måndag 25 januari 2016

Tacksamhet - februari snart här

Känslan av att februari snart är ger en glatt humör. Varje vecka blir det mer påtagligt att det blivit mer dagsljus. I dag på morgonen när jag åkte till jobbet var det inte längre becksvart. En skymt av gryning kunde anas. Samtidigt som den stora fullmånen lyste vackert ovan trädtopparna.

Vårvinter för ett par år sedan

Helgen bjöd på ett för årstiden alldeles för milt väder på -5 grader. Ändå så ljuvligt att ana vårvintern som kommer i slutet av februari. I morse var det åter - 15 grader och bet lite friskt i kinderna.


Idag är det måndag och återkommande varje måndag är Evas tacksamhetsutmaning. Ett sätt att samla ihop några av gångna veckans positiva händelser. Här kommer några av mina ljusglimtar;

Vaniljglass, med mörk choklad och hemkokt åkerbärssylt
En bukett tulpaner
Sovmorgon
Långpromenader med hundarna
Kreativ målande med akvarell
Längtan... och väntan... 
Sötmandlar
Skratt 
Vänner
God mat

20 kommentarer:

  1. Nog får vi vara tacksamma att det snart är februari och ett steg närmare våren! Hoppfullt är också att ljuset återkommer, sakta men säkert. En härlig tid går oss tillmötes!

    Önskar dig en fin sista januarivecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Alltså om jag skulle göra en tacksamhetslista hade helgens 2,9 plusgrader absolut hamnat på den;-)

    SvaraRadera
  3. Jag blir väldigt nyfiken på vad du längtar och väntar på! :)
    Riktigt mysig lista som andas inre lugn! Hoppas att det stämmer.
    Hoppas denna vecka blir ännu bättre fina du! ❤
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja man har mycket att vara tacksam över ;))...fin lista !
    Snart kommer ljuset åter också...härligt !!
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Härligt att det går mot ljusare tider.längtar till våren. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Ljuset som börjar återvända är så härligt och fullmånen var magisk här igår kväll! Bara vi slipper plask och regn, lite mer vinter vill jag ha.
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Det är lika skönt var år då ljuset påtagligt återvänder - hoppfullt och humörhöjande! Tulpanerna hjälper till i detta på sitt sätt :)
    Längtan och väntan ... lite fint ändå!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  8. Fast jag tycker det är fint som det är nu också, jag ser sällan varken framåt eller bakåt. Tråkigt, egentligen, jag borde ta och försöka tänka om.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Mysig lista ♡ ...
    /Kram finaste om än svag p.g.a min op

    SvaraRadera
  10. Bra lista håller med om allt, förutom att jag inte har några hundar att gå ut med.

    SvaraRadera
  11. Att det blir ljusare är jag glad för men jag längtar inte framåt, jag tycker att varje dag och varje tid har något bra. Tiden går så fort utan att man behöver längta. Idag är jag tacksam för att dottern och mitt barnbarn har tillbringat dagen hos oss.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Ja visst är ljuset underbart!! Vill egentligen ha kvar snön och vintern men nu när det töar bort kan det lika gärna bli vår.
    Så vackra bilder! Och fin lista. Sovmorgon, promenader - skönt. Är det du som målar? Spännande! Kanske får vi se något? Kram

    SvaraRadera
  13. Man ser verkligen att ljuset är på väg. Dagarna blir längre och längre. Härligt.
    Kram!

    SvaraRadera
  14. De är så härligt att ljuset är påväg tillbaka. Jag tycker den här vintern och det mörkaste har gått fort i år. Jag brukar må dåligt av mörkret och tycka att det är långa och jobbiga månader. Men de har faktiskt gått bra. Och de blir bara ljusare hela tiden. Kram

    SvaraRadera
  15. Snart februari, det gillar jag!
    Tulpaner är ljuvliga, denna gången blev det gula!
    Kram och en fin vecka!
    Karin

    SvaraRadera
  16. Snart kan långa januari bockas av, och kortare februari tar vid...Gilla vinter, men som sagt lite trött på alla kläder i jobbet!
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  17. Visst är det härligt att veta att vi snart är inne i februari månad och vi närmar oss det sköna våren. Här i Östergötland har vi haft plusgrader i flera dagar och snön börjar försvinna allt mer.
    Vilken vacker fönsterbild av rosen.
    Låter som du haft många sköna stunder under veckan som var. Härligt !
    Ha det riktigt gott Helena !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  18. Så härlig varm lista med massa fina saker att ta till sig :)
    Målning i akvarell, vänner och längtan ...
    Tack för att du delar
    Krämisar Sanna

    SvaraRadera
  19. Jag är också tacksam för mina vackra Tulpaner. Vilken glädjespridare det är.
    /P

    SvaraRadera
  20. Här har det blivit plusgrader och snötäcket har sjunkit ihop även om det fortfarande ligger ett vitt täcke. Då börjar man nästan få en liten föraning om att snart kommer en vår. Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥