söndag 13 december 2015

Gamla tyger - Hållbar livsstil v.50

Tänk - förr i världen var ett tyg en värdesak. Kvinnorna i de familjer som hade det bättre ställd gjorde i ordning sin brudkista med lakan, handdukar, dukar och andra handarbeten. Yrkesgruppen lumpsamlare gick från gård till gård och samlade in tygrester. Det insamlade tyget användes som bas vid framställning av papper. Än idag har vi i papper som ska arkiveras tygbaserat papper.


Jag tittar igenom tygerna från flera generationer. Gamla vävda tyger från 1800-talets slut. Lakan. Några använder jag som gardiner eller har används som draperier. Flertalet ligger snyggt vikta i förvar. Vilket enormt kvinnoarbete! Detta vävda tyg som först har bearbetats, vävts och många gånger också handarbetats. 

Spets med nyare datum

Någon gång har det på det här lakanet sytts på en spets. Vet inte riktigt när. Kanske ett sätt att förlänga tyget om det var för kort. Lin, bomull, ylle och alla de andra naturmaterialen som användes. Bomull har vi använt i ca 5000 år och idag en av de grödor som förbrukar mest virtuellt vatten. Sånt vatten som används vid framställning, men som vi konsumenter inte ser. För att inte tala om alla kemikalier som används och sedan förorenar dricksvatten. Det är enorma mängder dricksvatten som förbrukas. 3000-5000 liter till en vanlig tröja. Enligt Världsnaturfonden går det åt 7000-29000 liter sötvatten för ett kilo bomull.

Handarbetat förkläde

Vördnadsfullt tittar jag igen på tyghögen och tänker att med dagens slit-och-släng hade aldrig de här lakanen funnits kvar. Nu har det i tidigare generationen funnits en stolthet över hantverket. Den stoltheten måste jag ta med mig när jag tittar på tygerna från min mormorsmor och kanske också från min mormors mormor. Hissnande tanke. 


På loppisar och andra återbruksställen finns det massor med kvinnokraft som idag inte värdesätts. Jag tycker dock att det håller på att ändras. Att den yngre generationen värdesätter det mer än min. Och jag plockar åter fram allt det där hantverket från tidigare kvinnogenerationer och känner mig stolt. 


Min utmaning till mig själv var att i ytterligare två veckor minska på det vita sockret. Det har gått, men inte lika bra som de två veckorna dess för innan. Saftglögg och pepparkakor avstår jag inte ifrån under advent. :-) Utmaningen för de kommande tiden blir att behålla en stressfri jul och använda julhelgen till stilla frid. Nu blir det ett juluppehåll med utmaningen Hållbar livsstil med start igen söndag den 17 januari, vecka 2. Välkommen att vara med!


I dagarna har Cop-21 mötet avslutats och idag vår vackra högtid Lucia. Önskar dig en riktigt fin söndag med ett tänt ljus om hopp om en klimatsmartare framtid. 

Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna,
det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.
Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på.
Tänd ett ljus för jordens barn. /Niklas Strömstedt och Lasse Lindblom







11 kommentarer:

  1. Jag är också en av dem som är mäkta imponerad av alla vackra sömnader och alla vävda fina tyger som mina förfäder arbetat så med. Här finns många fina alster och de är välbevarade. Kul!
    Ha en fin Luciadag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Underbara tyger ♡...
    Själv har jag sytt om min mammas brudlakarn till köket,dumt? Tja...
    Nä,väldigt,väldigt snyggt hihi

    /Kram fina du & ha det så gott!

    SvaraRadera
  3. Ja, tänk så många timmars slit samt skicklighet och konstnärlighet som lagts ned förr i tiden på dukar och sänglinne. När jag ser det på loppis får jag en dubbel känsla, dels av sorg över att de vackra skapelserna ligger i en hög och reas ut för en tia, dels av glädje för att jag har möjlighet att köpa handarbete av utmärkt kvalitet för en spottstyver.
    Glad Lucia! Kram

    SvaraRadera
  4. Vilket rakt igenom vackert inlägg. Nu heter rubriken ju "hållbar livsstil". Å tänk att dessa fina tyger håller än idag. Det kan man verkligen kalla hållbart!

    Har inga sådana tyger, men tycker att de är otroligt vackra. Minns att min mormor gjorde sådana, inklusive lakan med monogram.

    SvaraRadera
  5. Så fint inlägg! Jag har ganska mång gamla broderier och även lakan och handdukar i lin, riktiga skatter. Idag finns linnelakan att köpa men de är lite fördyra för mig, tyvärr.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Jag har sagt det innan och jag säger det igen - du tar såååå vackra bilder ♥
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja, tänk vilket fantastiskt hantverk, och det var minsann inget slit och släng där inte, och det gillar jag. Tänk att dessa hemvävda lakan håller att användas än idag... Jag har en stor låda med farmors hemvävda lakan och örngott mm som jag använder, även stora fina dukar.
    Jag hade inget inlägg igår om hållbar livsstil, så jag länkar idag istället...

    Måndagskram från Kate

    SvaraRadera
  8. Åhh jag samlar på gamla lakan och örngott...det var bra kvalité på bomullen förr ;)
    Jag använder dom inte till att bädda med, men jag har gjort gardiner och dukar kan man använda dom till och mycket annat...sen är dom väldigt vackra att titta på också ;))...det finns mycket av lakan och örngott att hitta på loppisar...
    Kram bia

    SvaraRadera
  9. Det finns inget så hållbart lakan som det som redan hållt så länge att de är arvegods! Oturligt nog verkar mina anfäder ha haft kortare sängar än vad vi har idag - så de får ligga och vänta på bättre tider. Lakanen alltså, inte släktingarna ;)
    Klimatmötet klart. Om siffror kan man tycka mycket - men att de enades, överhuvudtaget, det kan man bara tycka om!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  10. Det är så vackert med gammalt linne från en tid då kvinnorna verkligen gjorde vackra konstverk och slitstarkt var det. Har tyvärr inget kvar från den tiden.
    Så vackra bilder du har delat med dig av.
    Ha en fin tisdag !

    SvaraRadera
  11. Ett tänkvärt och även fint inlägg. Jag har själv tagit hand om gamla hemvävda dukar, handdukar och lakan med monogram. De är av en fantastisk kvalitet och jag tycker att de är så vackra. Dessutom älskar jag tanken på deras historia. Någon har suttit, antagligen på vinterkvällar, och skapat dessa. Vilket arbete. Det imponerar.

    Jag tycker att fler och fler lever efter att spara och bevara, snarare än att slösa. Det har till och med blivit trendigt att sticka och sy sina egna kläder och man vill bevara det som går att bevara av gamla hus. Jag hoppas att det leder till att ännu fler ändrar sina värderingar och tänker på vad det innebär med slöseriet för vår jord. Fortfarande finns det dock många som lever som man gjorde för tjugo år sedan, innan det kommit till allmänhetens kännedom hur det står till med vår jord och jordens framtid. För någon månad sedan fick jag höra att ett par vänner till oss, som byggde nytt hus för ungefär femton år sedan, skall riva ut sitt kök och bygga allt helt nytt. Jag frågade förstås varför, och svaret var att de ledsnat på det. Sorgligt tycker jag...

    Hoppas du får en lugn och skön jul

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥