lördag 16 januari 2016

Mysfaktor

Jag tänkte börja med att påminna att i morgon är det återigen dags för bloggutmaningen Hållbar livsstil. Du är varmt välkommen att vara med. Jag hoppas att så många som möjligt vill haka på för ju fler vi blir desto mer idéer och tankar kan vi delge varandra.

Mobilfoto på min marmoreringsmålade spegel.

Nu på morgonen har jag tittat igenom mitt instagramkonto och några andras instakonton. Tanken slår mig då att många foton förmedlar i text och bild detta med att fånga stunden. Att förmedla en känsla av stilla ro med en hög mysfaktor. Även jag har många sådana bilder. Eller snarare det är ofta de som läggs ut. Vad beror det på? Jag tänker att det nog ofta beror på att det är just då när man sitter vid sitt instakonto man då har tid och en paus från allt annat.

Nya kuddar och gamla återbrukade tyger som blivit nya kuddar.

Tända ljus, mjuka inredningsdetaljer, tyger, blommor, en stilla solnedgång... Listan kan göras lång på sådant som förmedlas i bilderna.  Hur tänker du? Vad är mysfaktor för dig? Visst är det fint att smitta av sig av det mjuka i livet, det stilla och det vackra. Jag tycker att man hela tiden översköljs av information om olika hemskheter som människor begår. Mot både andra människor, djur och natur. Här är det idag lördag. Jag ska fundera på mitt inlägg till i morgon och ha en dag med stilla ro efter en intensiv arbetsvecka. Hälsa på hos er andra i Blogglandia och krama mina underbara hundar. 

16 kommentarer:

  1. visst är det så... i de där stressiga, röriga, oärliga stunderna hinner man ju inte instagramma... och tur är kanske det. Sen vill jag gärna att mina bilder uppfattas som inspirerande och kanske ibland vackra, men det där är ju så olika.
    Fin lördag till dej, hoppas den blir mysig!

    SvaraRadera
  2. Myyyys & så fiiint ♡ ...
    /Kram & Nosispussar från mig!

    SvaraRadera
  3. Om jag är inomhus så är tända ljus i ett i övrigt mörkt rum vilsamt för mig. Riktar uppmärksamheten mot att bara vara. Allt vid sidan om hamnar i perferin. Utomhus är det naturen som ger mig vila, alla små ljud som det kan ta några andetag att höra. Repetitionerna av vågornas läte, av vindens. Önskar dig en vilsam dag på ditt sätt. Jag inspireras av era hållbara söndagar även om jag inte bloggar själv på temat så regelbundet. Nyfiken på om du har fortsatt att välja bort socker och om det för dig, liksom för mig, lite har slutat vara gott.

    SvaraRadera
  4. Tack för den lilla påminnelsen :) Den behövs nu när vardagen är igång igen men hjärnan inte riktigt är i fas efter all ledighet!
    Mycket av social media försöker motverka allt det som är fel med världen - men när man pratar om social media är det sällan just det man nämner och social media får dålig reklam var dag. Bra att lyfta den positiva andan som finns där också!
    Önskar dig en riktigt fin helg!

    SvaraRadera
  5. Hållbar livsstil är ett utmärkt tema. Nu har jag ju min egen "Skyltsöndag" på söndagar så det krockar tyvärr.

    Mysfaktor - ja, vet inte riktigt. Här hos mig är det liksom inte så mjukt och stilla, inte direkt vackert heller. Så det enda jag kan komma på är att jag vill ha bekväma möbler där jag kan sitta, läsa en bok eller titta på tv.

    SvaraRadera
  6. Mmmm, vackra bilder! Jag har ett Instagramkonto och lägger nu och då ut en bild, men sen blir det rörigt i huvudet på mig, bloggen, Instagram, Instagram, bloggen.....jag lär mig väl att skilja på't!
    Mys, det är när jag får den där lilla, forta insikten som säger, å, så bra jag har det......kan vara när som helst, men då det känns så där bra! En lyckoblipp brukar jag kalla det.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Det behövs mycket sånt, mys och mjukhet.
    Personligen så har jag valt att prioritera mycket av det i mitt liv,
    som kontrast till allt annat.
    När jag är hemma så är det en tid jag tar, att skapa mys, tillåta mig att koppla av. Att stressa runt och prestera har jag fått nog av.

    Sen tror jag ändå att det är viktigt att det finns båda delar.
    Att inte blunda för den värld och det samhälle vi lever i.
    Så att man är med och kan skapa en förändring på det sätt man kan.
    Det får inte bli för tillrättalagt för mig=))

    Härlig, solig lördag till dig!

    SvaraRadera
  8. Så många fina kuddar och visst har de hög mysfaktor. För mig kan det också vara att sticka snusa runt i kissens päls eller ljudet av en höna som signalerar att hon just lagt ett ägg!
    Nu ska jag testa hur goa soffkuddarna är här...
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. I vår värld är det mysigt att få drömma sig bort ibland alla fina bilder. Fina kuddar. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Vilka fina kuddar!! :-) Att mysa för mig är att sitta i soffan mest ändå ljus och enkelt över sig. Både att sitta själv, eller med familjen. Igår hade jag och sonen myskväll, då låg vi sked i soffan och tittade på Fångarna på Fortet medför över oss. Vi somnade båda innan det var slut och fick kolla slutet idag på förmiddagen istället! ;-)

    SvaraRadera
  11. Jag kan tänka att det är just de där mysiga och stämningsfulla bilderna som ger oss inspiration och som står för något vi strävar efter. Tror många längtar efter just de där stunderna som ger oss lugn och där vi verkligen känner oss närvarande och du är väldigt bra på att förmedla den känslan både i text och bild.
    För mig är mys lika med att vara med de jag tycker om, att gosa med min hund, tända en brasa, äta något gott tillsammans och bara ta det lugnt.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Tror att behovet av lugn och stillhet har ökat. Att uppleva nuet. Tyvärr hinns det inte med så ofta i vardagen med jobb och allt som hör till. Det är något som jag har börjat prioriterat mer och mer de senaste åren faktiskt
    Slå ner på takten. Finna tid att skrota runt hemma i tystnaden. Lärt mig av den hårda vägen som så många andra.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Gillar också kuddarna ;)jag gillar att mysa till...och gör det så ofta jag kan ;)
    Tända ljus och äta något gott och bara vara...det är grejer det ;))...
    Önskar dej en fin helg !!
    Kram bia

    SvaraRadera
  14. Mys för mig är stillheten en kväll vid havet eller vid en öppen eld i skogen. Just nu sitter jag vid kaminen med ett glas vin och datorn en stund i knät och tittar runt, det är också mysigt.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  15. ååå...vilket bra inlägg. Det mjuka i livet, stilla och det vackra är viktigt i den värld vi lever i. Det finns så mycket fint i livet men en stund vid havet och lyssna på vågorna och inandas dofterna är för mig livskvalitet. Så kan det också vara massa mysljus inomhus med lite god mat ihop med vänner. Men också en varm liten vovve i knät när man sitter i soffan.
    Gillar verkligen din stil i inredning. Det blir hemtrevligt av den stilen.
    Önskar dig en fortsatt fin helg !
    KramKram från Marie

    SvaraRadera
  16. För mig är myset och mjukheten i livet viktig. Stunderna tillsammans med familj och vänner. Eller stunden med en riktigt bra bok då timmarna bara försvinner. Viktiga stunder i livet som skapar någon form av balans mot det svåra och smärtsamma i livet. För livet består ju av hela paletten. För oss alla. Och genom att fylla livet med det som gör oss glada kanske vi står lite bättre rustade att ta oss igenom de tuffa stunderna.

    Sköt om dig Helena och ha en fin helg.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥