måndag 7 december 2015

Tacksamhet - Tomte

Andra advent var det igår och tiden formligen rusar iväg. Skön är känslan av att jag minimerat måsten denna jul. Samtidigt börjar det närma sig dagar som förra året var en katastrof i mitt liv. Min mammas bortgång. På julafton förra året fick jag en obehaglig känsla av att något var fel. En vecka senare, på nyårsafton, förstod jag att det var något som inte stämde. Jag blev kvar i tolv dagar tills min älskade mor somnade in för evigt. Kanske är det också därför jag valt att sortera bort måsten. Att istället gripa tag i de små sakerna och glädjas. Som en ljusstake med en tomte.


Tomteljusstaken har hängt med ett tag och inte så mycket jag. Jag pyntar sparsamt. Tomtepynt står framme, men det är inte tack vare mig. Men den här tomten plockar jag fram. Adventsljusstaken i fönstret och tomteljuset på bordet. 


Vid närmare titt så är det nog mer en tomtenisse eller tomtenissa. Med ett rött hjärta på magen och röda vantar som kramar ljushållaren. Kanske tar den sina första steg och håller fast vid ljuset för att inte ramla. Det där ljuset som ger vägledning och stöttning. Hos Tatjanis kan du se fler tankar om och bilder med temat tomte.


Idag är det måndag och dags för Evas utmaning. Att med tacksamhet titta tillbaka och lyfta den fina stunderna från förra veckan. Några av förra veckans tacksamhetsglimtar är; 

Att ta sig tid att vila på kvällarna när kroppen och huvudet är extremt trött
Ett mejl 
Förväntningar, längtan och drömmar
Att världens ledare samlas i Cop-21 och förhoppningsvis tar för jordklotet viktiga beslut
Några extra fina arbetskamrater
Alla fina kommentarer jag får här på bloggen. Tack! 
Motorvämare
Julmarknad med inköp av trevliga saftglöggsorter
Att jag faktiskt njutit av pepparkakor och glögg fastän jag skulle minimera det vita tillsatta sockret
Tända ljus, värme och stilla tid 

22 kommentarer:

  1. Många fina saker på listan. Jobbarkompisar är bra att ha! Motorvärmare är guld under denna årstid. Vad bra att du njuter av glöggen och pepparkakorna, man måste unna sig lite.
    Och en bamsekram till dig nu när tiden kommer då du tänker extra mycket på din mamma. Har båda mina föräldrar kvar men med min systers bortgång så pass nyligen kan jag ändå förstå dina känslor (tror jag). Måste ändå ha varit skönt att ha varit där vid hennes sida den sista tiden. Och det är jag säker på att hon uppskattade väldigt mycket. Kram

    SvaraRadera
  2. Wooooo,så ljuvligt vacker ljusstake med sötaste Tomten ♡ ....
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  3. Att kroppen får vila är jätteviktigt och jag håller med dig att ledarna i Cop-21 kommer fram till något bra för miljön.

    SvaraRadera
  4. Under jul och nyår, fast två år tillbaka och då gällde det min pappa, var jag där du var för ett år sedan. Det blir inte detsamma, men samtidigt öppnas nya fönster.
    En varm tanke går till dig.
    /Mia

    SvaraRadera
  5. Så gullig tomte. Du gör rätt i att njuta istället för stress. Jag försöker minimera stressen jag med. Då känns bilen helt plötsligt härlig. Ha en fin dag. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Som alltid så skriver du så vackra och lite melankoliska tankar.
    Jag saknar också min mamma enormt mycket varje dag fast det är över tolv år sedan hon gick bort.
    Nu försöker jag att leva på fina minnen och vara tacksam över allt vi ändå hann med att uppleva tillsammans. Hoppas att du kan göra detsamma!
    Ha det fint!
    Styrkekramar, Ann

    SvaraRadera
  7. Så vackra Bilder och lilla tomten är ju sååå söt gillar tomtar :)
    Och bra att stanna upp och ta dig tid att vila viktigt för både kropp och själ !
    Önskar dig en alldeles underbar start på nya veckan
    Kramisar Sanna

    SvaraRadera
  8. Ha nu inte dåligt samvete för sockret.
    Det är ju jätte svårt så här i juletid.
    Tycker du har varit fantastiskt duktig!
    Tack för att du alltid delar så fina listor som sprider värme! ❤
    Tänker också på din kära mamma....
    Du gör helt rätt i att ta bort en massa måsten och njuta av den "lilla" i vardagen.
    Det har jag också börjat göra.
    Ha en jätte fin kväll fina Helena! ❤
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så söt tomteljusstake ;))...nä varför pynta om man inte vill ?...det ska kännas bra att skutta omkring och pynta överallt (som jag gör, hihi)...ledsamt med din mammas bortgång...min pappa ligger på sjukhuset (men ska snart få komma hem )efter sin andra stroke...minnet är uselt på honom, men han känner igen oss och klarar sej ganska bra pratar och skämtar som förr, men tar om saker...glömmer på än gång...nä, man får vara tacksam att man är frisk och har ork...
    KRAM BIA

    SvaraRadera
  10. En milstolpe i saknaden i år - första året. Omprioriteringarna du skriver om är lätta att förstå. Eftertänksamhet och de små tingen blir viktigare!
    Fin lista :) som vanligt. Tillsammans med dig hoppas jag (och många, många fler) på COP-21.
    Sv: Hund-glädje kommer sig av att jag på en promenad mötte en vovve som tyckte att jag var väldigt trevlig att hälsa på :) glädjen var ömsesidig, i och för sig - men jag blev gladast av hunden ;)

    SvaraRadera
  11. Beautiful, Helena! Hello from Montreal, Canada! :)

    SvaraRadera
  12. Åh vilken söt tomte!!
    Fina arbetskamrater är så härligt att ha!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Åh så söt den ljusstaken var med den lilla tomten. Urgullig!
    Ja plötsligt slår sorgen till. Förlorade min mor en trettondagshelg, helt oväntat. Hon hade hög ålder men man är aldrig beredd på det ändå. Just julen tror jag är extra svår för dem som bär på sorg och inte ännu kan glädjas åt minnena.
    Ha en fin vecka!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  14. Vilken söt en liten.....skönt att kunna vara tacksam för lite. Kram Anette

    SvaraRadera
  15. Vad sorgligt att höra att din mamma gick bort förra året. Just när det närmar sig högtider och årsdagar så brukar ju minnena bli extra starka. Så himla fint och starkt att du kunnat ta avstamp i det ledsamma för att göra ändringar till det bättre i ditt liv. Att slopa måstena, ta vara på det lilla och värdesätta det du har lite extra. Det är stort.
    Många kramar till dig

    SvaraRadera
  16. Många fina saker på lista. Värd att tänka på. Borde stanna upp oftare och njuta och vara tacksam över det man har. Fin kväll till dig! Kram Malin

    SvaraRadera
  17. Bra att du har minimerat måsten denna jul. Det gjorde vi för många år sedan då vi konstaterade att julen är till för barn. Å då vi inte har några barn njuter vi att vara "anti" helt enkelt;-)
    a
    Åsså fastnar jag på "Motorvämare". Har ingen sådan, tyvärr. Men har häckvärmare. Eller rättare sagt hade. För den på förarsidan har pajat. Å det är där jag sitter för det mesta ;-)

    SvaraRadera
  18. Jag beklagar. Helst skulle jag vilja ge dig en kram... Gillar att du plockat bort måsten, set borde fler göra! Tomtelyktan är ljuvlig!

    Stor kram

    SvaraRadera
  19. Förstår att det är med blandade känslor du går mot julen. Nu har tiden gått sedan din mor gick bort och kanske du kan plocka fram trevliga minnen istället, nu när sorgen lagt sig och saknaden blir större. Denna julen är första julen utan min mamma och det kommer så många minnen från alla jular vi haft tillsammans, varenda jul i hela mitt liv.
    Din tomtelykta är rar och när man inte har så mycket pynt ger man sig tid att titta extra på det som finns, så som du betraktar din tomtelykta. Hos mig tror jag inte det blir en enda tomte i år.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Så sorgligt för dig, förstår dig så väl...
    Skönt att höra att du tar lugnt och bara gör det lilla du vill, det blir jul ändå!
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  21. Men vilken söt tomte! ♥ Vid Jul blir det en massa extra tankar till de som inte är hos oss..

    SvaraRadera
  22. Olika glöggsorter, det är inte dumt!
    Kram Karin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥