måndag 4 januari 2016

Sand mellan tårna

Nyårsdagens morgon förra året 2015 började med ett telefonsamtal. En röst som berättade det jag anat under en vecka. I nästan två veckor satt jag där, dag och natt, tills det sista andetaget pustades ut. När någon som betyder oerhört mycket lämnar jordelivet blir tiden efteråt fylld av många reflektioner. Om tiden som varit, tiden just nu och tiden som kommer. Det känner ni igen som varit i samma situation.


Det här nyåret bestämde jag mig för att göra något helt annat. Något jag sällan gör av miljöskäl. Jag bestämde mig för att promenera med sand mellan tårna. Tillsammans med mina hjärtan promenerade vi i snitt 14 km promenad varje dag, ibland med skor och ibland barfota bland sanddynorna. Någon dag kortare sträckor och någon dag längre sträckor. 


Vindarna som blåser varmt i sommarklänningen som nu plockats fram. Sanden under fötterna som ibland värmer och ibland svalkar. Den där stilla känslan att rita i sanden och låta sanden formas av handen. 


Känslan av att stå vid vattenbrynet när de stora vågorna kommer rullandes in. Känna hur sanden under fötterna dras ut i havet. Under fötterna formas små gropar.


Havets salta vatten som klistrar fast sanden mellan tårna. Sanden som fastnar i håret och i kameran (jo, den måste lämnas in för rengöring). Inga dagar är inbokade, ingen tid att passa, inga måltider att laga. Bara göra det andan faller på. Som att stå med fötterna i sanden. Eller att leta snäckskal.


Det där snäckskalet format till ett hjärta av sand och havsvatten. Lägger det på en lavasten och tänker på naturens starka krafter. Naturens skönhet i det stora och i det lilla. Den där känslan av stilla ro, drömmar och kreativitet ska blir det nya årets ledstjärnor.


21 kommentarer:

  1. Blir rörd & berörd i mitt hjärta ♡ ...
    /Kramar om & Önskar finaste fortsättningen på det nya året!

    SvaraRadera
  2. Ett så vackert inlägg fast det handlar om både sorg och glädje. Skriver under på dina ledord och nu ska jag leta upp dig på insta.
    Ha det så gott med sand mellan tårna
    Anette

    SvaraRadera
  3. Ja planet hade gått i vilket fall,(tyvärr)
    så du gjorde rätt som åkte med.
    Vilken fin resa ni hade, jättefina
    bilder och minnen.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. Men hjärtat! Vilket bra och härligt beslut att åka bort istället!
    Visst är det härligt med värmen.
    Jag sitter barfota i restaurangen just ni med massor av sand mellan tårna!:)
    Dock tråkigt att höra om kameran. Hoppas den går att rengöra!
    Njut och ha det underbart! ❤

    SvaraRadera
  5. Vi åker inte heller så ofta utomlands men när vi väl gör det så njuter vi i fulla drag!! Jättehärliga bilder - hoppas kameran hämtar sig så att vi snart får njuta av fler!
    sv: Prova att maila här istället: marinils030@gmail.com

    Kram

    SvaraRadera
  6. Fint inlägg !!......låter härligt med sand mellan tårna ;))
    God fortsättning på året till dej med ;)
    Kramar från bia

    SvaraRadera
  7. Ett jättefint inlägg! I skrivandets stund är det -13 grader ute och det låter härligt med "sand mellan tårna". Fin semester till dig! Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Härligt! Längtar verkligen efter att få sparka av mig både skor och strumpor och få gå barfota, men det lär väl dröja ett tag innan det är möjligt här hemma... Ha det fortsatt gott! Kram Birgitta

    SvaraRadera
  9. Vilket fint och rörande inlägg. Superfina bilder. Hoppas ni har det bra. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Älskar skuggbilden.
    Som en bild från livet, det ljusa som ibland skuggas av det svåra.
    Blev rörd av dina vackra rader,
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  11. Heisann.... her var det kontraster i dobbel forstand, fra snø og kulde til varm sand, fra sorg til glede. Livet byr på et mangfold, men en dag er det også slutt. Nydelige bilder.
    Ønsker deg alt godt for det nye året, håper du får mange fine opplevelser. Nyttårsklem fra meg ;:OD)

    SvaraRadera
  12. Ibland är det skönt att bara göra - att, principlöst eller inte - följa sin längtan!
    Det låter som om ni haft det helt fantastiskt :) Väl unt!
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  13. Så härliga bilder och som alltid så vackert skrivet. Ni gjorde helt rätt som åkte och gjorde något helt annat, nu får ni nya referenser till nästa nyår istället för det tråkiga som hände förra året. Istället får man tänka på de vackra minnena istället. De har man alltid kvar.
    Allt gott till dig!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  14. Jag tycker det var klokt av dig att resa bort med dina kära och bara vara och känna. Du beskriver det så oerhört fint också. Kramar

    SvaraRadera
  15. Jag vet precis hur det känns att förlora någon... Så vackert du skriver och vilken härlig känsla att bara få vara när det känns extra tungt
    Kram

    SvaraRadera
  16. Ett otroligt vackert inlägg - både tänkvärt och längtansfull.
    Eftersom planet som tog dig och dina hjärtan till den fina sanden hade ju flugit dit i alla fall. Så det var väldigt smart att "hänga på" å att säga.

    Om du är kvar i solen så säger jag bara NJUT!

    Fantastiska bilder förresten!

    SvaraRadera
  17. Så vackert och fint och så sorgligt. Känner verkligen med dig. Vet ju hur det känns och det är inte lätt. Känns för djävligt faktiskt.
    Vi håller tummarna att 2016 blir ett bättre år. Du gjorde helt rätt i att åka bort tycker jag. Ni verkar ha det väldigt skönt. Njut av det och senare av minnena från resan. Trist med kameran men det går säkert att fixa. Stor varm kram till dig!!

    SvaraRadera
  18. Hej Helena! Det känns som det var länge sedan jag tittade in här hos dig!
    Och som du säger i din kommentar hos mig så ser jag ju att min bild med sanden och året är otroligt lik din! Men din bild har du ju själv fotograferat och är ännu finare! Själv har jag ingen sand att få mellan tårna. Här är det som du säkert hört rejält kallt och snöigt! Så klokt att åka iväg så där! Vad härligt det låter! En chans att riktigt ladda batterierna!
    Trist däremot att du just mist en nära!

    Du skrev hos mig om mindfulness, det är nog ett klokt förslag! Det är så svårt att koppla av då kroppen varit stressad en tid. Det är som om kroppen är inställd på full fart trots att man försöker ta det lugnt. Men jag tycker jag kommit en bra bit på väg! :-)
    Har bestämt att jag ska bli ännu bättre på det under det kommande året!

    Njut av tiden du har där med dina hjärtan och ha en fin fortsättning på år 2016!
    Kram

    SvaraRadera
  19. Vilka härliga ord. Nu längtar jag också till sommaren även fast det är både vackert och härligt ute i dag.
    Skönt att få klä sig i sommarklänning. Vi planerar inga resor söderut. Vi sparar oss till resor och tävlingar i Sverigr i sommar. Fast vi var nyss på resa men inte i värmen. Utan var ju och åkte alpint.
    /P

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥