lördag 26 december 2015

God fortsättning på julhelgen

Fick du besök av tomten i år? Tänk, att tomten dyker upp här hos mig varje år. Genom den öppna spisen och allt. Bästa att ha kaffepannan i beredskap när man får oväntat besök. ;-)


I ett gammalt tråg har jag som fruktskål. Tråget står framme året om och fylls med frukt. Ett av mina äppelträd har en sorts äpplen som vi kallar juläpplen. Äppelträdet är mer än trettio år gammalt och jag vet inte egentligen inte vad det är för sort, mer än det jag ser. Att de är mörkröda och söta. Fick för många år sedan veta att äpplena skulle läggas på tidningspapper och förvaras svalt för mogna till sig. 


För att sedan till jul plockas fram och vara mycket söta och goda. Jag har aldrig lyckats med detta. Äpplena verkar vara känsliga och hinner bli dåliga istället. I tråget ligger det istället köpta mandariner och svenska äpplen. En fundering till er bloggläsare är om du brukar förvara de äpplen du plockar som de är? Och hur du då gör för att de ska hålla sig?

Jag önskar dig en fin fortsättning på julhelgen!

22 kommentarer:

  1. Häftigt att tomten kommer genom den öppna spisen. Äpplen har jag inte någon erfarenhet av. Blir köpeäpple hos oss. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. God fortsättning önskar jag Er! Nej, har inte heller lyckats med mina "förra" äpplen, de blev också dåliga... För varmt kanske??
    Stor och varm annandagskram till Dig från Kate

    SvaraRadera
  3. God fortsättning!
    Fin tomte du får på besök - han ser ovanligt trevlig ut!

    SvaraRadera
  4. God fortsättning till dig med!

    Du och jultomten verkar hålla jultraditionerna vid liv ser jag;-)

    Vad gäller äppelförvaring kan jag inte hjälpa dig. Här är det ICA som står för frukterna;-)

    SvaraRadera
  5. Vilka fina, trevliga och mysiga julbilder du har visat under december. Önskar dig en fin julhelg! Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Vi har ett gammalt äppelträd, men vi plockar bara från trädet direkt och äter och sparar aldrig dom...på hösten ligger äpplen överallt på marken....har också haft ett tråg med frukt i jul ;)....ha en god fortsättning på helgen ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  7. Vi har ett gammalt äppelträd, men vi plockar bara från trädet direkt och äter och sparar aldrig dom...på hösten ligger äpplen överallt på marken....har också haft ett tråg med frukt i jul ;)....ha en god fortsättning på helgen ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  8. Vi har också provat ett år att spara äpplen till jul. Det gick sådär, de blev inte ruttna men väldigt skrumpna i skalet och inte så väldigt goda. Vi lindade in varje äpple i papper och hade dem i vår matkällare. Min egen teori är nog att vi är så bortskämda med färsk frukt året om så äpplen med skrumpet skal på är inget för oss "moderna" människor...
    Förr var man nog glad över att ha äpplen kvar till julen även om de inte var lika goda som färska.
    Visst kan det väl vara så?
    God fortsättning!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  9. Vilken gullig tomte :)
    Önskar dig en god fortsättning :)

    SvaraRadera
  10. Vilken jättefin tomte!!! Jag har en röd gammaldags som ser lite elak ut, så den fick mamma tam ;-)

    Kram Therese

    SvaraRadera
  11. De få gånger det finns äpplen i vårt hus är de köpta på Maxi och då ligger de i kylen då sonen vill ha dem kalla!!
    God fortsättning ♥

    SvaraRadera
  12. God Fortsättning på julen.
    Jag plockar äpplen hos min dotter, förvarar dom i en papperskasse i en dynlåda på terassen. Men det är mest matäpplen. Några Ingrid Marie får aldrig ligga kvar för de är uppätna.
    Julkram Karin

    SvaraRadera

  13. Nu är julhelgen över och jag önskar dig ett fint slut på året....

    Kram ♥

    SvaraRadera
  14. Myyyyys ♡ ....
    Ha det riktigt gott innan Nyår/Kram

    SvaraRadera
  15. God fortsättning fina Helena! ❤
    Hittills har vi haft våra äpplen på altanen och det har ju varit perfekt temperatur.
    Men jag vet i sjutton hur dom mår när vi kommer hem! :/
    Ha det jätte fint ikväll! ❤
    Kram raring.

    SvaraRadera
  16. Fina, juliga bilder och det var kul att höra att tomten kom och hälsade på dig :)

    Önskar dig en GOD FORTSÄTTNING !

    SvaraRadera
  17. Härligt att tomten kommer varje år! Har ett precis likadant tråg, de är så fina! Jag plockade mängder av äpplen hos en vän i höstas, lindade in varje äpple i tidningspapper, ett i taget. La hälften i kylen och hälften i matkällaren. De i matkällaren skrumpnade i skalet, men gick jättebra att använda i pajer, i råsaftcentrifugen etc. De i kylen är fortfarande hur fina som helst.
    Önskar dig en God Fortsättning på julen och ett gott slut! Kram

    SvaraRadera
  18. God fortsättning! Tomten hittade mig faktiskt både i Stockholmstrakten och i Småland:)!

    SvaraRadera
  19. Jadå nog kom tomten till mig eller tomtar rättare sagt, i form av ull, tyg och keramik ;) Vad gäller äppelfrågan så har jag inget svar, det växer inte äppelträd här uppe men min bror har planterat två sibiriska äppelträd på sin gård och vi får hoppas på frukt någon gång.
    Jag önskar dig ett Gott Nytt År

    SvaraRadera
  20. Jag har ingen öppen spis, men tomten lyckas snirkla sig in ändå. Jag har också testat tidningstricket med dåligt resultat. Däremot så lyckades min farmor alltid med det. Ha det bra.

    SvaraRadera
  21. På Öland hade jag vinteräpplen och förvarade dom bara i trälådor i källaren, det funkade faktiskt. Annars är ju Ingrid Marie inte så dumma att köpa :)
    Fina bilder du bjuder på...
    Kram till dig!
    Titti

    SvaraRadera
  22. God fortsättning på julen, Helena! Och vilken fin tomte! Han ser nöjd ut över kaffetillgången. =)
    Tyvärr har jag inget tips gällande äpplena. Jag lyckas aldrig lagra mina särskilt länge. Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥