lördag 23 januari 2016

Betraktelser

Samtalet, möten, upplevelser... De glädjefyllda, smärtsamma, förunderliga, förutsägbara, oförutsägbara, omskakande... Erfarenheter som ger lärdomar, känslor, utvecklar... Tar tag i sinnet och skakar om kroppen. I sorg, i glädje. Livet!


När du förändrar ditt sätt att betrakta saker, förändras de saker du betraktar. /Max Planck

Det händer inte så ofta att jag ser på tv, men har nu sett alla avsnitt av säsongens Stjärnor på slottet. Jag kan aldrig sluta att fascineras av livsberättelser, biografier. Önskar bara att mer människors livsberättelser blev uttryckta. Vi har så mycket att lära av varandra.

Vill du läsa fler lördagscitat tycker jag att du ska titta in hos Marie.

18 kommentarer:

  1. Nu har jag ingen aning om vem Max Planck är, men citatet är klockrent! Det gäller förresten inte bara saker utan människor också. Men det kräver en del livserfarenhet och till viss del mognad (som förhoppningsvis följer med åldern;-) ) för att inse citatets innebörd. Tyker jag då, som har faktiskt lärt mig "lektionen".

    SvaraRadera
  2. Vilket fint citat. Vilken vacker bild du har tagit. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Ett väldigt bra citat och en vacker bild!
    Jag hade samma citat i höstas, men med en helt annan bild förstås :)
    http://ankistankar.blogspot.se/2015/10/lordagscitatet-11_3.html
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja det är verkligen ett sant citat och så är det. Man ser saker och ting med andra ögon. En otroligt fin bild till citatet som du delat med dig av också.
    Önskar dig Helena en riktigt fin söndag !
    Kramis från Marie

    SvaraRadera
  5. Så sant...
    Det ligger helt i betraktarens ögon hur hen tolkar sin omgivning, baserat på hens erfarenheter från livet.
    Skön söndag! / Birgitta

    SvaraRadera
  6. Ja, precis så är det.
    Ett mycket fint och tänkvärt citat.
    Livsberättelser........så vackert ord.
    Varje människa rymmer ju en stooor och intressant saga..........

    Ha en fortsatt fin helg nu,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  7. Jag har två avsnitt kvar och försöker att undvika att klicka på rubrikerna om bråk och ordväxlingar ... vill inte läsa något i förväg ...

    SvaraRadera
  8. Vilket fin citat, tänk om alla tog med sig det i sin vardag. Önskar dig en fin dag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Jo det stämmer bra det tycker jag som är filosofiskt lagd, och gillar att betrakta både föremål och människor.

    SvaraRadera
  10. Varje livsresa är unik och har många sidospår och vägval. Mycket spännande med dokumentärer om människors livskraft att gå sin egen väg, för det kanske ofta är det det handlar om...att välja sin väg och lyssna på sin inre kompass.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  11. Jag kan inte nog instämma i citatet och hur mycket vi har att lära oss av andra människors, och våra egna, livsberättelser. Det är bl a genom de berättelserna vi lär oss om förståelse och respekt. Kram

    SvaraRadera
  12. Så sant som du skriver - och som citatet säger!

    SvaraRadera
  13. Ett väldigt bra citat.
    Stjärnorna på slottet såg jag bara någon gång i början när det var nytt.
    Å visst är det intressant att lyssna på allas historier ur livet.
    Hoppas du har haft en jätte fin helg vännen!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Tänkvärda ord som alltid hos dig och vilken häftig bild!
    Trevlig vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  15. Det citatet gillade jag! Så sant!
    Stjärnorna på slottet har jag också sett. Jag fascineras precis som du väldigt mycket av deras berättelser om hur livet varit.
    Det finns så många som har så mycket i sin ryggsäck. Mycket som ingen har någon aning om.
    På ytan kan ingen ana vilket elände en människa har varit med om och många är snabba på att döma andra.
    Jag brukar säga ett gammalt ordspråk angående just det: Döm inte en indian förrän du vandrat i hans mockasiner!

    Jättefin bild med flaskan och skuggorna
    Kram

    SvaraRadera
  16. Livsberättelser kan vara väldigt fascinerande. Tänk jag har inte sett ett enda avsnitt.
    Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
  17. Livsberättelser är det bästa, det vackraste jag vet.
    Att se människan.

    Stjärnorna på slottet är ett av de få program jag verkligen följer.
    I år var det Amanda som blev favoriten.

    Kram Hannis

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥