måndag 21 december 2015

Tacksamhet och nu är granen klädd

Som barn minns jag att dagen före julafton var den viktigaste dagen för mig. Då kläddes granen, Stilla natt, ljöd genom högtalarna medan saftglögg dracks, julklappar lackades och rimmen skrevs. Min uppgift var att koka knäck. Själva julafton var en hektiskt dag då alla släktingar skulle besökas.

Gammal julgransprydnad av vikt papper

Hos min farfar och farmor började julaftonsmorgonen med att farfar tog skidorna, åkte ut i skogen och högg en julgran från sin skog bakom ladugården. Sedan pysslades det med att julgranen skulle kläs innan julmaten serverades. Farmor var jultomte, men det visste jag ju inte förrän jag blev lite äldre.


Här kläddes granen i går. Och som traditionen är klär inte jag granen. :-) Jag avstår så gärna. Tycker det är trevligare att fixa annat. Stämningsfull stund med julmusik i högtalarna, julgodis och gemenskap. 

Ett hjärta av tapet, band och små pärlor. Pyssel.

Ett härligt beslut att dra ner på måsten i år. Den mest vilsamma advent på många år. Något att rekommendera till andra och något jag ska fortsätta med. Det blir jul ändå.


Idag är det måndag och dags för att blicka tillbaka på den gångna veckan i Evas tacksamhetsutmaning. Några av förra veckans tacksamhetsglimtar är;

Att jag bara behövt äta ett julbord 
Beslutet om att minimera måsten till jul
Hemmagjort julgodis
Skratt i massor
Arbetskamrater
Infällda broddar i skorna
Tvättmaskinen
All tillgivenhet Mysfarbrorn och Blåöga alltid visar
Att jag hann klart allt på jobbet innan några lediga dagar före jul
Att granen är klädd

17 kommentarer:

  1. Så fin julgransprydnad. Jag älskar verkligen det gamla. Det som får en att tänka på hur det var en gång precis som du beskrev. Idag dök jag ner i en av min mammas jullådor och hittade klenoder. Gamla julkulor, en spira och små tomtar. Åh vilken nostalgikick. Jag har öst på i vår gran i år. Det kändes så rätt för oss. Vi har lite sjukdom att tampas med.Det behövs en glad jul i vårt hus och det blir det säkert.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Infällda broddar i skorna! Så olika vårt långa land ser ut. 10 gr är det vid Malmötrakten där jag bor, och jag går i gympadojor.
    Vilka fina grandekorationer du har! Gillade tapethjärtat.
    Önskar dig en riktig lugn och mysig jul!
    Julkram fr Karin

    SvaraRadera

  3. Fina julgransprydnader och minnen. :)

    Kram ❤

    SvaraRadera
  4. Nu har jag kikat på alla härliga bilder du har lagt upp på sistone. Och visst är det härligt att julmysa på det sätt man själv vill, det är den bästa traditionen tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Guldstjärna till dig för att du satt dig för att dra ned på måstena till jul och även lyckats genomföra det. =) Er gran ser förresten jättefin ut med vackert pynt. Kram

    SvaraRadera
  6. Så fina julgranspynt! Och så klokt att inte stressa! Ett väldigt bra beslut och kanske också ett lätt beslut men det brukar vara desto svårare att leva upp till det. Glad att du lyckas.
    Ja vad vore livet utan tvättmaskin :) Sonen har tvättat alla sina kläder nu men de luktar ändå inte gott, så han får nog slänga dem. Två månader och bara sköljt runt dem i lite skitigt regnvatten... Och de hade dessutom 60 gr i solen så han svettades ju en del om man säger så :)
    Fortsätt skratta och njut och ha en alldeles underbar jul!! Stor kram!!

    SvaraRadera
  7. Så fina vackra minnen du delat med dig av här. Det är verkligen något man ska vårda och minnas.
    Jättefina julgransprydnader ! Låter härligt att du dragit ner på alla måsten som man oftast skapar kring jul. Hoppas du får det fortsatt riktigt skönt.

    Önskar dig en fin måndagskväll !
    Kram

    SvaraRadera
  8. Fint pyntat ♡...
    /Julekram pårej!

    SvaraRadera
  9. Vackra julprydnader och som alltid vackra bilder till en härlig julig text :)
    Fastade för skratt i massor och hemmagjort godis.
    Stor Kram till dig finaste !
    Sanna

    SvaraRadera
  10. Visst blir det jul ändå! Kanske till och med en lugnare, mer eftertänksam sådan :)
    Tack för att du delar med dig av minnen och din fina lista på tacksamhet!
    Önskar dig en Riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  11. Här drar vi ner på måstena mer och mer, så skönt... jag ska ha med en julig sallad på juldagen, det är typ det jag har att tänka på just nu. Och så några små klappar kvar, men det är ju bara mysigt!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  12. Så fina julgranspynt. Ha en trevlig och god jul.

    SvaraRadera
  13. Har inte så många måsten men det känns så ändå, på nåt vis. Mysigt med julmusik och gemenskap
    God Jul!

    SvaraRadera
  14. Hos oss har alltid dagen före julafton varit viktigast och mysigast. Julafton skulle vi alltid iväg till flera ställen. Därför har nu barnen valt att vi ska ha julafton här den 23:e och ett enklare julbord och vi lägger vikten vid gemenskapen. Många måsten har vi lagt åt sidan.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  15. Jag blir extra glad över att du drog ner på alla göromål och därav säkert mår mycket bättre. Det märks i din text. Du är så fin och förtjänar en lugn jul med nära och kära! ❤
    skrivs vi inte innan så vill jag passa på att önska dig en fantastisk jul!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  16. Det blir verkligen jul utan alla måsten! Huvudsaken är ju ändå att få njuta, umgås med familj och vänner och ha det gott i största allmänhet. Snart ska jag åka och hämta sonen vid tåget och nu längtar jag efter en lugn och mysig jul. Ledig från och med nu! Härligt!
    God jul!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  17. Härligt att skippa alla måsten! Precis det gjorde vi för några år sedan och har fortsatt så... gör bara det vi själva vill till jul :)
    Önskar dig en fridfull jul Helena!
    Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥