torsdag 10 december 2015

Ekologiskt blockljus

Den där känslan när man äntligen hittar något man sökt ett tag. Jakten på ett ekologiska blockljus jag skrivit om förut. Tillslut stod det där... på affären. Lycka!

Juldekoration

Med blockljuset på en vitmålad plåtbricka, några stenar, kottar och torkade apelsinskivor blev det en enkel juldekoration. Enkel att göra med naturmaterial och ett hållbart tänk. 

På söndag är det dags för sista utmaningen Hållbar livsstil för det här året. Nästa år med start söndag vecka 2. Välkommen att vara med. 

18 kommentarer:

  1. Åh, du har hittat ett ekologiskt blockljus! Jag letar och letar!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Så fint med ett ekologiskt blockljus. Klart positivt. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Du är verkligen duktig på att pynta och hitta de rätta "ingredienserna". Å eftersom vårt hushåll är nästan totalt LEDad känner jag att jag bidrar liiiiiite till en bättre miljö jag med.

    SvaraRadera
  4. Ja verkligen ett hållbart tänk ;))
    Fint med natur material...det gillas ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Fint och hållbart!
    Sånt gillas=))

    SvaraRadera
  6. Klart det känns särskilt bra med riktiga grejer!
    Kul med ljuslyktan i förra inlägget. Måste provas. Kan tänka mig att det helt naturligt doftar fräscht också.
    Tack för fina tips
    Anette

    SvaraRadera
  7. Hallå igen...
    Ekologiskt blockljus har jag inte ens tänkt på att det fanns... Får jag kika efter i butiken!
    Apelsinlyktan måste prövas, kan riktigt känna doften... :)
    Stor fredagskram till Dig från Kate

    SvaraRadera
  8. Det ska jag nog kolla efter :D Tack för tipset!
    Solsken
    Linda

    SvaraRadera
  9. Jag har hittat ekologiska "vanliga" långa stearinljus...
    Bra med hållbart och ett litet steg är ju alltid ett steg..

    Ha en fin fredag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  10. Jättebra med ekologiska ljus, jag brukar köpa "äkta" stearinljus och visst är det skillnad! Ha nu en skön helg...
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera
  11. Ekologiskt ljus har jag ännu inte hittat här, men det kommer förhoppningsvis. Kram

    SvaraRadera
  12. Men så bra, sådana där ska jag hålla koll efter.
    Fantastisk fredag önskar jag dig
    KRam
    Annie

    SvaraRadera
  13. Jaa! Jag visste väl att det fanns! Jättefin juldekoration du gjort med miljösnällt ljus och dekorationer från naturen. Du är så himla bra på att göra det mysigt!
    Hoppas du får en riktigt fin helg. Kram

    SvaraRadera
  14. Det här blir jag väldigt nyfiken på. Vad innebär ekologiska ljus? Vad är de gjorda av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med stämpel ekologiskt när det gäller ljus är lite av en djungel. Utgångspunkten för mig är att det är stearinljus. Stearin är baserat på växt- eller djurfett. Oftast används växtfetter. Tyvärr innebär det många gånger att det är palmolja som används. En produkt som har en stor negativ påverkan på den biologiska mångfalden och växthuseffekten då regnskog avverkas för odling av palmoljeväxten. Här gäller det att hitta stearin som baseras på växtprodukter som inte har så stor inverkan på miljön. Ekologiskt ursprung eller växtoljor som inte har så stor inverkan på miljön. Är det baserat på palmolja är det att föredra att den exempelvis ärRPSO-märkt. Den märkningen är mer restriktiv även om det finns nackdelar med den med. Hoppas att det blev svar på din fråga. Kram

      Radera
    2. Tack för svaret. Här var jag dåligt insatt märker jag! Har trott att stearin är automatiskt bra men inte... Känns bra att jag mest gjuter egna ljus av ljusstupar som jag får. Blir mindre koll på materialet men återbruk av något som annars skulle slängts.

      Radera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥