lördag 5 december 2015

Julmarknad

Efter en vecka med mycket jobb och väldigt trött på kvällarna kändes det härligt att åka på julmarknad. Snön som kom igår kväll förvandlades idag till regn och det var riktigt halkigt. Tre generationer begav vi oss till Gammlia i Umeå, ett gammalt kulturområde vid Västerbottens museum. Som alltid oavsett väder är det otroligt mycket folk på denna julmarknad.

Julmarknad 2015

Som sig brukar blev det att pröva glögg och tre flaskor med saftglögg och hembakat tunnbröd köptes. Stannade till ett tag hos en smed och tittade på hans vackra alster och log glatt när jag kände igen sigillet och förstod att en av mina favoriter, en smidesljusstake, var en produkt från denna smed. Julmarknader för mig symboliseras ofta av glada människor i olika generationer, alla julkransar av granris, konsthantverk och andra alster. Det ger en varm adventskänsla även i det trista vädret. Kreativiteten och känslan av folkfest blir julmarknadens signum. Bara en sådan sak som de vackra julhjärtan av taggtråd att hänga på dörren. För att inte tala om doften från eldstaden, lappkåtan och maten! Suovas, varmt tunnbröd med stekta kantareller och västerbottensost och en mugg varm lingondricka. Andra advent är på ingående.

15 kommentarer:

  1. Jag ser så många vackra korgar på bilden så jag skulle nästan kunna ge mig iväg dit bara för korgarnas skull! Julmarknad för mig är varm glögg, pepparkakor, stor gran, eldkorgar och -fat som doftar och värmer och genuint hantverk - vädret har mindre betydelse.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Härligt med julmarknad. Det har vi också varit på idag. Så mysigt man får alltid lite julkänsla. Ha en kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Visst är det kul med julmarknader...vi ska på julmarknad i morgon...synd bara att det blev slask av den snön som vi fick...men hoppas att solen visar sej i morgon iaf...
    Ha en fin andra advent !
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Suovas, varmt tunnbröd med stekta kantareller och västerbottenost - mums! Det vattnar i munnen på mig kan jag säga. Dregel, dregel:-)

    SvaraRadera

  5. Så himmelskt det låter, speciellt lappkåtan :)))
    Kramen ❤

    SvaraRadera

  6. Så himmelskt det låter, speciellt lappkåtan :)))
    Kramen ❤

    SvaraRadera
  7. Åh, vad mysigt! Då är ni riktigt laddade och i stämning inför andra advent gissar jag! =) Kram

    SvaraRadera
  8. Har tyvärr inte lyckats få in någon julmarknad i år. Det är ju stämningen man vill åt och glädjen över att se all skaparkraft som finns hos alla hantverkare som visar sina alster. I morgon blir det nog en runda på julskyltningen och då har muséet lite av det genuina.
    Ha en fin helg!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  9. Julmarknader är bland det bästa jag vet!
    Och då menar jag inte bara allt gott som finns att äta och dricka. Nej, jag menar naturligtvis allt fint och många ggr unikt som finns att köpa! :)
    Förstår att du är trött efter mycket jobb.
    Kan inte annat än att hålla med!
    Njut av en skön ledig söndag imorgon!
    Stor kram fina du!

    SvaraRadera
  10. Julmarknader är ljuspunkterna i vintermörkret. Det visas ofta gamla hantverk och man känner sig lite nostalgisk. Ha en fin advent.

    SvaraRadera
  11. Så härligt att få gå på en så fin marknad! Känner riktigt stämningen och dofterna för du beskriver det så levande och bra. Ha nu en riktigt skön adventssöndag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  12. Det är härligt med julmarkander och när dom är geuina är det mycket roligare än när det är massa strunt på dom … finns tyvärr sånna med..
    Stor kram till dig fina

    SvaraRadera
  13. ME ENCANTA ESA FOTO APESAR DEL FRIO!!!!
    SALUDITOS

    SvaraRadera
  14. Det ser ut att ha varit mycket kallare att gå på julmarknad hos dig än det var där vi var i helgen, i Linköping. Visserligen hade vi blåsten, men det var ca 7 grader +. Mysigt, oavsett!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥