tisdag 22 december 2015

Årets mörkaste dag

Årets mörkaste dygn är idag. Närmare bestämt om några timmar. Tidigt på morgonen klockan 05.48 infaller vintersolståndet. Årets längsta natt. Vad innebär det här rent vetenskapligt? Jo, det innebär att norra halvklotets lutning från solen är som störst. Klockan 05.48 vänder det och jordaxelns vinkel mot solen minskar allt eftersom och resultatet är dagar med allt fler ljusa timmar på dygnet.

Midvintersolståndet 21 december 2014 mitt på dagen.

I midsommartid är istället vinkeln som minst och vi får så sommarsolståndet. Det innebär att norra jordklotets axel avstånd från solen är som kortast. På SVT kan du läsa mer om vintersolståndet. Jag plockade fram några gamla foton som jag tagit vid midvintersolståndet förra året. Det övre fotot mitt på dagen och det nedre fotot då solen någon timme senare försvinner bakom bergen. Här hos mig är det den här dagen då det är midvintersolstånd och klart väder cirka fyra ljustimmar och tjugo mörkertimmar.

Midvintersolståndet 21 december 2014 ca kl 13. En halvtimme senare är det mörkt.

För länge sedan trodde man att den här natten var farlig. Och om jag har förstått historien rätt så inföll lucia och midvintersolståndet ungefär samtidigt för så där åttahundra år sedan utifrån en annan slags kalender. Idag har vi mer kunskap och förstår att det handlar om jordaxelns lutning. Fortfarande är den här dagen och natten speciell. Den där känslan att nu vänder det och blir allt ljusare. Förväntan och glädje över den årstid som kommer. Det är magiskt!

15 kommentarer:

  1. Just ljuset längtar jag efter.
    Och snön...Det där knarrandet under fötterna i frisk luft och ett gnistrande ljus.

    Vackert med solen som går ner bakom bergen!

    SvaraRadera
  2. Helt otroligt så lite ljusa timmar. Jag känner att ljuset är så viktigt för mig. Skönt att det vänder nu. Lite snö hade inte varit fel så det blev lite ljusare. Vackra bilder du bjuder på. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Ja äntligen vänder det.
    Mörkret blir extra påtagligt uran snön som lyser upp. Jag är som sagt lite kluven där.
    Vill ha ljust och som Hannas skriver är det så härligt när snön knastrar under skorna. Men samtidigt avskyr jag snöstormar och annat otrevligt som vintern kan föra med sig!
    -4 och snö på marken med en skinande sol på himlen vill jag ha varje dag! :)
    Kan man beställa det tro?
    Kram! ❤

    SvaraRadera
  4. Ja, om vi ändå fick lite snö som för ljuset med sig. Detta mörker gör en smått tokig... Underbara foton du har tagit!
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga Foton - Sååå vackert ♡...
    /Goooo Julekraaaam finaste & ha det alldeles fantastiskt!

    SvaraRadera
  6. Över västkusten hänger ett grått stooort täcke, det har gjort det ett tag nu :-( vackert med snön och solen.. Spännande historier om hur dom förr såg på denna dagen innan all vetenskap kom in i bilden

    Önskar dig en riktig god jul om jag inte kikar in
    Kram Sandra

    Ps det är så roligt att få vara hockeymamma ;-) kul att få vara med och det uppskattas av stora med..

    SvaraRadera
  7. Äntligen går vi mot ljusare tider! För varje dag blir dagen lite lite längre. Underbart att tänka på i mörkret...
    Vilka otroligt vackra naturbilder du tagit också! Kram

    SvaraRadera
  8. Idag, innan regnet kom, tyckte jag det doftade vår ute. Kan nog behövas lite mer ljus för jag känner mig trött, annars tycker jag även att den mörka tiden är härlig. Vi hr det ju så fint med alla årstidsväxlingar.
    God Jul på dig!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Härligt vackra foton och vilken fin förklaring om vår mörka tid.

    Önskar dig en riktigt GOD JUL !

    SvaraRadera
  10. Fina vinterbilder...men nu hos oss är det grönt ute...kommer inte ihåg när det sist var en helt grön jul...önskar dej en jättefin julhelg !
    Julekram från bia

    SvaraRadera
  11. Nu har du fotat vykort igen som skulle säljas för dyra pengar i och runt slottet i Gamla Stan i 08 igen:-)

    Å tack för vintersolståndets vara och icke vara;-) Borde ha lyssnat lite mera när jag gick i plugget. Men bättre sen än aldrig;-)

    SvaraRadera
  12. Nu har du fotat vykort igen som skulle säljas för dyra pengar i och runt slottet i Gamla Stan i 08 igen:-)

    Å tack för vintersolståndets vara och icke vara;-) Borde ha lyssnat lite mera när jag gick i plugget. Men bättre sen än aldrig;-)

    SvaraRadera
  13. Äntligen vänder det! God jul och gott nytt år!

    SvaraRadera
  14. Första fotot ÄR jul men det kan vi bara drömma om här i GBG haha :) jag önskar dig en riktigt mysig och God Jul !

    Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥