söndag 1 november 2015

Virtuellt vatten - Hållbar livsstil v. 44

I den reaktion som är viktigast för livet på jorden, fotosyntesen, ingår vatten. Vatten som tillsammans med koldioxiden i luften kan binda solljusets energi och omvandla det till syre så att vi kan andas och kolhydrater så att vi kan få energi. Och just det där att vi har vatten på ytan är en av de saker bland flera som gör det gynnsamt för liv på jorden i den form som nu är. Det finns massor med vatten, men det mesta är inte drickbart utan innehåller salt - havet täcker 97% av jordens yta. De resterande 3%, sötvattnet, är det vi använder till ALLT - i princip. Att vi använder dricksvatten till att producera saker är ett problem. För idag är dricksvatten en bristvara runt om på jorden.


En bristvara på många sätt på grund hur vi använder och exploaterar vår natur. När vi hugger ut skog, exempelvis regnskog, så försvinner rötter som med sin kapillärkraft håller upp grundvattennivån. Då sjunker den vattennivån och regnskogen ersätts med öken. Och ju mer regnskog som huggs ut desto djupare får man borra för att hitta vatten och risken för erosion ökar. Men också en bristvara på så sätt att det ofta är i de länder där det är ont om dricksvatten som tillverkningen av nya produkter sker. Där vattnet används för att vi ska få något nytt klädesplagg istället för till befolkningens dricksvatten. Hur känner vi oss när vi blir utan vatten för ett par timmar? När vattnet inte i kranen kommer som det brukar? När det plötsligt bara finns kallvatten i kranen?


Virtuellt vatten är det vatten som går åt till produktion av en vara. Eller en tjänst. Vatten som förbrukas som vi inte riktigt ser. Från produktens start till den är förbrukad. För en t-shirt går det år ca 5000 liter virtuellt vatten, ett par jeans 7000 liter virtuellt vatten. Till det kommer alla gifter som används vid bomullsframställning och som stannar kvar i naturen och förstör dricksvattnet för lokalbefolkningen. För en kanna kaffe 840 liter virtuellt vatten medan en kanna te förbrukar 90 liter. Ett kilo nötkött 16000 liter och ett kilo choklad 17000 liter. 


Jag gjorde i ett tidigare inlägg Årets första kaffekopp utomhus en beräkning att för en persons normalförbrukning kaffe går det åt ca 160 000 liter virtuellt vatten. Då minskade jag mitt kaffedrickande, även om det bara är ekologiskt kaffe som köps hos mig. Kaffe är den nästa största exportvaran efter råolja. Dagens inlägg är inte en pekpinne utan tänkt som en reflektion av valen vi gör. Genom att spara mat och frysa in rester, istället för slänga mat, så sparar vi bara där mängder med vatten. Handla mindre mängder kläder med hållbarare kvalité, ekologisk bomull eller second hand. Idag finns kläder som är gjorda på återbrukat tyg. Exempelvis såg jag nu en snygg kofta gjord av återvunna jeans. Tyget från jeansen hade gjorts om till nya trådar och en jumper hade stickats av trådarna. Eller att välja minska mängden kött och handla ekologiska produkter så spar vi också på vattnet - mindre vattenmängd och mindre föroreningar i vattnet. 


I förra utmaningen av Hållbar livsstil tänkte jag sortera i städartiklarna. Det visade sig finnas några produkter längst bak i skåpet som inte används som jag tänker lämna in på återvinningscentralen. På Naturskyddsföreningens sida har man listat företag som säljer miljömärkta städprodukter. Min nästa utmaning till mig själv är att fundera mer på hur jag kan minska vattenanvändandet. Söndag den 15 november är det dags för nästa tillfälle för utmaningen Hållbar livsstil. Vilken är din hållbara utmaning för ökad hälsa och minskad klimatpåverkan? Välkommen att vara med!






12 kommentarer:

  1. Just när det gäller vatten så fick jag tidigt lära mig att vara rädd om det.
    Mest för att mormor och morfar bodde på landet och vattnet i brunnen inte räckte om man slösade.
    Men det har hängt med mig. Nu är det ju en ren miljöfråga.
    Som att inte diska under rinnande vatten, stänga av duschen när man tvålar in sig osv.

    Det finns så otroligt mycket information att hämta, saker att lära sig för att ta hand om våran miljö.
    Enkla saker om man tänker ett steg längre. Det är bra! Att ta det egna ansvaret för våran gemensamma värld.

    Fin söndag till dig!

    SvaraRadera
  2. Så mycket du kan om vårt vatten. Man blir chockad när man läser allt detta. Det får bli mer tänk på hur jag använder vårt vatten. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Ja jag har också tagit upp om vattnet den här gången. Det är mycket att tänka på, Men mycket viktigt.

    SvaraRadera
  4. Så kloka tankar. Det är nog de där klara och tydliga exemplen som du visar som kan få oss människor att tänka till. Med åren har jag fått mer tid att reflektera och göra fler medvetna val. De där åren när allt snurrar i väldig fart gör det svårare att tänka lite längre.
    Ha en fin söndag!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  5. Vilket intressant inlägg!!
    Jag försöker alltid att tänka mig för gällande all förbrukning och gör mitt allra bästa för att få med man och ungdomar på tåget. Men att få tonårsdottern att sluta med långa varma duschar är lättare sagt än gjort.....
    Kram

    SvaraRadera
  6. Bra inlägg :)
    Här kommer mitt inlägg om detta http://millashalsoblogg.blogspot.se/2015/11/faijitas-miljo-och-vatten.html
    Ha det gått

    SvaraRadera
  7. Vad vore livet utan vatten ??!!.....intressant och bra inlägg ;))
    Ha en fin söndag !!
    Kram bia

    SvaraRadera
  8. Vilket bra inlägg! Vatten är det viktigaste vi har och vi måste verkligen vara rädda om det. Som du skriver, hur reagerar vi när vi står utan vatten? Vi tar det oftast för givet... Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  9. Skrämmande siffror som vi alla behöver vara medvetna om! ALLT vi gör har konsekvenser. Läskigt men sant!
    Bra och informativt inlägg till ditt "braiga" tema. Den här gången måste jag allt fundera lite till innan jag kan bidra!
    Önskar dig ens kön söndagskväll!

    SvaraRadera
  10. Det var en intressant och lärorik lektion om vattnet som vi tar för givet varje dag!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Så otroligt tänkvärt och fint skrivet inlägg.
    Rent vatten är nog bland det viktigaste ämnena att ta upp.
    Det är dessutom något de flesta av oss tar för givet kommer finnas för evigt.
    Och som alltid lyckas du få till helt makalöst vackra bilder!
    Stor kram till dig och ha en jätte fin måndag! ❤

    SvaraRadera
  12. Tack för jättebra och tänkvärd information! Mycket bra initiativ med utmaning kring hållbar livsstil.
    Jag tog mig friheten att ladda upp ett bidrag och jag hoppas jag inte missförstått helt. I så fall får du plockad bort det! =)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥