lördag 9 januari 2016

Kall och vacker lördag

Här har det varit riktigt kallt. Termometern visar gårdagens lägsta temperatur på -28,4 grader. Och det känns även inomhus. Idag är det tretton grader varmare. Rena värmechocken när termometern visar på -15 grader! ;-)


Extra skönt att njuta av en varm kopp te denna lördagsmorgon innan jag och hundarna skulle ut i skogen. Ingen blåst så det gick riktigt bra att tillbringa ett längre stund utomhus. I går blev det bara korta svängar ute. Stackars Mysfarbrorns tassar tyckte inte om kylan. Och jag vill verkligen inte att hans ska få köldkramper i tassarna. Ute hinner vi vara när det är mildare väder. Som idag. 


Ljuset genom fönsterrutorna var magiskt på morgonkvisten. Den där speciella pastelliga färgen som blir den här årstiden när det är kallt ute. Idag är det lördag och jag avslutar inlägget med ett lördagscitat i fotot nedan. Titta gärna in till Marie och se vad andra har som dagens citat. Önskar dig en riktigt fin fortsättning på helgen!


21 kommentarer:

  1. Men fy, så kallt det är hos dig. Var i vårt avlånga land bor du?
    Här har det snöat hela dagen och i morgon ska jag försöka komma iväg till pulkabacken med killarna en stund.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Här är det bara -4 och rätt lagom om du frågar mig som inte direkt är älskare av kyla och vinter. Det där ljuset du nämner däremot är väldigt vackert. Där jag bor dröjer solen bakom berget men lyser på sjön och ön mitt emot och det brukar ge så vackra färger även vintertid.
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    kram /RosMarie

    SvaraRadera
  3. Alltså med tanke på det rykande teet antar jag att innetemperaturen hos dig inte är högre äm max. 17 grader;-)

    Åsså tänkte jag på dina hundar - det finns ju skor för hundar har jag sett. En kollega till mig köpte ett kamouflage outfit till sin Malteser med jacka och skor. Den hunden tålde inte saltet på vägarna.

    Fint citat:-) Önskar dig också en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Lite mildare här i Dalarna, men vi hade -23 i förrgår. Det räckte det med!
    Nu kommer snön och det ska snöa i ett par dagar så nog har vi fått vinter allt.
    Såklart att vovvarna inte ska vara ute mer än nödvändigt i den kylan. Det blir bättre dagar att få springa fritt på!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Oj så kallt du haft det ! Förstår att vovvarna vid -28 grader får ta det lite lugnare utomhus. Min lilla blenheim är en liten "frusenkotta" som gärna är mer inomhus så här i kylan.
    Vackra bilder du delat med dig av. Tack !
    Citatet är sååå fint och visst texten är verkligen sann. Så är det !
    Önskar dig en fortsatt fin helg Helena !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  6. Ja kylan har kommit. Lite väl kallt kanske när det kryper ner så långt som hos dig. Här har det hållit sig till -15 idag.
    Tack för dina fina ord när du tittar in hos mig!
    Ha en god fortsättning på det nya året och en fortsatt trevlig helg!
    Kram AK

    SvaraRadera
  7. Citatet från den fina sången Det vackraste, så fint.
    Blåser det inte kan man stå ut med lite kyla, jag avskyr blåst och det blåser nästan alltid här.
    Fin lördag kväll!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig tesil du har!
    Och citatet är bara super!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  9. Kallt :) Men det finns kärlek - det håller en varm i alla väder ;) Fint citat - en kärleksförklaring <3

    SvaraRadera
  10. men usch och fy... det där är galet kallt.
    Vi har med -15 som kallast, men då måste det eldas en hel del för att hålla värmen i huset.
    Och snön bara fortsätter att singla ner från himlen och jag älskart!
    Ha en fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  11. Hu så kallt. Förstår ni blir inne. Vilket vackert citat. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Snabba växlingar i temp - precis som hos mig.
    Rena blidan idag med bara minus 12. I förrgår minus 33,5.
    Värmande citat - och bild på tekoppen!

    SvaraRadera
  13. Så fina bilder du lägger upp, och fina texter. Här hade vi som mest - 24 grader, och då blev det strömavbrott... + 13 grader inomhus och min man måste till arbetet i Sthlm, så jag var ensam hemma med barnen och måste lösa alla problem som uppstod. Spisen gick in i barnsäkert läge och gick inte att få igång trots diverse knapptryckningar enligt instruktionsboken, tills jag skruvade ur proppen, då släppte spärren. Varmluftspumpen klarade inte kylan riktigt, så den hakade också upp sig. Huvudsäkringen som sitter i stallet gick sönder, så ut och fixa. Och så hakade hydroforen i hydroforrummet upp sig, så ut dit också och skruva av locket på eldosan och trycka på reset-knappen tills den vaknade till liv igen och vi fick vatten igen. Behöver jag säga att jag avskyr kyla..? ;) Hakan och kinderna är fortfarande röda, tror jag förfrös mig litet. Men, det vände, och nu är det bara - 8 grader. Som du sade - rena värmeböljan jämförelsevis! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  14. Trots att vi "bara" hade ca 10 minusgrader igår kväll när vi klev ut från Arlanda så var det illa nog!
    Vilken chock! Skönt att det blir mildare nu i ett par dagar så vi hinner vänja oss. Mamma berättade också om era temperaturer där uppe. Herre jösses vad kallt! Förstår att vovvarna fryser. Köp både skor och varm kläder åt dom små sötnosarna! Om det finns förståss. Skor alltså. Ha en jätte fin söndag.
    Kram.

    SvaraRadera
  15. Oj då det var kallare än kallt. Tur att jag bor i söder där det är varmare. Jodå jag har känt på kyla -32 är det kallaste jag har varit ute i, men det var när jag var i Norge. Det citatet är vackert

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig bild på rykande gott te ;)...här snöar det för fullt och är 18- grader...och mildare ska det bli och mer snö !!....det är en konstig vinter vi har...tvära kast från milt och barmark till kyla och snö !
    Kram bia

    SvaraRadera
  17. Och här nere hos oss har det verkligen blivit mildare redan så nu är det väldigt blött eftersom all snö som kom i fredags nu töar bort i plusgraderna. Inte heller roligt när man är hund på promenad kan jag tänka men antagligen skönare är -28°.
    PS Din vinst är på väg med posten!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Kallt så det förslår hos dej. Tur jag bor mer söderut, jag gillar inte kylan.

    SvaraRadera
  19. Oj, så kallt! Burr! Här ligger det runt nollan och snöblaskar...grått och trist. Men med snön kom ljuset lite tillbaka, det var skönt!
    Önskar dig en skön söndag nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  20. Stackars mysfarbrorn. =( Nästan -30 grader är lite väl häftigt för såväl människor som djur, så det var tur att det blev lite "mildare" (allt handlar om vad man jämför med =) )
    Det är i alla fall en väldigt vacker soluppgång du fångat. Så mjuka och fina färger. Kram

    SvaraRadera
  21. Älskar Cecilia Vennerstens fina låt! Och älskar dina inlägg och fina foton. I din årskrönika ser man verkligen vilken mästerfotograf du är!
    Hoppas du slapp förkylningen. Ingefära är verkligen bra mor mycket, precis som gurkmeja. Hoppas det lagom milda vädret håller i sig. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥