måndag 11 januari 2016

Tacksamhet - städa ur julen

I december med allt längre dagar med mörker är det mysigt att bona om till en känsla av jul. Inte så mycket julpynt, men att skapa stämning och atmosfär. Lika härligt är det att i dessa dagar få plocka bort julen. Allt mer dagsljus och kring tjugondag Knut märks det. Ungefär en timme längre dagsljus på eftermiddagen än vid juletid. Några julblommor står kvar och lite röda textiler finns fortfarande. Mycket för att jag tycker så mycket om den röda färgen.


Den vintervita natur helgen bjöd på med strålande sol var fantastiskt. Kallt och klart. Så där härligt kallt som det ska vara här i norr i januari månad. Nu längtar jag efter mer snö. Idag när jag tittar ut genom mitt fönster ser jag att det mulnat på. Det ser ut att börja snöa och temperaturen är utomhus ungefär tio minusgrader.


Idag är det måndag och dags att reflektera över den gångna veckan i Evas tacksamhetsutmaning. Jag kommer att blicka tillbaka på de två senaste veckorna, då jag inte var med i utmaningen förra veckan. Här kommer några av mina tacksamhetsglimtar;

Fina dagar med familjen i varmare breddgrader
Sand mellan tårna
Värme +22 till +28 grader
Vinterkyla som biter härligt i kinderna -20 till -28 grader
Att Blåöga mår bra i sina luftvägar när det är några minusgrader
Besök på Europas enda kaffeplantage
Mala kaffebönor
Vänner
Förväntan och längtan
Att kameran är i ordning igen

23 kommentarer:

  1. Det är spännande och titta bakåt på året som gått. Så mycket som har hänt och så mycket man gjort. Bloggen är en bra hjälp att minnas. Vi har lite, lite vinter här också i söder.

    SvaraRadera
  2. Underbart fönster ♥ ...
    Ha det så gott finaste/Kram

    SvaraRadera
  3. Här börjar den lilla snö vi fått töa redan, så trist. Regn och slask är allt annat än roligt, vill ha snö, mycket snö. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Vacker årskrönika, ibland säger man mer med bilder än med ord! :-) Ingefärsvatten skulle jag behöva nu.. usch vad förkyld jag är. Snorig, hostig och feber... men jämfört med barnen är jag nästan frisk! Dottern hade 4o,7 i temp i Torsdags och dubbelsidig öroninflammation... Sonen hade 39,8 för någon dag sedan och rejäl hosta..

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  5. Rött är fint men det är så oerhört vackert med allt det vita också. Vita spetsgardiner, vit gardinkappa, vitt fönster, vit julstjärna och vit snö... Vilken härlig vinterbild! Kram

    SvaraRadera
  6. Fin lista !...och fin bild!
    Här snöar det lite lätt nu, bara 2- grader, men kylan kommer tillbaka och såg även att det blir plusgrader i slutet av månaden...såå trist !!...vill ha lätt snö och några minusgrader ;))...ha det gott !
    Vinterkram bia

    SvaraRadera
  7. Med tanke på att det är plusgrader här och det regnar(!!!) så föredrar jag nästan dina snömängder. Eller nej, jag ändrar mig nog, tar sanden mellan tårna i stället;-)

    SvaraRadera
  8. Plockade också bort alla mina julpinaler i helgen och filosoferade för mig själv om vilket som egentligen är mysigast: Att julpynta eller att plocka bort det:) Både känns ungefär lika mysigt. Men visst är man trött på allt rött denna tiden på året.
    Ha ett fint 2016!!/Annelie

    SvaraRadera
  9. Härlig tacksamhetslista... lite av det bästa från två världar kanske.
    Fin eftermiddag till dej!

    SvaraRadera
  10. Vilka kontraster mellan +28 och -28. Och så härligt att kameran är fit for fight :) Kram

    SvaraRadera
  11. En hel timme på eftermiddagen? Redan? Härligt :) Har anat ljuset men inte vågat tro att det varit inbillning!
    Fint att läsa din lista - med kaffe och kamera som fungerar :)

    SvaraRadera
  12. Här är i stort sett allt bortplockat i från julen. Känns rätt skönt nu faktiskt. Härligt att det börjar bli ljusare. Här försvann all snön idag. Dimmigt och mulet har det varit i dag. Skönt ni har fint hos er. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Härligt med riktig vinter! Här har det svårt att bestämma sig, kallt med snö ena dagen och man hoppas att nu blir det riktig vinter men så börjar det istället regna och snön smälter till tråkigt slask. Trist!
    Härligt att redan nu märka av att dagarna blir längre. Längtar verkligen efter ljuset nu...
    Allt gott! / Birgitta

    SvaraRadera
  14. Kul med de olika temperaturerna! Fin lista fö.!
    Ha en fortsatt mysig vecka!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  15. Jag håller med om att det är ganska mysigt att städa ut julen också, precis som det var att ta in den i december. Nu går vi mot ljuset! Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  16. Visst är det så? Mysigt att ta fram julsakerna, men i januari blir det ett annat ljus och då ser det lite fel ut med det juliga. Konstigt, men det är lika skönt att ta bort pyntet varje år.
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  17. Jag håller med dej om att det är mysigt att få ta fram det ljusa nu. Jag älskar att hänga upp transparenta gardiner och släppa in ljuset.
    /P

    SvaraRadera
  18. Jag har börjat plocka ner julen idag. Så skönt att få undan allt och kunna städa ordentligt.
    Kram!

    SvaraRadera
  19. Precis så är det med julen så som du beskriver den. Det är skönt nu när vi går mot ljusare tider så tror jag också man blir lite piggare i och med att ljuset vänder åter.
    Låter skönt det där med att du haft det varmt och gott. Verkliga konstraster i temperatur du fått uppleva.
    Önskar dig en riktigt fin resterande vecka !
    KramKram från Marie

    SvaraRadera
  20. Ja granen åkte äntligen ut, den hade 2 barr kvar ha ha! Skönt med ljus och vitt nu...behövs i detta dystra väder!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  21. Det fina med den här tiden är just att det känns som en nystart.
    Ljuset och plocket med myset, känns som frisk luft.
    Det är fint tycker jag.

    Härlig dag till dig!

    SvaraRadera
  22. Stjärnorna i fönstren är svårast att plocka bort, det blir som mörka hål efter dem! Idag ska jag köpa rosa tulpaner och semlor och fira att vi går mot ljusare (men tillfälligt lite kallare) tider:).

    SvaraRadera
  23. Jag är också oerhört tacksam över att ha fått njuta av värmen.
    Dock väntar jag lite till innan jag plockar undan adventsljusstakarna i fönstret. Dom lyser upp så fint.
    Ha en fortsatt jätte fin vecka raring!
    Kram.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥