tisdag 19 januari 2016

Lavendelsocker

Jag måste börja med att tacka allra ödmjukast för alla fina och vänliga kommentarer i mitt förra inlägg. De värmer i hjärtat. Utifrån andra bloggares inlägg i helgen så började mina tankar också snurra runt mitt eget alstrande på den här bloggen. Den egna känslan av det man skriver och fotograferar finns där. Men det är alltid svårt att veta hur mottagaren, du som läser, upplever det. Kärlek till er för orden, tankarna och responsen.


I höstas blev jag inspirerad att pröva göra lavendelsocker. Lavendel är som ni vet en favoritblomma hos mig. Blomknopparna plockades loss. De lila vackra små blomknopparna fick torka på hushållspapper några dagar. Sedan blandade jag ca 1,5 dl strösocker med 0,5 dl  torkade lavendelblommor i en glasburk. Jag har inte använt sockret. Och nu så får det nog vara då jag bestämt mig för dra ner på vitt tillsatt socker. Men det är vackert att titta på. 


På sidan Odla nu hittade jag vad olika blommor och blomfärger betyder. Den lila färgen - Jag önskar dig all lycka och välgång i livet. Själva blomman lavendel betyder enligt blomsterspråket - Minnet om Dig är min enda stilla glädje. Sammanfattningsvis blir betydelsen lycka och glädje. Lyckan att växten som sådan håller borta ohyra, men också på ett mer sinnligt och kroppslig plan med sina eteriska ämnen har en lugnande effekt på oss. Idag kändes det extra gott att symboliskt ha med lavendel i blogginlägget. Glädje över responsen ni gett. Tack!

16 kommentarer:

  1. När jag först såg bilden tyckte jag att det såg ut som en massa myror i sockerskålen!!!
    Det kröp i hela kroppen.
    Tur att jag gick in och kollade ordentligt! :)
    Intressant blandning.
    Du måste tala om hur det smakar nästa gång du syndar! ;)
    Kram tjejen.

    SvaraRadera

  2. Hi hi, jag trodde också det kröp runt en massa kryp... undrar hur det smakar?

    Kram ❤

    SvaraRadera

  3. Hi hi, jag trodde också det kröp runt en massa kryp... undrar hur det smakar?

    Kram ❤

    SvaraRadera
  4. Kan inte låta bli at skratta här - av två anledningar:

    1. trodde att det var småryp som hade lagt sig ovanpå ditt socker. Å då ska du veta att jag blir totalt hysterisk när jag ser småkryp.

    2. Lavendel förknippar jag alltid med min mamma som stoppade lavendel i små påsar som hon la i klädskåpen för att kläderna skulle lukta gott.

    Efter att ha sagt detta måste jag dock säga att jag alltid köper en lavendelblomma på våren och ställer den på bordet på balkongen. Doften av lavendel är sommar för mig:-)

    SvaraRadera
  5. Så trevligt med lavendelsocker. Fint budskap lavendel står för. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Underbart & ...Vilka Foton alltså Waoooo ♡
    /Kram go du!

    SvaraRadera
  7. Vackert socker! Väldigt vackert socker och det måste väl lukta gott också, eller hur. Precis, bort med så mycket vitt som möjligt, in med fibrer och bort med så mycket animalier som möjligt (utom fisk och kyckling), mycket röda och blå bär, det är så jag äter. Hade en morfar och en mor och en farmor som åt så, så det kommer naturligt. Man kan ju försöka i alla fall.
    Det där med vad man skriver i sin blogg, jag skrev ju till dig att jag tycker mycket om bilder, och det drar i första hand och sen även text. När jag gör mina egna inlägg tänker jag mig det som min egen dagbok, jag skriver det jag vill minnas och tar in dom bilder jag vill titta mer på. Sedan trycker jag upp min blogg hos blog2print och har nu flera år av bloggen och det är jättekul att läsa i efterhand vilket jag faktiskt gör emellanåt.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Har faktiskt provat lavendel socker riktigt gott... och så ser det fantastiskt vackert ut :) trots att det först ser ut som småkryp ( men när man vet ;)
    Stor kram till dig finaste

    SvaraRadera
  9. Kom på att jag har en burk lavendelsocker som jag gjorde för flera år sedan. Ska ta fram den för det är ju vackert som du säger. Har också slutat med vitt socker.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Vackert och gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Önskar så att lavendel skulle trivas här, men hittills har jag inte lyckats särskilt bra.
    Allt gott
    Aentte

    SvaraRadera
  12. Doften hos lavendel är an av mina favoriter.
    Det är något speciellt att dra handen igenom lavendel och sen andas in doften.

    Har glömt att fråga, hur mår lilla Blåöga?

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  13. Vad skulle man kunna använda sockret till? Bakning eller smaksättning på gröten? Hur tänkte du när du gjorde det? Undrar för det är spännande att få nya infallsvinklar på saker och ting.
    Tack för ditt tips om "den fulla burken". Jag har läst den många gånger och den tåls att läsas om och om igen. Jag har varit i kaklet för några år sen och aktar mig noga. Men just nu handlar det inte om prioriteringar och jobb, för min del. Det är en vuxen sjuk dotter, barnbarn där pappan är ganska ointresserad. Att stå brevid en som lyckats ta sig ur psykisk misshandel och som inte vill leva. Lilla H bor hos oss nu. 5 år och svårt sviken två gånger. Dessutom kommer det fram saker man inte kan förstå att ett barn varit utsatt för. Saker om vad hon fått utstå och som hon nu sakta bearbetar när hon blivit trygg och fått landa.
    Ibland räcker det inte att prioritera sin tid och sina tankar man måste liksom stå upp en då.

    Allt börjar lösa sig och det är nog därför jag börjar känna efter. Bli berörd och äntligen kunna gråta.
    Tack snälla du för din omtanke och om du orkat läsa. Jag ville förklara lite snabbt och det är ju också ett sätt för mej att bearbeta mig själv.
    /P

    SvaraRadera
  14. Åh, vad fint det ser ut! Lila är min älsklingsfärg, men det är så olika vad man associerar färgen till. För mig står det för kreativitet, men för min mormor betydde det att man blivit liiite för gammal utan att ha hittat sig en karl och att man var desperat! =D Hon gillade inte alls att jag bar lila kläder, ha ha. =) Kram

    SvaraRadera
  15. Ord att fundera över, ord att glädjas över!
    Lavendel gillar jag med, har 4 plantor i kanten av lilla trädgårdslandet. Kanske det håller bort ohyra som du sa, i så fall är jag tacksam. Men.....mördarsniglarna bryr sig varken om den ljuva doften eller den skira blomman, de bara klampar rakt på, med sikte inställt på MAT!!
    Kramar och en bra dag!
    Karin

    SvaraRadera
  16. Lila är så vacker färg och Lavendel är verkligen en blomma som jag gillar mycket med dess underbara doft.
    Ja det där med vitt socker ska man nog försöka dra in på så du gör rätt i tror jag att det får stå som prydnad i burkarna istället.
    Fina bilder som vanligt.
    Önskar dig en fin torsdagskväll !
    Kramen på kramens dag :)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥