onsdag 13 januari 2016

Trädgård i januari

I veckan kom det ett brev med en vinst från Maria och hennes årets Guess What! Så otroligt roligt! Jag som nästan aldrig vinner något och plötsligt så händer det. Tusen tack Maria  med bloggen Jag och de mina.

Helgen kyla gjorde att kameran fick stanna inne, men några foton blev det med mobilkameran. Nu när jag tittat på bilderna tänker jag att det är så sällan man vinterfotograferar i sin trädgård. Vår, sommar och höst... men inte vinter. Gör du det?


De gamla fröställningar som har vita toppluvor på sig. Snön som gnistrar av solstänket. Trädgårdens vackra vinterkappa. Och under snötäcket finns det subnivala rummet. Ett rum mellan mark och snö där det är lite varmare och en del mindre djur håller till. 


Bakom huset i skogen gnistrar solstrålarna som guld mot den vita silvriga snön. Luften är kall och klar. Naturen är stilla och allt är sagolikt vackert. Det finns något unikt med varje årstid.

24 kommentarer:

  1. När jag tänker efter så har jag faktiskt inte mycket vinterbilder från min trädgård. Lite synd. Dina bilder visar tydligt hur vackert det kan se ut. Kram

    SvaraRadera
  2. Så vackra foton ♡ ...
    /Kram

    SvaraRadera
  3. Så är det nog, att på vintern blir inte trädgården så mycket fotad som de andra årstiderna. Det kan ju vara väldigt vackert vintertid också. Du har verkligen fångat det vackra i vintern med din mobilkamera. Härliga bilder !
    Önskar dig en fin torsdag !
    Kram till dig Helena !

    SvaraRadera
  4. Visst fotar man mer de andra årstiderna. Så vackra foton med snön. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Åhh vilka bilder !!...på sista bilden känns det nästan som jag är i skogen ;))
    längtar till skogen i solsken när jag ser bilderna ;))
    Ha det gott !
    Kram bia

    SvaraRadera
  6. Grattis till vinsten! :)
    Riktigt vackra bilder.
    Jag har ju knappt hunnit med att "njuta" av vintern än men ska nog ut och fotografera lite i helgen när jag är ledig.
    Ha en jätte fin dag fina du! ❤
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Grattis till vinsten! :)
    Så fina bilder! Synd egentligen att man inte fotar trädgården vintertid. Det tänkte jag på häromdagen och tog några hastigt.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Det stämmer att det blir fler bilder från den egna trädgården på höst, vår och sommar. På vintern finns inget som döljer bakom så bilderna blir så röriga. Grannens hus bakom, agilityhinder, ett tomt växthus med fullt av krukor utanför. Ja, listan kan göras lång.
    /P

    SvaraRadera
  9. Så sant, det gäller att ta vara på dem. Sol och snö - ja, visst gör det vintern sagolikt vacker. Där jag bor är det barmark sedan förra veckans snö smält bort. Flera kalla minus gör i alla fall trädgården lite isig och om bara solen orkar fram så kan det nog finnas något som fångas med kameran.
    Grattis till vinst - det ger alltid lite lycka. Mysigt att titta in till dig igen efter många helger och lång ledighet. Ha det nu riktigt gott mitt i den vackra vintern.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  10. Gratulerar till vinsten, det är alltid roligt att vinna!
    Jag försöker fotografera i trädgården på vintern eftersom jag älskar snö och kyla, men i år har det hittills varit mest mörkt och grått och nu när vi har lite snö då har vädret varit sånt att all snö fallit av växterna.
    Men din bild är ju bara så vacker!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Dina bilder är onekligen otroligt vackra att titta på... inifrån en varm lägenhet kan jag säga.

    Nu har vi ju ingen trädgård men jag så imorse att en av våra "grönsaker" som heter Twister har fått massvis med blommor. Den måste gilla vintern;-)

    Grattis till GW-vinsten förresten! Bra jobbat där!

    SvaraRadera
  12. Från de få gånger det kommer lite snö som faktiskt stannar kvar har jag faktiskt ganska många bilder från både min trädgård och omgivningen runtomkring. Men som sagt - det händer ju inte så ofta här i Skåne......
    Roligt att du blev glad för vinsten - synd att det inte plötsligt hände mer ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Otroligt vackra bilder!!! :-) Å Grattis till vinsten!!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  14. Åh, det är så magiskt vackert med det där alla sista ljuset innan solen går ned och som får snön att lysa upp i ett varm sken. <3 Vinterkram

    SvaraRadera
  15. Oj, nu blev det lite fel, försöker igen!
    Ja, faktiskt! Jag tycker trädgården är så vacker med snön så jag fotar gärna vintertid också. Du såg kanske mitt inlägg nyligen med lite bilder från min trädgård.
    Du har tagit så fina bilder på riktig vinter! Grattis till vinsten också, jättekul att du vann!
    Kram, Ann


    SvaraRadera
  16. vilka underbara bilder du ha tagit, man tappar nästan andan!
    Hoppas du har en mysig kväll.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  17. Ja, det finns nåt unikt och nåt att älska med varje årstid och jag tycker om att fota i trädgården även på vintern. Visserligen blir det inte lika mycket som på sommaren men i alla fall. Fint ljus i dina bilder och fröställningarna pryder.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  18. Magiskt vackra bilder, själv stannar jag helst inomhus när det är så här galet kallt. Fin fredag till dig. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  19. Visst har alla årstider sin charm! Gnistrande kallt och soligt idag, 22 minus i morse. Jättefina bilder! Jag och en kompis tränade på porträttfoto i vår trädgård förra året. Annars blir det nog mer foton från promenader.
    Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  20. Dina vinterbilder är jättefina! Vi har väldigt mycket snö hos oss och det tråkiga är att -23 grader gör att jag väljer att stanna inne. Trevlig fredag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  21. Grattis finaste !!!
    Vackra vinterbilder
    Nu hoppas vi på att du vinner stort !!!
    Ta hand om dig och ha nu en alldeles underbar Fredag
    Kram

    SvaraRadera
  22. Vackra vinterbilder med varmt ljus!
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  23. Tjusiga vinterblommor :-) Jag missade att ta in mina krukor ett år från balkongen och när snön kom så blev det så vackert så de fick stå kvar.

    SvaraRadera
  24. Vintern är fantastiskt vacker tycker jag, och fotar när jag får möjlighet, gärna vid sjön!! Men i -25 graders kyla släpar jag inte ut kameran...
    Lördagskram från Kate

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥