onsdag 6 januari 2016

Ingefärste

Förkyld är jag nästan aldrig. Jag brukar säga att det beror på att jag har hundar. Som ett brev på posten så började jag känna tendenserna under trettondagshelgen. Misstänker att det är flygresan med allt som snurrar i kabinen som är orsaken. Ont i huvudet, tryck i bihålorna... Ja, du vet alla de där symptom på att något är på gång. I vanliga fall brukar jag göra vitlöksvatten. Otroligt effektivt! Men inte alltid så roligt för omgivningen och man måste ju tänka på sina arbetskamrater.


Jag bestämde mig för att pröva ingefärste. Som med det mesta finns en uppsjö varianter hur man ska göra detta te. Koka med ingefära i eller låta ingefäran dra i kokat vatten. Vet uppriktigt sagt inte vilken variant som är bäst. Kokar man vattnet med ingefäran i - förstörs då inte de ämnen som ska hjälpa immunförsvaret? 


Jag rev ca 3 msk färsk ingefära och la ned det i kokande vatten och lät det försiktigt sjuda fem minuter. Silade av ingefärsvattnet, pressade i saft från ekologisk citron och tillsatte en liten sked svensk närproducerad honung. Det smakade gott och luktade fantastiskt. 


Ingefära ska ha många positiva egenskaper för kroppen. Enligt en artikel från SvD och en från Expressen lindrar den muskelvärk, sänker blodtrycket, dämpar symptom vid migrän, förbättrar magsmältningen, hjälper immunförsvaret och ökar förbränningen i kroppen. Sedan ska man ju alltid vara lite källkritisk. Artikeln i SvD refererar till en forskningsstudie. Och jag ska leta vidare och se om jag kan hitta studier som stärker det. Fast det får bli en annan dag. Nu ska jag koka en kopp ingefärste till och se till att jag är alert på jobbet i morgon. 

14 kommentarer:

  1. Hoppas du klarar dig. Ingeärste är kanon Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Jag dricker alltid ingefärste när jag känner att förkylning är på gång.
    Så brukar jag dricka ingefäravatten däremellan.
    Funkar alltid! Eller så är det kanske psykologiskt=))
    Hur som så hoppas jag att du kryar på dig!

    SvaraRadera
  3. Jag säger som du, att den brukar komma som ett brev på posten - förkylningen, och så säger de att det är en myt att virus sprids lättare på ett flygplan. Men jag undrar jag...
    Jag är väldigt sällan förkyld men när jag har suttit i ett flygplan så nog åker jag på en förkylning ett par dagar senare.
    Ingefärste med citron och honung är kanon, om det nu inte botar så lindrar det iaf.
    Krya på dig! Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Ingefärste med honung och citron är gott! Men jag kokar inte ingefäran utan jag låter den dra i vatten och citron en stund. Brukar också blanda en flaska citron, ingefära och honung som jag har i kylskåpet och när jag dricker det åker även ingefärsrivet med, det tror jag är bra.
    Hoppas du inte blir riktigt sjuk!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Så länge jag jobbade och träffade mycket folk var jag i stort sett aldrig förkyld, men nu som pensionär drabbas jag några gånger per år. Brukar också göra ingefärste med citron och honung - det lindrar bra tycker jag.
    Krya på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag brukar skiva i några tunna skivor Ingefära i mitt favorit te. Om det hjälper mot allt vet jag inte. Men det är gott och det känns nyttigt.
    Krya på dej.
    /P

    SvaraRadera
  7. Ingefära är ju så gott! Jag har dock aldrig druckit det i te, det måste jag testa. Bra tips i dessa snörvliga förkylningstider! Vilken fantastisk årskrönika du visade, otroliga bilder! Tack!
    Ha nu en skön dag och krya på dig.
    Kram från Titti

    SvaraRadera

  8. Jag skivar några skivor ingefära och chili i mitt vatten, honung såklart också....

    Krya på dig kram ♥

    SvaraRadera
  9. Låter gott ju hihi ♡ ...
    Kryiskramar!

    SvaraRadera
  10. Hoppas det hjälper! Annars får du strunta i kollegorna och hinka i dig vitlöksvatten. Det sistnämnda är vad jag brukar köra på, upplever att det kan häva en förkylning som inte brutit ut helt men vet inte egentligen. Ingefärsvatten dricker jag ibland för att det är så gott. Har aldrig hört att det ska dämpa migrän, det var spännande. Länka gärna om du kommer över den där forskningsstudien.

    SvaraRadera
  11. Ingefära verkar vara bra för mycket om man ska tro det som skrivs. Jag har mald eller riven i yoghurten. När jag känner att förklning är på gång brukar jag blanda riven ingefära och vitlök tillsammans med honung och varmt vatten. Känns som om det hjälper eller också är det tron...
    Krya på dig!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  12. Fräscha bilder :) och ingefärste kan jag tänka mig - ingefära är ju gott! Men, flytande vitlök? Då är jag nog hellre förkyld ;)

    SvaraRadera
  13. Har faktiskt aldrig testat ingefärste, men vi använder mycket ingefära i vår matlagning. Å Ingefära luktar ju så himla gott!

    Såg förresten en tjej häromdagen som tog ingefäran hon fått med sin Sushi, stoppade den (ingefäran alltså, inte sushin) i ett glas och hällde hett vatten över. Det var liksom hennes variant på ingefärste.

    Hoppas iaf att "kuren" hjälper dig!

    SvaraRadera
  14. Åh nej, börjar du också bli sjuk. =( Jag har inte varit förkyld på två år tror jag, men nu så var det visst dags. Det blev varm dryck med ingefära för mig också, men jag körde i den i en juice av apelsin och morot och lade till honung och färsk gurkmeja också. Hoppas du kan mota bacillerna innan brakar loss! Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥