söndag 6 december 2015

Adventstid

Idag är det andra advent. Ankomstens tid. Väntan på att ljuset ska komma åter. Stearinljusens årstid. Värmen utomhus är ersatt av kyligare temperatur. De tända ljusen inomhus ger värme och hög trivselfaktor. De få timmarna med dagsljus gör att det är behagligt att kura ihop inne när vinden sliter i i husknutarna.


December - någon form av lugn och återhämtning istället för sommarens höga tempo när all ska fixas - i trädgården, husen ska målas, alla vänner man vill hälsa på under semestern... Sommarkvällarnas ljus är det bästa jag vet, då det ger energi att göra allt detta. Ändå är december inte någon lugn månad utan en månad med julstök och julklappsinköp inför den kommande julen. Med åren har jag kommit till ett lugn att sortera bort måsten under jul och december. Och december har blivit en månad jag tycker allt mer om. Inte för julstöket. Det är trivsamt i lagom dos. Julpysslet, glöggen, pepparkakorna och tända ljus - det älskar jag.


Att tända ljus i mina svarta smidesljusstakar är en favorit. Enkla och stilrena ljusstakar. Den där grova ytan som ändå känns mjuk. Ett hantverk. De passar till alla tillfällen med stearinet som rinner längst ljuset och formar mönster mot den svarta järnet. 


Vid den öppna spisen står två stora trearmade smidesljusstakar. En gåva jag fick för många år sedan. En på klinkerplattorna framför den öppna spisen och den andra högre upp vid öppna spisens öppning. Inne i öppna spisen står några värmeljus. Söndagsmorgon. Andra advent. Adventstid.

Hos Maria O och Kristina kan du se andra tolkningar av temat adventstid.

17 kommentarer:

  1. Underbart ♡ .......
    Håller helt med dig!

    /Kram finaste & ha det riktigt gott!

    SvaraRadera
  2. Har blivit betydligt lugnare hos oss också i
    december, mindre av allting. Men just iår har jag
    svårt och fånga julkänslan, men det kommer väl.
    Fin söndag och kramar/AM

    SvaraRadera
  3. Återigen fångar du känslan i text och bild! Jag håller med dig, skalar vi bara av lite måsten och ägnar oss åt sådant som är roligt och positivt så är december och adventstid fantastiskt! Men det är klart att jag saknar ljuset:(.

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt med alla ljus. Jag njuter också mer nu än förr. Ha en fin andra advent. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Clementiner är ännu en härlig decembergrej! De är aldrig så goda som i december!!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  6. Tror att kunna städa bort alla måsten och stress gör att man mår bättre:)
    Tror det lätt blir hysteriskt med all jämförelse och paket som måste vara det rätta osv.
    Vi vuxna har slutat köpa julklappar till varandra då det bara känns som vi byter pengar…
    vi köper en present var som vi sedan gör en lek av och lottar ut .. enklare och mycket lugnare ;)
    Stor Kram och ha nu en härlig 2:a advent
    Kramisar

    SvaraRadera
  7. Du skriver som alltid vackert och klokt. Idag är du mitt ljus i mörkret... Kram

    SvaraRadera
  8. Mysig tid nu! Fast här saknar jag snö och lite kyla. Ösregn och tio plusgrader är inte något adventsväder direkt....
    Trevlig kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  9. Älskar den här tiden på året då allt är betydligt lugnare, sen är det så mysigt med alla ljus. Ha en fin 2:a advent. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Åhh du beskriver advent på ett härligt och mysigt sätt. Jag gillar dina bilder, det är svårt tycker jad att få till det med ljuslågan. Mys vidare nu vännen.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  11. Så vackra ljusbilder! Säger som Kristina, det är inte det lättaste att fånga lågan så fint. Mys på allt vad du kan, både nu och när julen väl är här.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. December är en fin månad och jag gillar pysslet i lagom takt. Här blir det inte något överdåd med julmat men lite extra blir det och jag har en svärson som gillar att hjälpa mig i köket så det känns riktigt bra. Säkert kommer jag att stressa upp mig ändå, jobbar på att tänka att det blir bra till slut.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Så vackert skrivet. Ha en ny fin och bra vecka nu.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  14. Vad fint du skriver. Visst är det en mysig tid vi är i just nu. Kram Anette

    SvaraRadera
  15. Till och med din text andas lugn och stillsamhet som man får när man tänder ett ljus och tittar en stund in i lågan. Mjukstartar gärna dagen med tända ljus.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  16. Det jag mest gillar hos dig här dessa helt underbara smidade ljusstakar. Vi pyntar inte här och använder inga levande ljus heller (vi är liksom LED-ade året om man man säger så. Men äkta smideshantverk älskar jag:)

    SvaraRadera
  17. Behövs mycket ljus nu...Det är det där att koppla av i skenet från fladdrande lågor. Ger ro och mjukhet.

    Kram Hannis

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥