advent.

11 kommentarer:

  1. Lite tjuvstart kan vi kosta på oss, det är så
    kort tid ändå vi har framme advents och julsaker.
    Jättefint med rödrutiga dynor.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev. Rödrutigt tyg är verkligen juligt. Du jag tänkte direkt att nu är din mamma med dig lite extra under julen. Stolen var underbar. Har du målat dem själv. Jag funderar på att måla våra stolar i ek men fegar lite. Är så rädd att det inte blir bra och då är det ju kört.
    Nu lite mera te innan jobb och vardag väntar.
    Kramis vännen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du tycker om min stol. Den är ca 100 år gammal. Den hade en flagnad färg som jag skrapat av och sedan målat om den med grundfärg och slagit färgen med grävlingshårsfördrivare. Därefter lack för att färgen ska hålla sig. :-)

      Radera

  3. Så fint det blev med det rutiga tyget, du har verkligen blicken för saker... :-)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  4. Waooo,så fiiint & den där tavlan alltså...Otroligt vacker ❤️ ...
    Ha en underbar dag/Kram

    SvaraRadera
  5. Kul att se att tavlan står kvar!
    Minns den från ett annat inlägg för jätte länge sen! :)
    Både den och stolsöverdraget är jätte fina!
    Och bara gör att det är vit/röd rutigt så behöver det ju inte betyda jul.
    Jag vill kalla det höstfint! :)
    Ha en jätte fin kväll vännen!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så fint! Det blir nästan lite Madicken-Astrid-Lindgrenig julkänsla! =)

    SvaraRadera
  7. Tjuvstart eller inte .... överdragen gör det riktigt ombonat och hemtrevligt och det vill vi ju ha den mörka årstiden.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Jättefint! Och lite tjuvstart behöver vi nu i mörka november!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  9. Vilken nostalgi jag åkte in i nu!
    Vi hade såna gardiner till jul i mormors kök. Jag älskade när dom kom upp.
    För då började det närma sig julen.

    Jättefint! Och vad gör det om det är tidigare än vanligt? Vi lever bara en gång, lika bra att njuta då=))
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Såklart man får tjuvstarta! Och jättefint rutigt tyg, som i ett gammalt lantkök.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥