söndag 31 januari 2016

Tulpaner - Hållbar livsstil v.4

Nu när julen stökats bort och februari väntar bakom nästa dygn så säljs det massor med dessa underbara tulpaner. Vackra blommor som dekorerar så fint inomhus. Jag tycker att halvvissna kronblad som börjat skifta från en glansig till en mer sidenmatt nyans är vackra.

Halvvissna tulpaner

EU beslutade för några år sedan att för att tulpaner ska få en ekologisk märkning måste tulpanlöken vara ekologiskt odlad. Förr räckte det med att själva odlandet av tulpaner var ekologiskt. Den stängare märkningen innebar att det under ett par år inte fanns ekologisk tulpaner att köpa. Ett svenskt företag odlar numera ekologiska tulpanlökar som sedan drivs fram i Holland utan kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel. Det finns också KRAV-märkta tulpaner som är klimatkompenserade vilket innebär att man kompenserar med att planera träd (VI-skogen) och att största delen av energin vid odlingen är från förnyelsebara energikällor. KRAV-märkta tulpaner gör mig glad. Alla bäckar små bidrar till det stora hela. Jag läste igår i Västerbottens Kuriren att det största hotet när det gäller miljöfrågor är av vi styrs av våra rutiner. För att verkligen göra skillnad gäller det att bryta vardagliga rutiner och försöka tänka och göra på mer klimatsmarta sätt. Ett sätt för mig blir att i fortsättning fråga efter ekologiskt odlade lökar och växter. 


Igår när jag skulle flytta över de röda tulpanerna i en ny vas började de ramla sönder. Kronbladen föll som röda höstlöv och låg utsprida över köksbordet. Under eftermiddagskaffet roade jag mig med att lägga mönster av dem.


Varannan söndag jämn vecka är det bloggutmaningen Hållbar livsstil. Ett sätt där vi tillsammans kan delge varandra tankar kring hållbar livsstil eller hållbar utveckling. Vill du vara med? Länka ditt bidrag via den blå rutan nedan (öppen till den 3:e februari). I ditt bidrag länkar du tillbaka till detta inlägg så att dina läsare kan hitta de andras bidrag. Välkommen att haka på. Tillsammans gör vi skillnad.







15 kommentarer:

  1. Så fint det blev sista bilden med vissna blad ;)
    Oteknisk som jag är, så vet jag inte hur man länkar...det är därför jag inte har någon blogglista heller, vet inte hur man gör helt enkelt ;(
    Här skiner solen och det blir en tur till torpet !
    Kram

    SvaraRadera
  2. Som vanligt lär jag mig massor av ditt Hållbar utveckling-inlägg! Spännande och intressant att läsa och så vackert det blev med de vissnande tulpanbladen som fallit. Kram

    SvaraRadera
  3. Att bryta rutiner...
    Tror att väldigt mycket ligger just där.
    Att lära om och skapa nya rutiner med mera eftertanke.

    Så, en skön söndag till dig!

    SvaraRadera
  4. Det är tulpanerna som, främst, hjälper mig hålla längtan efter våren på en normal nivå ;) Inte så att jag inte trivs med vinter ... men ...
    Än är inte årets första bukett inköpt - det sparar jag till en helg då vi faktiskt är hemma och njuter av dem!
    Allt kan man fråga efter som KRAV-märkt. Vi glömmer att det är vi som har makten. Köparna har makten - men vi utnyttjar den inte. Det är dumt. VI får lära oss att göra det!

    SvaraRadera
  5. vacker i alla skeden, den där blomman...!
    Önskar dej en ljuvlig söndag!

    SvaraRadera
  6. Tyvärr är jag en av få som inte gillar halvvissna tulpaner. De ska vara fräscha och "krispiga" när de står på köksbordet. Ditt stilleben däremot är riktigt fin, å där syns det knappt att kronbladen är vissen;-)

    SvaraRadera
  7. Även tulpaner i vissnestadiet är vackra!
    Kram Eva

    SvaraRadera

  8. Det var ju sött gjort med tulpanerna. :)
    Jag hade stora fina rosor och den ena hade nickat till så jag tog loss den och lade den i toaletten, undrar varför ingen ville använda toaletten? :)))

    Kram ❤

    SvaraRadera
  9. Halvvissna tulpaner är fantastiskt vackra! Ja tänk vad mycket vi ska tänka på hela tiden, man ska komma ihåg att allt ska vara ekologiskt. Lite jobbigt ibland, men väldigt viktigt. Köpte lite fröer häromdagen, det första sonen säger när jag kommer hem: är de ekologiska? Jag hade glömt att kolla men som tur var hade jag köpt ekologiska utan att jag visste om det.
    Önskar dig en fin ny vecka! Kram

    SvaraRadera
  10. Ljuvliga tulpaner...I olika skepnader. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Jag gillar också Tulpaner. Men om man ska vara riktigt klimatsmart ska man nog låta bli att köpa Tulpaner helt. Men jag kostar faktiskt på
    mig en bukett då och då. De är ju så underbara.
    /P

    SvaraRadera
  12. Bra att det tänks till med ekologiska lökar. Vi måste vara rädda om vår natur. Du undrade om Tippens päls. Jag använder ett schampo i märket Jean Peau. Har gjort att hon alltid haft sån päls. Måste bara säga tack till din fina kommentar om mina blomfoton. Det värmer i hjärtat. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Tulpaner är så fina i alla dessa färger man kan välja mellan och att det går framåt med miljötänket.
    Önskar dig en fin, ny vecka !
    KramKram från Marie

    SvaraRadera
  14. Hållbart är bäst, ingen protest. Jag älskar ljusrosa tulpaner!

    SvaraRadera
  15. Jag skickar mitt bidrag på adresserad reklam som jag tycker är viktigt. Eftersom jag gjorde det inlägget försent förra gången. Hoppas det är ok
    Ha det gott
    Kram Milla

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥