tisdag 15 december 2015

Vintervitt i trädgården

Frosten har bitit tag i naturen. Att det kom till lucia gav känslan av att naturen gick sitt eget luciatåg. Där trädens vita siluetter formade luciaklädda skepnader. Frostens gnistrande lik glittret i håret och trädgårdens utomhusbelysning de fladdrande ljusen.



Naturens vackra vintervita kappa. Njutbar. Kylan håller sig kvar. Minus åtta grader även idag. En positiv sak med kyla samtidigt lite snö är att det sägs minska mängden fästingar till nästa sommar. Om snön kommer innan marken frusit lever fästingarna gott i värmen som finns i luftspalten mellan mark och snö. Jag håller tummarna för att det stämmer. En fästingfri sommar tycker jag är en bra julklapp att önska sig så här i jultider. :-)

22 kommentarer:

  1. Waooooooo fantastiskt vackert ♡...
    Jag kommer till dig tror jag hihi

    /Kram finaste

    SvaraRadera
  2. Vilket magiskt vinterlandskap! Jag är riktigt avis.

    SvaraRadera
  3. Åhhhhh,vill också ha snö!! Ja, dom där förbaskade fästingarna... Grrr. Plockade en igår på lilla Herr Larsson, i armhålet satt en och gottade sig!!
    Underbara foton!
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt vackert. Och det där med en fästingfri sommar låter inte alls dumt ;)
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  5. Den första bilden är ju ett vykort - otroligt vackert... att titta på framför skärmen alltså. Om det där med fästingar stämmer så lär vi i 08 få ovanligt många sådana nästa sommar...

    SvaraRadera
  6. Oj vilken underbar vinterbild! Både frost och snö! Jag längtar efter snö, men det är helt ok med frosten. Det är regnet och plasket jag inte gillar. Inte i december i a f!

    SvaraRadera
  7. Ja det är allt vackert med lite snö, här
    har vi bara frost men det är vackert det
    också. Jättefina bilder
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  8. Så enormt vackert. Men kylan skulle inte hålla i sig, sa de nyss på nyheterna. Trist!
    /P

    SvaraRadera
  9. Så dånande vacker bild du fångat av naturens luciatåg!
    Jag håller också tummarna för att fästingarna inte har adventsmys så länge till... =D
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Hade varit skönt att slippa fästingarna. Hoppas på kallare vinter här i Skåne.ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Så vackert! Jag vill faktiskt ha snö nu. Tycker inte om den egentligen. Men över jul och nyår vill jag ha. Kram

    SvaraRadera
  12. Åh vilket vinterland !!...det är min enda önskan till jul...snö...men tyvärr ska halva landet få en grön jul i år ;((.....i fjol däremot var den fin ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  13. Åh så härligt vackert!! Precis så där ska det ju vara på Lucia och jul. Håller tummarna att ni får behålla snön.
    Har inte haft nån ork eller inspiration till bloggvärlden men nu sitter jag och läser ikapp och när jag ser alla dina fina inlägg med granris, tofflor, fina gamla tyger mm då märker jag att jag saknat det ändå. Bloggvärlden betyder ganska mycket, vi alla här lär ju känna varandra ganska bra och många bloggvänner "pratar" jag med oftare än mina vanliga vänner.
    Ska besöka några fler nu och kanske får jag även inspiration att skriva nåt själv.
    Ha en mysig kväll och ta hand om dig! Inget stress och minimalt med socker :)

    SvaraRadera
  14. Vackra bilder:) frost här med fast inte så mycket som hos dig:)
    Vet du jag blev intervjuad av radion för min forskning på värmeljusbehållarna:)
    Ha det gott

    SvaraRadera
  15. Vackert!
    Det skulle behövas lite snö här i Uppsala.
    Just nu regn och konstant smutsiga tassar på pälsbollen=))

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  16. Oj vintervitt hos dig! Idag ska jag klä granen och ta in mina nissar, nu är det dags att få till lite julkänsla i grådiset...
    Ha en härlig dag!
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera
  17. Jag hoppas också på en fästingfri sommar. Även om den årstiden verkar långt borta nu. Lite snö till julafton önskas här med. Kram

    SvaraRadera
  18. Är inte helt nöjd med intervjun hade behövt frågorna innan fick blackout 😜 Men här finns länken
    http://millashalsoblogg.blogspot.se/2015/12/boktips-radio-och-coleslaw.html
    Kram

    SvaraRadera
  19. Verkligt vackert vitt ! och får vi mindre med fästingar under nästa sommar så är det värt att stå ut med lite vitt utanför fönstret :)
    Här i Östergötland regnade det för fullt igår = smutsig hund :)
    Fin fredag till dig Helena !
    Kram

    SvaraRadera
  20. En sådan fin vit vinter hade jag gärna velat ha omkring mig. Vackert så det förslår! Här går det mest i grönt och grått, men jag fortsätter hoppas...
    Önskar dig fina helger framöver.
    Julekram från Mia

    SvaraRadera
  21. Fästingar och mördarsniglar gillar väl inte massor av käle, så det är bra... här är ju varken snö eller kyla inom sikte, men hoppas kan man ju!
    Ha en fin start på helgen!

    SvaraRadera
  22. Vilket underbart vinterlandskap du visar... Julkänsla.
    Lite fästingar vore underbart :)
    Hoppas du har en fin kväll.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥