söndag 17 januari 2016

Kaffe - Hållbar livsstil v.2

Idag är det dags för årets första Hållbar livsstil. Ett sätt att tillsammans delge varandra tankar och inspiration om en hållbar livsstil både gällande miljön och hälsa. Dagens inlägg här hos mig kommer att handla om kaffe. På nyårsaftonsdag fick jag möjlighet att besöka Europas enda kaffeplantage, Bodega Los Berrazales, på nordvästra sidan av Gran Canaria.

Kaffeplantagen Bodega Los Berrazales

Det här kaffeplantaget har funnits här under många generationer och har ett klimat som lämpar sig för att odla kaffebönor. Temperaturen är konstant under året mellan 22 till 25 grader. Jämn luftfuktighet och bördigt. Plantagen odlar även vindruvor för vinproduktion och apelsiner. En ekologisk odling. I stället för att bespruta grödorna hängde det i träden plastflaskor med hormoner som drog till sig skadeinsekterna.

Omogna kaffebönor av sorten Arabica.

Jag fick smaka av apelsinerna och luktade på skalet av en lime. Söta apelsiner i smak och lime luktade sött. Inte alls som här hemma. Under besöket på bodegan fick jag lära mig saker om kaffe som jag inte visste. Jag vet att kaffe är världens näst största exportvara... efter råoljan. Därför är valet av det kaffe vi dricker ett viktigt steg i att kunna påverka. 

Arabica naturella bönor som torkar i solen.

Kaffeplantan är släkt med jasmin och får precis som den växten fantastiskt vackra blommor.Kaffeplantan är vuxen vid sju års ålder och under plantans livstid producerar den sju kilo bönor. Sju kilo bönor blir ett kilo malt kaffe!!!

Torkad kaffeböna - skal och två bönhalvor samt en röd och mogen kaffeböna.

Europa och framför allt Skandinavien är stora konsumenter av kaffe. Ett kilokaffe räcker till 120 spanska koppar kaffe och 40 svenska koppar kaffe. I ett av mina första inlägg Årets första kaffekopp utomhus gjorde jag en beräkning hur mycket virtuellt vatten som går åt för en normalförbrukning av kaffe per person och år. Det blev 160 000 liter vatten! 


Efter jag gjorde beräkningen över vattenmängderna drog jag ner på mitt kaffedrickande. Och efter besöket på bodegan försöker jag njuta än mer av kaffet när jag har koppen i handen. Två paket kaffe tar alltså sju år för en planta att producera.


Jag har fått frågan här på bloggen hur det har gått för mig och sockerreduceringen. Det fick jättebra ända fram till dagarna innan jul. Under jul blev det en hel del knäck och annat gott. MEN det är betydligt mindre nu än tidigare. Min fortsatta utmaning till mig själv är att fortsätta spåret med mindre socker. Söta kakor är utbytta mot mandel. En bra ersättning då mandlar och nötter innehåller många viktiga vitaminer. 

Vill du vara med i utmaningen så skriver du ett inlägg om något som rör hållbar livsstil. Klimatsmart eller hälsosmart. Länka ditt bidrag genom att klicka på den blå rutan. Länka sedan ditt inlägg till det här inlägget så att dina läsare kan hitta de andra deltagarnas inlägg. Nästa tillfälle för utmaningen är söndag den 31 januari (vecka 4). Hoppas du vill vara med. 








17 kommentarer:

  1. Det där med kaffe är intressant.
    Själv är jag en kaffedrickare av rang om man kan använda ett sånt uttryck.
    Köper ekologiskt, bönor som jag maler själv.

    Tänkvärt med vattenmängden. Ännu en anledning att minska ner på det.
    Så tänker jag att njutandet säkerligen blir ett annat om man begränsar sig lite.

    Kanske inte hänger på just idag då jag faktiskt glömt bort det...
    Men i fortsättningen ska jag försöka hänga med.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt besök på plantagen! Här maler vi egna kaffebönor och snabbkaffe, så det blir inte en massaonödigt spolande i kranen varje gång man ska ha kaffe... och ekologiskt förstås. Här är det även nerdragning, men inte noll tolerans, av vitt mjöl och vitt socker.
    Idag är tanken att ha kalas i huset, men jag mår lite konstigt idag... Så får se vad som händer...
    Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  3. Åh detta var roligt och bra att läsa, jag älskar kaffe jaa alldeles vansinnigt mycket....

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Så härligt & vilka fina Foton...
    Måste säga att Din ring är otroligt vacker ♥

    /Kram från lilla mig som ligger nerbäddad ...

    SvaraRadera
  5. Så mycket intressant som jag inte visste om kaffet. Jag försöker dra ner på mitt kaffedrickande, och hittills har det gått bra. Lite svårare är det med sockret, men det ska nog fixa sig det med. Måste ha varit spännande att få uppleva hur det är på en kaffeplantage. Kram från ett kallt Skåne.

    SvaraRadera
  6. Fint ställe du varit på! Dit vill jag åka när jag kommer till Gran Canaria nästa gång!
    Här är sockeravvänjningen inne på sin tredja vecka och det går utmärkt. Idag blir det 20-årskalas för min dotter så då slarvar jag lite. Man måste ju leva också!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Kaffe dricker jag inte. Men det är intressant om tillverkningen. Klart man får lite mer socker i sig när det är jul. Duktig du är som fortsätter minska sockret. Du undrade vilket objektiv jag hade använt. Det är ett makroobjejtiv. Det är mitt favorit objektiv. Ha en härlig dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Undvika socker helt är ju jättesvårt,
    men man kan dra ner på sötsaker. Och såklart
    du skulle smaka på knäcken på jul.
    Mycket intressant läsning om kaffet, jag läste
    och drack just kaffe ur min kopp!
    Fin söndag och kramar/AM

    SvaraRadera
  9. Jag tycker dina inlägg om hållbar utveckling är så bra! Man lär sig något nytt varje gång och med tanke på hur pass mycket kaffe man ofta konsumerar (host, skyldig) är det ju extra viktigt att tänka på.
    Den här gången har jag missat att det var dags för Hållbar utveckling-utmaningen, men nästa gång kommer jag definitivt med ett bidrag!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilke intressant inlägg! För att vara helt ärlig har jag faktiskt aldrig sett kaffebönor "naturell". Å inte visste jag heller att två paket kaffe tar sju år för en planta att producera. Å då gnäller "man" över att kaffet är dyrt.

    Nu är jag själv ingen stor kaffedrickare, utan njuter av två koppar per dag. Hemma har vi en Nespresso maskin och dricker inget vanligt kaffe längre. Å nu vill jag inte ens veta hur mycket kaffe det behövs för en kapsel;-) Men vattenåtgången är mindre, så mycket kan jag säga.

    Tack för ett toppen inlägg!

    PS. Vilken läcker ring du har på fingret! DS.

    SvaraRadera
  11. Dricker inte kaffe, men kan ibland tycka att det luktar gott! ;-) Dina bilder däremot var underbara!!! :-)

    Kraam

    SvaraRadera
  12. Jätte intressant läsning! Och då dricker ju jag inte ens kaffe som du vet! :)
    Jag har lärt mig en massa nytt nu ikväll.

    Och det där med att minska intaget av vitt socker gick åt skogen i Thailand!
    Ska börja igen snart! ;)

    Kram på dig raring!

    SvaraRadera
  13. Hade missat att du startar Hållbar livsstil igen, får hänga på nästa gång. Väldigt viktigt och intressant ditt inlägg. Dricker inte kaffe själv, men min man gör och jag köper alltid ekologiskt till honom. Vi besökte ett kaffeplantage i Costa Rica, väldigt intressant. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  14. Så bra inlägg TACK för den informationen vännen
    Hur länge har du öppet att man kan länka ??? trodde det var i 2 veckor ???
    För har skrivit en text men den tar jag då nästa gång !!!
    Kram och TACK !!!!
    Sanna

    SvaraRadera
  15. Intressant inlägg :)
    Jag kan inte reg ser konstigt ut på linkz sidan. Ikonen är borta
    men här är mitt bidrag till Hållbar utveckling
    http://millashalsoblogg.blogspot.se/2016/01/adresserad-reklam.html
    Ha en riktigt skön helg
    kram Milla

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥