lördag 28 november 2015

Våra tidsmaskiner

Livet är en tidsmaskin. Nu i adventstid kommer många minnen tillbaka från tidigare jular. Ljusstakar, gardiner, den där smällkaramellen som någon gjort. Receptet på knäck som funnits i flera generationer, doften av pepparkakor som sprider sig i huset. Det är också en tid av drömmar. Då vi längtar efter vad nästa år ska bära med sig. Önskan och hopp om att förverkliga drömmar.


Vi har alla våra tidsmaskiner.En del för oss tillbaka; dessa kallas minnen. En del för oss framåt; dessa kallas drömmar. /Jeremy Irons

Idag blir det att göra advent här. Hoppas också på tid för att pyssla lite. Jag tänkte koka knäck men så fick jag en stor skål av en fin nära vän. Kanske blir det att torka frukt. Och hälsa på er andra i Blogglandia.

Vill du läsa fler lördagscitat kan du titta in hos Marie.

12 kommentarer:

  1. Så sant... Minnen & drömmar, och alla underbara på sitt sätt!! Här ska det bakas idag till morgondagens Glöggmingel...
    2 brandsläckare, 2 brandfiltar och en massa brandvarnare finns på 34:an... :)
    Lördagskram till Dig från Kate

    SvaraRadera

  2. Så himla sant, vi är alla våra tidsmaskiner!

    Trevlig lördag och kram till dig ♥

    SvaraRadera
  3. Så sant & fint ♡ ...
    Önskar dig en underbar dag/Kram fina du!

    SvaraRadera
  4. Visst är det så man känner. Minnen och drömmar. Ger mycket hopp. Ha en fin advent. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Underbara ord och citat du skriver och så är det, minnen och drömmar. Mycket fint att minnas men också mycket fint att drömma om. Det är livet.
    Önskar dig en riktigt fin Adventshelg !

    SvaraRadera
  6. Klokt sagt av Jeremy Irons :) hörde hans rös ti mitt huvud när jag läste orden!
    Bra val av citat!

    SvaraRadera
  7. Så fin dikt !
    Här pyntas det inte lite, hihi...här är det all in ;)).....men ändå inte överpyntat...men det tar tid att springa upp och ner , stryka gardiner (köket bara) osv.....men det är roligt tycker jag ;))
    Och minnen ja....nostalgisk som jag är....mamma hade mycket för sej till jul...
    Ha en fin 1:a advent!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilket fint citat! Hoppas tidsmaskinen stannar till i nuet också, så att man hinner njuta av det som är...
    Ha en riktigt fin första advent! Kram

    SvaraRadera
  9. Tänkvärt...ja tiden går alldeles för fort så jag önskar mig verkligen en tidsmaskin i julklapp!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  10. Precis så känner jag också! Just julen får mig ofta att minnas tillbaka.
    I dag hörde jag en julsång som genast drog iväg tankarna till då barnen var små och hade julkonsert! De små barnen som samlades och sjöng gamla traditionella vackra sånger inför en stor publik och alla var så högtidliga!
    Det var så magiskt och bara tanken fick ögonen att tåras!
    Här är det regn och blåst. Antar att du har samma väder! Trist men håller tummarna att snön som vi nyss fick snart ska vara här igen!
    Fint citat!
    Ha en fin adventshelg!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  11. Tänkte på det i dag när jag rafsade runt i lådorna, så mycket minnen.

    SvaraRadera
  12. Såå vacker bild och verkligen ett fint och tänkvärt citat!
    Önskar dig en fin söndagskväll!
    Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥