torsdag 7 januari 2016

Köldknäpp

Vilka kontraster i temperatur. För några dagar sedan + 28 grader och nu mer än - 25. Femtiograders skillnad. En riktigt köldknäpp har vi fått. När det är kallt och inte blåser, som idag, är det riktigt friskt att vara ute. Efteråt känner man sig pigg och alert.


Sticketröjorna har plockats fram till farbröderna, men de verkar ganska obekymrade över att den kyliga temperaturen. Tassar på en aningen snabbare än i vanliga fall. Som det brukar börjar det också runt trettonhelgen märkas att det är mer dagsljus på dagarna. Strax efter klockan 14 går solen ner. Vilket kan jämföras med klockan 13 vid midvintersolståndet, Årets mörkaste dag. Underbart att det redan är en timme ljusare varje eftermiddag!


Tack för alla krya-på-dig-hälsningar! Jag tror ingefärsdrycken höll förkylningen i schack för idag känns det nästan som vanligt. Och kameraobjektivet som jag fick sand i verkar vara i ordning igen. Skönt! Längtar efter en fotograferingsrunda.

16 kommentarer:

  1. skönt att höra att du är på bättringsvägen redan. Ja, de små vovvarna är nog ändå glada att vara ute i snön och skutta lite trots vinterkylan. Det är min lilla här också. vi har ju samma ras du och jag, fast jag har en blenheim-tjej.
    God fortsättning till dig Helena !
    Kramar från Marie

    SvaraRadera
  2. Usch, vad kallt ni har det. Jag gnäller över våra -14 grader. Om 1,5 vecka åker dottern till Boden...med sitt regemente. De ska ha vinterövning däruppe i 5 veckor...hoppas det inte blir alltför kallt för dem, sova i tält, bada i isvak, m.m.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Brr, vad kallt!
    Skönt att du mår bättre igen, ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  4. Så fina farbröderna är i sina tröjor! :)

    SvaraRadera
  5. Skönt med lite stickade tröjor i kylan. Lilla Herr Larsson får det kallt om tassarna i kylan och varvar med att gå med på tre ben...
    Ingefärsteét ser gott ut och vackra foton dessutom!
    Önskar Dig en härlig fredag, kram Kate

    SvaraRadera
  6. Så söta de är i sina tröjor. Min vovve brukar stanna emellanåt och lyfta en tass. Då är den så kall. Så får jag hålla om den en stund innan vi kan gå vidare. Men hon är nog känslig för det var vid ca -8 grader. Tur att kameran fungerar igen. Ha en härlig fredag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Vilka godingar i stickade tröjor!
    Hoppas förkylningen är bättre. Här är det av och till men ingefära är ju bakteriedödande och gott.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Naw,såååå söta ♡ ...
    /Nospuss & Kram i vinterkylan & snön!

    SvaraRadera
  9. Jösses vilken temperaturskillnad! Jag tyckte det var en stor omställning att gå från några plus till femton minus. Hu för -25! Men dina vovvar var nog det fagraste jag sett på hela dagen - särskilt i sina matchande tröjor! Bilden värmer förkylt januarihjärta.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Så fina sötnosar !! Och jag som tycker våra 14 minus var mycket bara det !
    Hoppas du får en fantastisk helg !
    Kram till dig fina !!!
    Sanna

    SvaraRadera
  12. Ge mig gärna 28 plusgrader, tack:-) Här var det "bara" -14,6, men idag är det rena sommarvärmen med "endast" cirka fem minusgrader.

    Alltså jag vet inte riktigt, men hunden till höger i din bild ser ut ungefär som jag när jag fryser - ganska "sur";-)

    Att dagarna har blivit längre märks verkligen. Det går åt rätt håll med andra ord.

    SvaraRadera
  13. Gott att du känner dig bättre! Ingefära är bra!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. -23 grader här och friskt och härligt med lite riktig vinter till slut!
    Mer snö på väg också och ljuset har blivit ett annat redan. En ljusare känsla på något vis.
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  15. God fortsättning på det nya året, hoppas det har varit underbart hittills :)
    Ja men helt plötsligt kom vintern och kylan, jag hade gärna haft det i julveckan :)
    Hoppas du har en fin kväll.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  16. Ja, visst märks det att det redan börjar bli ljusare! Underbart! -25 är rätt saftigt dock... Även om vi "bara" haft -20 så har jag byltat på mig så många lager kläder att jag knappt kan röra mig normalt! =D
    Ha en fin vinterhelg med dina ljuvliga farbröder! Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥