fredag 22 januari 2016

Sommardrömmar

Så här iskalla dagar när januarikölden biter rejält i kinderna kan jag känna, även om jag tycker om det vackra i vintervita landskap, en liten längtan till sommaren som kommer. Den där längtan, förväntan och drömmar om en kommande sommar. För mig ska det vara isande kallt i januari. Känslan av att det alltid varit så. Det kyligaste minnet jag har är en nyårsdag för många år sedan då termometern kröp ner till strecken -41 grader.


De sista dagarna med ca - 25 grader gör att sommarminnen också blir lite mer påtagliga. I somras plockade jag fram växtpressen. Lade två blommor från trädgården i pressen och började drömma om ett herbarium


Det blev inte mer än två blommor. Växtpressen lades tillbaka och växterna blev liggandes till i slutet av sommaren. Den klarblå färgen hade bleknat. Kronbladen såg nästan ut som tunt skört papper. Medan prästkragens färger var nästan lika klara som innan pressningen. 


Sommardrömmarna finns kvar om att till sommaren pressa mer växter. Både från trädgården och de blommor som växer vilt. Att samla in de blommor som finns i byn som en slags växtdokumentation.


Herbarium - en av drömmarna till sommaren. Vill du se andras sommardrömmar kan du titta in hos Bland rosor och bladlöss



31 kommentarer:

  1. Så fantastiskt att göra eget herbarium.
    Mycket jobb men otroligt vackert.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Underbart så vackert ♥ ...
    /Kram i Vinterkylan!

    SvaraRadera
  3. Vackert... Och visst längtar man till sommaren nu, även om jag också tycker att det är precis som det ska vara nu i januari.
    Fin dag till dej!

    SvaraRadera
  4. Mitt herbarium från skoltiden, ligger i garaget, skall nog ta och se hur det ser ut i sommar.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
  5. Vilken underbara sommardröm att göra ett eget herbarium. Må vi hoppas att di dröm går i uppfylles
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  6. Ett herbarium är nog den bästa sommardrömmen man kan ha. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  7. Å jag längtar efter sommaren! Fota bröllop, lediga dagar med min son, sol, bad, plocka jordgubbar, varma kvällar. Men snart är den här. Kram

    SvaraRadera
  8. Åhh, jag längtar också och så fick jag en väldig lust att leta på min växtpress! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  9. Men viken fantastisk idé! En växtdokumentation i form av ett herbarium. Vilken skatt för framtiden om du samlar de växter som växer i byn. Vilken lust jag fick att skaffa mig en växtpress.

    Ha en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  10. Vilket fint sätt att spara sina sommarminnen på, och som dokumentation för eftervärlden.
    Trevlig helg! / Birgitta

    SvaraRadera
  11. Nu är jag då verkligen impad! Växtpress visste jag inte ens att den fanns. Minns att jag pressade blommor som barn, där jag la dom i stora tjocka uppslagsböcker. Å platta blev dom efter några veckor...

    Himla kul idé att göra en växtdokumentation av blommorna i dina trakter. Du kan ju rama in blommorna i lådramar också och hänga upp dom på väggen.

    SvaraRadera
  12. Tänk att det där minns jag! :)
    När du pressade blommor i somras.
    Härligt att ha varma minnen nr kylan biter i kinderna.
    Önskar sig ett jätte fin helg!
    Stor kram.

    SvaraRadera
  13. Vilken trevligt sätt att dokumentera på. Fattar inte att jag gjorde mig av med min press.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  14. Så utrolig flott med vekstpresse. Det vekker fine barndomsminner.
    Ha en god helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  15. Det känns så avlägset men ändå så härligt att tänka på blommor och sommar. Det blir härligt att få se ditt herbarium växa fram. Kram

    SvaraRadera
  16. En underbar känsla att få gräva fram sina tankar om sommaren då humlorna surrar och fåglarna kvittrar m m.
    Jättefint herbarium, sånt fanns i mitt barndomshem men har försvunnit tyvärr.
    Önskar dig en trevlig helg Helena !
    KramKram från Marie

    SvaraRadera
  17. Nog är det kallt, men det ska ju vara det i januari så jag är nöjd. -43 grader är det kallaste jag varit med om, också en nyår i Dala-Järna då jag var ca 10 år. Minns att man nästan inte kunde andas riktigt i kylan.
    Spännande med ett herbarium, och vackert också!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  18. Så fina blommor i press. Klart du ska fortsätta nästa sommar. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  19. Det fine med vinteren er at den er en kontrast til sommeren, og da gleder jeg meg ennå mer til sommeren:)

    SvaraRadera
  20. åh vad härligt att drömma sej bort mot sommaren ;))....fint att pressa blommor ;))
    Det var länge sedan jag gjorde...
    Ha en fin helg och sköt om dej !
    Kram bia

    SvaraRadera
  21. Jag drömmer också om sommaren och våren :) varje dag faktiskt, vi har haft så himla kallt å nu får det räcka :)
    Hoppas du har en fin kväll.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  22. Ja vilken bra idé! Nu får vi dock vänta några månader till innan någon blomma kan pressas.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  23. Verkligen vackra bilder på torkade blommor, något att fröjda ögat med i väntan på sommaren. Här uppe i Kiruna har vi haft kallt, riktigt kallt med grader ner mot -38 vissa dagar men igår släppte kylan - 20 jämfört med Luleå/Porsön där min dotter bor för sina studier, där låg kylan kvar på -31 grader. Nu längtar jag till takdropp och att sitta ute på sjön och pimpla i vårsolen. Trevlig Helg

    SvaraRadera
  24. Roligt att du hängt på blommig fredag. En dokumentation av bygdens blommor känns både ambitiöst och härligt. En riktigt bra och kul idé.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  25. Tänk vad färgerna håller sig ändå. Fantastiskt! Jag fick några gamla vackra herbarieark av en tjej som driver en antikaffär. Så vackra!
    Här har vi också haft kallt men nu väntar tö, regn och slask. Synd tycker jag snön äntligen lyser upp tillvaron.
    Trevlig helg!
    Milla

    SvaraRadera
  26. Så vackert. Ser fram emot fortsättningen, detta är lite nytt för mig, att pressa växter.
    Fin blogg du har, tack för kommentarer hos mig så jag kunde hitta hit.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  27. Så vakre bilder! Pressede blomster er så fint, og det er veldig mange år siden jeg drev med det. Fikk lyst til å gjøre det til sommeren igjen :)
    -41 har jeg aldri opplevd her, men jeg husker også en nyttårsaften som det var -29 grader. Det er uansett fryjtelig kaldt :)

    God helg!

    SvaraRadera
  28. Godkväll!

    Detta är nog första gången jag läser din blogg och det är roligt att hitta nya bloggar :)
    Jag kommer oxå ihåg att jag gjorde det som barn och får lite "myskomihågkänsla" när jag ser det!
    Kanske ska testa jag med!

    Ha en skön lördag

    //Veronica



    SvaraRadera

  29. Nu fick jag ett minne när jag som barn pressade blommor i en pärm....

    Nu blir det varmare en tid iallafall... :)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  30. Frågan jag ställer mig är vad gör man sedan? Vi pressade en del växter när barnen var små och plastade sedan in dem så att de kunde användas som bordstabletter. Det var rätt kul.
    I källaren finns två eller tre tjocka herbarium från den som ägde huset före oss (och vi har bott här i 23 år ...) kanske att jag ska kika hur de mår? Kan var värt ett eget blogginlägg!
    Med det sagt tycker jag att din dröm är härligt poetisk och praktisk på en och samma gång. Din växtpress är helt fantastisk, mycket finare än den enkla vi använde.

    SvaraRadera
  31. Jag längtar och väntar på sommaren jag också. Men jag älskar våren så den vill jag uppleva först. Jag tror vi haft 16-17 grader som kallast den här vintern. Det är kallare än det brukar vara. Men det brukar å andra sidan alltid blåsa, så kallt är det en då.
    /P

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥